• יו"ר: ד"ר אורי סגול
  • מזכירה: ד"ר פביאנה בנימינוב
  • חברי ועד: ד"ר אמאני בשארה, ד"ר גיל בן יעקב, ד"ר דוד ירדני, ד"ר דורון בולטין, פרופ' מחמוד מחמיד
חדשות

מחקר אמריקאי: עלייה תלולה במקרי סרטן המעי הגס במבוגרים צעירים

החוקרים מספקים סיבות אפשריות לעלייה בשכיחות אדנוקרצינומה של המעי הגס בגיל מוקדם: השמנת יתר, אורח חיים יושבני, צריכה מוגברת של משקאות ממותקים, מזון מעובד ואלכוהול

סרטן המעי הגס. אילוסטרציה

מחקר שנערך לאחרונה בארה"ב מצביע על כך ששיעור התחלואה בסרטן המעי הגס בשלב מתקדם עלה משמעותית אצל מבוגרים צעירים בין השנים 2000 עד 2016. המחקר, שפורסם בכתב העת Cancer Epidemiology, Biomarkers, & Prevention מדגיש את החשיבות של הגברת המודעות לסימפטומים של סרטן המעי הגס ובדיקות לאבחון מוקדם.

המחקר, שנערך בקרב אנשים בגילים 55-20, הראה שלאנשים בגילאי 20-39 היתה העלייה הגדולה ביותר באדנוקרצינומה של המעי הגס בשלב מתקדם.

המחקר ניתח נתונים שנאספו על ידי המכון הלאומי למלחמה בסרטן ב-19 אזורים בארה"ב. הנתונים כללו את שיעורי התחלואה השנתיים באדנוקרצינומה של המעי הגס מ-2000 עד 2016 לפי גיל ומידת התפשטות הסרטן (ממסד הנתונים של SEER). החוקרים ניתחו נתונים כדי להשוות את הגיל, שלב הסרטן (טרום סרטני, מוגבל למיקום אחד בגוף, גרורות באזור הגידול הראשוני, גרורות באזורים מרוחקים-מפושט) ומיקום הגידול (רק במעי הגס, רק בחלחולת, או משולב).

במחקר השוו את שיעורי התחלואה השנתיים הממוצעים של אדנוקרצינומה של המעי הגס במהלך השנים 2000-2002 עם אלה שנרשמו בין השנים 2014–2016. העלייה הגדולה נצפתה באבחון של סרטן בשלב מתקדם (גרורות באזורים מרוחקים).

בהשוואה בין השנים 2000-2002 ל-2014-2016, החוקרים מצאו עלייה של 133% באדנוקרצינומות רקטליות מפושטות אצל אנשים בגילאי 20-29 שנים. עם זאת, היתה רק עלייה קטנה בשיעור התחלואה הכללי באדנוקרצינומה רקטלית בקבוצת גיל זו. שיעור התחלואה של אדנוקרצינומה מפושטו בפי הטבעת בלבד בקרב בני 20-29 עלה מ-0.06 ל-0.14 מקרים לכל 100,000 אנשים.

התחלואה בסרטן המעי הגס בלבד וסרטן החלחולת בלבד בשלבים מתקדמים עלתה ב-97% ו-49%, בהתאמה, אצל אנשים בגילאי 30-39 שנים. החוקרים גם מצאו שהעלייה הגדולה ביותר בשיעור מקרי הסרטן המפושט הייתה אצל היספנים ואפרו-אמריקנים.

החוקרים מצאו מתאם שלילי בין גיל לבין הסבירות לאבחון עם סרטן המעי הגס בשלב רחוק או אזורי. לאנשים בגילאי 20-29 היה סיכוי של 29% לאבחון של מחלה בשלב מתקדם, בהשוואה ל-20% באנשים בגילאי 50-55.

החוקרים כותבים שלעתים קרובות יש עיכובים ארוכים בין הופעת הסימפטומים לבין בדיקות האבחון בחולים צעירים, מה שעלול להגביר את הסיכון בסופו של דבר להיות מאובחנים עם מחלה בשלבים רחוקים. יתרה מזאת, חיוני שאנשים יידעו את ההיסטוריה המשפחתית של הסרטן ושרופאים ישאלו מטופלים באופן שגרתי לגבי ההיסטוריה המשפחתית שלהם, כיוון שחולים עם היסטוריה משפחתית של סרטן המעי הגס, ואפילו סוגי סרטן אחרים, צריכים להיבדק הרבה לפני גיל 45.

למרות מספר גדל והולך של מחקרים בתחום, גורמי הסיכון לסרטן המעי הגס במבוגרים צעירים עדיין לא ברורים. מחברי המחקר מספקים כמה סיבות אפשריות לעלייה בשכיחות אדנוקרצינומות המעי הגס בגיל מוקדם, כמו השמנת יתר, אורח חיים של ישיבה ממושכת, צריכה מוגברת של משקאות ממותקים, מזון מעובד ואלכוהול.

ישנן עדויות מדעיות לכך שעשרות שנים של שינויים קולקטיביים בתזונה ובאורח החיים המערביים משפיעים עלינו החל מהשלב המוקדם ביותר של חיינו. השינויים התזונתיים, באורח החיים והסביבתיים הללו במהלך החיים המוקדמים יכולים להשפיע על המיקרוביוטה ועל התפתחות המערכת החיסונית.

המחקר מחזק את החשיבות של מי שזכאים לבדיקת סרטן המעי הגס מגיל 45 להיבדק בזמן ולמבוגרים צעירים יותר לא להתעלם מתסמינים שהם דגל אדום - דם בצואה, כאבי בטן, ירידה לא מכוונת במשקל ועוד. ככל שסרטן מאובחן מוקדם יותר, כך התוצאה הקלינית טובה יותר.

נושאים קשורים:  סרטן המעי הגס,  אדנוקרצינומה של הקיבה,  מחקר,  אבחון מוקדם,  חדשות
תגובות