• יו"ר: ד"ר אורי סגול
  • מזכירה: ד"ר פביאנה בנימינוב
  • חברי ועד: ד"ר אמאני בשארה, ד"ר גיל בן יעקב, ד"ר דוד ירדני, ד"ר דורון בולטין, פרופ' מחמוד מחמיד
הודעות האיגוד

נייר עמדה: הפעילות במכונים והיחידות לאור התפשטות נגיף הקורונה במדינת ישראל

נייר עמדה מטעם האיגוד הישראלי לגסטרואנטרולוגיה ולמחלות כבד לגבי הפעילות במכונים והיחידות לאור התפשטות נגיף הקורונה במדינת ישראל

בדיקה לגילוי נגיף הקורונה. צילום: שאטרסטוק

לחברי האיגוד שלום רב,

לאור עליית מדרגה בהתפשטות נגיף הקורונה ולאור דיווחים שונים על העברה פקו-אורלית שלו, וועד האיגוד שם לעצמו מספר מטרות:

  • לקיים במלואן את הנחיות הממשלה ומשרד הבריאות כפי שמתעדכנות מדי יום
  • למנוע הדבקה במכוני הגסטרו
  • לשמור באופן מרבי על בריאות הצוותים הרפואיים
  • להמשיך ולתת טיפול הרפואי לכל הזקוקים במערך האמבולטורי ולמאושפזים בבתי החולים

כידוע לכולנו מדובר באירוע מתגלגל ולכן ההמלצות וההנחיות נכונות להיום והן משתנות מדי יום על פי ההתפתחויות, ולכן החברים מתבקשים להתעדכן בכל יום אחר שינויים בהנחיות. חברי הוועד נמצאים בקשר עם המומחים במחלות זיהומיות בבתי החולים השונים ומתייעצים לגבי דרכי הפעולה והמניעה האפשריות. במקביל, הועד מתעדכן גם בהנחיות הניתנות במקומות שונים בעולם. ההנחיות של וועד האיגוד בשלב זה הן:

  1. כללי:

מבחינת שמירה על הצוותים ובריאות הציבור במצב הנוכחי אין עדיין סיבה להפסקת פעילות אמבולטורית, כולל בדיקות סקר. במקביל, קיימים שיקולים אחרים להפסקת פעילות זו כמו מניעת התקהלות, הצורך להישאר בבית עם הילדים, ניתוב צוותים למקומות אחרים ועוד. שיקולים אלו הינם בתחום האחריות של הנהלות בתי החולים והקופות, ואנו לא נתייחס אליהם בשלב זה.

  1. מרפאה:

מומלץ לעודד מטופלים מדוכאי חיסון להימנע מביקורים לא דחופים במרפאות ובמכונים בבתי החולים ובקהילה. אנו ממליצים על תקשורת באמצעות טלה-מדיסין ומקווים כי משרד הבריאות יאפשר עבודה מרפאתית במתכונת זו.

  1. סיווג המטופלים המגיעים לבדיקה אנדוסקופית:

מטופלים בסיכון נמוך – מטופלים ללא תסמינים (חום, תסמינים נשימתיים, שלשול חדש) וללא מגע עם חולי קורונה.

מטופלים בסיכון בינוני – מטופלים עם אחד או יותר מהתסמינים הנ"ל או מטופלים ללא תסמינים שבאו במגע עם חולי קורונה (קרי: מטופלים בבידוד או שאמורים להימצא בבידוד).

מטופלים בסיכון גבוה – חולי קורונה מאובחנים, או מטופלים שאמורים להימצא בבידוד ופתחו תסמינים.

  1. פעולות נדרשות לפני הגעת המטופל לבדיקה:

מומלץ לברר אצל החולים המגיעים למרפאה או למכון טרם הביקור, האם הם נמצאים בסיכון כלשהו להיות נשאים של הנגיף. זאת ע"י תשאול טלפוני על הימצאות תסמינים או חשיפה לחולים.

יש להנחות את המטופלים למדוד חום טרם ההגעה לבדיקה, ולבטלה במקרה של חום.

יש למדוד חום לכל מטופל המגיע למכון הגסטרו (double checking), ואם חום הגוף אינו תקין לבטל את הבדיקה/ביקור המרפאה אם אינם דחופים. במקרה של בדיקה דחופה יש להתייחס למטופל עם החום כאל בעל סיכון בינוני/גבוה.

  1. בדיקת מטופלים בסיכון נמוך:

בביצוע בדיקות לאוכלוסייה זו יש להקפיד על מיגון סטנדרטי הכולל מסכת פה-אף רגילה, כובע, משקפי מגן, חלוק חד פעמי וכפפות. בסיום הבדיקה יש להוריד את המיגון ולזרוק לפח ייעודי.

יש להקפיד על שמירת מרחק מהמטופלים לפני הפעולה ואחריה ולשטוף ידיים עם מים וסבון/תכשיר על בסיס אלכוהול לפני מגע עם המטופל ואחריו, לפני לבישת ביגוד המיגון ולאחר מגע עם משטחים.

על המטופלים ללבוש מסכת פה-אף עם הכניסה למכון ועד למועד תחילת הבדיקה, ובהמשך עם סיום הבדיקה ועד ליציאתם מהמכון

  1. בדיקת מטופלים בסיכון בינוני:

למטופלים אלו יש לבצע בדיקות דחופות בלבד. מיגון הצוות בבדיקות מערכת העיכול התחתונה למטופלים אלו יהיה כמצוין בסעיף 5. מיגון הצוות בבדיקות מערכת העיכול העליונה למטופלים אלו יהיה כמצוין בסעיף 7.

  1. בדיקות מטופלים בסיכון גבוה:

למטופלים אלו יש לבצע בדיקות דחופות בלבד. מטופלים אלו אמורים להימצא במחלקה ייעודית לחולי קורונה, ולכן על הבדיקות להתבצע במחלקה זו ולא במכון הגסטרו.

מיגון הצוות צריך להיות זהה למיגון הצוותים העובדים במחלקות אלו ולכלול מסכת N-95, חלוק חד פעמי עמיד למים ולקריעה, כובע, משקפי מגן ושני זוגות כפפות, כשהחיצוני מעל לחלוק. כאמור, זהו גם המיגון המומלץ בבדיקות מערכת העיכול העליונה למטופלים בסיכון בינוני. בסיום הבדיקה יש להוריד את המיגון ולזרוק לפח ייעודי.

  1. חיטוי מכשירים, משטחי עבודה וחדרים:

חיטוי המכשירים, משטחי העבודה והחדרים יתבצע במקרים של בדיקת מטופלים בסיכון בינוני וגבוה כמו לאחר CDT (כל מכון לפי נהליו הפנימיים). מומלץ לתזמן בדיקות אלו לסיום יום העבודה ולנקות בסיום יום העבודה את החדר על פי כל ההנחיות המחמירות כולל משטחי עבודה, מיטות, ידיות וכו'.

  1. תפקיד מנהלי המכונים:

על מנהלי המכונים והיחידות לדאוג ליישום הנחיות אלו ולוודא הימצאות כל הדרוש למיגון הצוות הרפואי והסעודי באופן מידי.

מנהלי המכונים יחליטו בהתאם לאפשרויות הישימות בפניהם האם הם מבצעים ווידוא טלפוני 7 ימים ו-14 יום ממועד ביצוע הבדיקה לשלילת מחלת חום ונשאות הנגיף אצל המטופלים במכונים.

אנו מודים על שיתוף הפעולה.

בברכה,

פרופ' חיים שירין, יו"ר האיגוד הישראלי לגסטרואנטרולוגיה ומחלות כבד

דר' ליאור כץ, מזכיר האיגוד הישראלי לגסטרואנטרולוגיה ומחלות כבד

נושאים קשורים:  הודעות האיגוד
תגובות