• יו"ר: ד"ר אורי סגול
  • מזכירה: ד"ר פביאנה בנימינוב
  • חברי ועד: ד"ר אמאני בשארה, ד"ר גיל בן יעקב, ד"ר דוד ירדני, ד"ר דורון בולטין, פרופ' מחמוד מחמיד
משפט

בג"צ דחה עתירת הר"י לתוספת מיטות אשפוז. לא פוסל התערבות עתידית

החלטת בג"צ לא חוסכת ביקורת מהמדינה ופותחת פתח להתערבות בית המשפט אם לא ייושמו החלטות הממשלה לתוספת מיטות אשפוז

בינואר 2011 הגישה הר"י עתירה לבג"צ בה דרשה מבית המשפט להורות על תוספת 100 מיטות אשפוז באופן מיידי למחלקות טיפול נמרץ ו-500 מיטות אשפוז באופן מיידי למחלקות הפנימיות בבתי חולים ברחבי הארץ, וזאת נוסף על סעדים ארוכי טווח לתוספת מיטות במערכת הציבורית.

היום (יום א', 19.6.11) התפרסמה החלטת בג"צ אשר דוחה את העתירה. פסק הדין ניתן על-ידי השופטת מרים מאור, והצטרפו אליו השופטים עדנה ארבל וסלים ג'ובראן.

הנימוק בדחיית העתירה התבסס על קיומה של החלטת הממשלה מיום 27.2.11 אשר בין היתר מאשרת תוספת של 960 מיטות אשפוז במהלך 6 השנים הבאות, וכן על תגובת המדינה בעתירה לפיה יש כוונה להוסיף 120 מיטות טיפול נמרץ למחלקות ב-3 השנים הבאות (40 מיטות לשנה). בג"צ קבע כי לאור החלטה זו ונוכח נטייתו של בית המשפט שלא להתערב התערבות יתרה בסדרי עדיפויות לאומיים כלכליים, ירסן אף במקרה זה את ההתערבות השיפוטית, ויאפשר למדינה ליישם הפתרון למצוקת האשפוז עליו הצהירה (יחד עם פתרונות נוספים כמו תחליפי אשפוז ואשפוז בקהילה).

יחד עם האמור, השופטת עדנה ארבל והשופט ג'ובראן נקטו בדברים חריפים בנוגע למצוקת האשפוז כפי שמשתקפת בבתי החולים בימים אלה, וציינו כי במידה והתכניות לתוספת מיטות לא תיושמנה, לא יהסס בית המשפט להתערב בעתיד, במידה ותתבקש התערבותו בעתיד.

בהחלטהת בג"ץ כתבה השופטת ארבל כי "מצוקת האשפוז כפי שנפרסה בפנינו, מציירת תמונה עגומה ומדאיגה ביותר. גורמים רבים התריעו בשנים שחלפו על היותה תופעה הולכת וגוברת, ועדות רבות הוקמו, תוכניות לשיפור המצב פורסמו, ולמרות זאת נראה כי המצוקה אך הולכת ומחריפה". השופטת ציינה כי "לאור ריבוי תוכניות בנושא זה שלא יצאו אל הפועל בשנים שעברו, ומשום המצוקה הקשה שתוארה והשלכותיה, דומה כי אין מנוס מלהבהיר כי אם יחולו עיכובים נוספים ביישום התוכניות שהוצגו לנו, עשוי בית משפט זה למצוא עצמו נוהג בפחות ריסון ואיפוק, ככל שתתבקש התערבותו".

השופט ג'ובראן התייחס לחולים ואמר כי "אין צורך להכביר במילים על הפגיעה הקשה בכבוד האדם, בפרטיותו ויתכן שאף ביכולת הטיפול באותו חולה השוכב במסדרון ביה"ח. חברתנו אינה יכולה להשלים עם מצב בו חולה, דווקא ברגעיו הקשים ביותר, נאלץ לשכב בשטח ציבורי ולקבל טיפול רפואי שהוא חשוף לעיני כל עובר אורח. אכן זכויות אדם עולות כסף וחברה דמוקרטית וליברלית צריכה לשלם בגין מימוש זכויות אלה". השופט הסכים עם השופטת ארבל וציין כי "לא לעולם חוסן, בעתיד עשוי ביהמ"ש לנהוג בפחות ריסון ואיפוק".

ערכה: עו"ד אפרת בן אברהם

למסמך פסק הדין

נושאים קשורים:  משפט,  חוק האשפוז הסיעודי,  מצוקת אשפוז,  שביתת הרופאים
תגובות