• יו"ר: ד"ר אורי סגול
  • מזכירה: ד"ר פביאנה בנימינוב
  • חברי ועד: ד"ר אמאני בשארה, ד"ר גיל בן יעקב, ד"ר דוד ירדני, ד"ר דורון בולטין, פרופ' מחמוד מחמיד
חדשות

לאחר המתנה של שנים: נפתח מכון הקרנות חדש במרכז הרפואי "זיו"

"זהו צעד מכונן בשדרוג מערכת הבריאות בפריפריה הצפונית", אמר מנהל בית החולים, פרופ' סלמן זרקא; לדבריו, נרכש ציוד מתקדם ביותר והמכון נמצא "בשורה הראשונה" של מרכזי רדיותרפיה בארץ ובעולם; העבודה במכון תנוהל ותפוקח בשיתוף מומחים מ"שיבא"

מימין: ד"ר אולגה בלוצ'ינסקי מנהלת מכון ההקרנות, ד"ר סלמאן זרקא מנהל המרכז הרפואי "זיו", שרון עמיצור רנטגנאית, איילת דרור רנטגנאית, פרופ' ג'מאל זידאן מנהל המערך האונקולוגי וד"ר שיאון קורן הפיזיקאי הראשי ב"זיו" (צילום: "זיו")

לאחר מאבק של שנים שניהל המרכז הרפואי "זיו" בצפת, יחד עם גופים וארגונים ציבוריים מקומיים, נפתח בו אתמול (א') מכון הקרנות חדש המיועד לטפל בחולי הסרטן בצפון הארץ.

"זהו צעד מכונן בשדרוג מערכת הבריאות בפריפריה הצפונית, האירוע הרפואי החשוב ביותר בעשור האחרון באזור. הכנסת הטכנולוגיה המתקדמת והמשוכללת לשם הפעלת מכון ההקרנות החדש והמתקדם מציבה עתה את המרכז הרפואי 'זיו' בשורה הראשונה עם מרכזי הרדיותרפיה המתקדמים בארץ - אפילו בעולם", אמר ד"ר סלמאן זרקא, מנהל המרכז "זיו".

"החזון שהציב לעצמו המרכז הרפואי 'זיו'", הוסיף, "מתמקד במתן שירות רפואי מקצועי איכותי ושלם לכל תושבי האזור. רכשנו את המאיץ המתקדם והחדיש ביותר הקיים כיום להקרנות בגידולים סרטניים. גייסנו את טובי אנשי המקצוע בתחום. לטובת המטופלים מתקיים שיתוף פעולה מלא עם בית החולים 'שיבא' בתל השומר. המומחים שם מגבים ומלווים אותנו לאורך כל הדרך ועל כך אני מודה להם במלוא ההערכה. נמשיך לקדם את הבריאות, להתפתח ולהוביל למצוינות בדרך להגשמת החזון למען התושבים באזור".

ד"ר סלמאן זרקא: "רכשנו את המאיץ המתקדם והחדיש ביותר הקיים כיום להקרנות בגידולים סרטניים. גייסנו את טובי אנשי המקצוע בתחום"

פרופ' ג'מאל זידאן, מנהל המערך האונקולוגי ב"זיו", אמר: "זה הרגע שבו חולים וחולות סרטן לא ייאלצו עוד לוותר על טיפולי הקרנות, רק כדי להימנע מנסיעה ארוכה וטלטול כל המשפחה שלהם אל מחוץ לשגרת חייהם. טיפולי ההקרנות הם מצילי חיים. אף אדם אינו צריך לוותר עליהם רק בשל המרחק מהמכון המספק טיפול זה או עקב קושי כלכלי או משפחתי. יש לבצע אותם מיידית - בהתאם להמלצה הרפואית".

המרכז הרפואי "שיבא" הודיע, כי "מכון הקרינה והשירות הרדיו-תרפי בצפון הוא לגביו 'מרכז לווייני', שהפעילות בו תיעשה תוך שיתוף פעולה ופיקוח מקצועי מלא של מיטב המומחים מ'שיבא', על מנת להבטיח את איכות הטיפול שיינתן למטופלים ב'זיו'". לדברי בית החולים, רופאים מומחים מ"שיבא" יהיו שותפים בתכנון, בייעוץ ובטיפול עצמו. צוותים של "שיבא" ו"זיו" יקיימו התייעצויות שוטפות.

פרופ' יצחק קרייס, מנהל "שיבא", אמר בטקס: "מבחינתנו זה צעד נוסף של 'שיבא' במימוש החזון לתת סיוע ולתרום לפיתוח הפריפריה. אין ספק - מדובר באירוע היסטורי. סוף סוף גם תושבי הגליל והגולן יוכלו לקבל כאן את השירותים הרפואיים שמגיעים להם, שאינם נופלים ברמתם מאלו שמקבלים תושבי המרכז".

ד"ר שיאון קורן, הפיזיקאי הראשי ב"זיו", הדגיש: "תושבי הצפון הנזקקים לטיפול בהקרנות צריכים לדעת שמעתה הם מקבלים את הטיפול הטוב ביותר והמהיר ביותר הקיים. בתי חולים אחרים כבר התעניינו אצלנו לגבי הציוד שאותו ירכשו בעתיד לחוליהם".

המכשור למכון ההקרנות נרכש בארה"ב. הוא כולל מערכת CT סימולטור של חברת "טושיבה" ומאיץ קווי של חברת "ווריאן", המאפשרים טיפול בכל הסוגים של גידולי הסרטן הדורשים הקרנות, ללא תלות בגודלם ותוך שמירה על האיברים הבריאים הסמוכים אליהם.

המאיץ הקווי החדש (Varian TrueBeam) מצויד במערכת HD MLCי (Multileaf collimators), התוחמת את מפתח הקרן, בהתאמה לנפח המטרה, וזאת ברמת הדיוק הגבוהה ביותר הקיימת כיום במאיצים בעולם. הוא מאפשר הקטנת החשיפה לקרינה של הרקמות הבריאות וצמצום בתופעות הלוואי של הקרינה. בנוסף, מצויד המאיץ במערכת בקרת נשימה ובמשטח-מיטה רובוטי מתכוונן, שנועד למקם בדיוק רב ובהתאמה לגוף המטופל, את הנקודה בגוף החולה מול מערכת ההקרנה.

עלות פרויקט הקמת המכון עומדת על 37 מיליון שקלים, בנוסף לרכישת ציוד ההקרנה וציוד ייעודי אחר בעלות של כ-20 מיליון שקלים

בנוסף, למאיץ מערכת דימות ועקיבה סטטית, המצלמת תוך כדי פעולת הקרינה של המאיץ, באמצעות קרני X אורטוגונאליות מרצפת המאיץ אל עבר פלטות קליטה המקובעות בתקרה. מערכת מתקדמת זו של חברת "בריין לאב", מסוגלת לנטר תנודות עדינות החלות במיקום המטופל במרחב ודואגת לתיקון מיקומו באמצעות משטח המיטה הרובוטי. רמת הדיוק נמוכה מחצי מילימטר. המערכת מתאימה לרדיו-כירורגיה ולהקרנות הדורשות דיוק מרבי.

עלות פרויקט הקמת המכון עומדת על 37 מיליון שקלים, בנוסף לרכישת ציוד ההקרנה וציוד ייעודי אחר בעלות של כ-20 מיליון שקלים. "זיו" הודיע כי השירות יינתן לחולי סרטן המתגוררים בגליל העליון והתחתון, כרמיאל והסביבה, עמק הירדן, טבריה, עמק בית שאן ורמת הגולן.

מכון ההקרנות משתרע על שלוש קומות בשטח בנוי כולל של 2,580 מ"ר. בחלקו המרכזי של מבנה המכון הוקמו שני חדרים למאיצים קוויים המשמשים להקרנות, חדר ל-CT לסימולציות ומחלקת ברכיתרפיה - שיטת טיפול קרינתי שבה ההקרנה נעשית באמצעות אפליקטורים. מטופלות בשיטה הזאת הן בעיקר חולות סרטן צוואר הרחם.

פרויקט הקמת המכון ערך כשנתיים, במהלכן גם הוכשר צוות רפואי מיומן. בראש המערך האונקולוגי כולו עומד פרופ' זידאן. מנהלת יחידת ההקרנות היא ד"ר אולגה בלוצ'ינסקי. הפיזיקאי הראשי במרכז ההקרנות - ד"ר קורן. כמו כן, גויס כוח אדם מקצועי מבתי חולים שונים בארץ, שעבר להתגורר בצפון עם משפחותיהם. המכון נמצא עתה בתהליך קליטה של רופאים נוספים (רדיותרפיסט ונוירו-כירורג), פיזיקאים ורנטגנאים.

בישראל פועלים כיום רק שישה מכוני הקרנות בבתי חולים ציבוריים. "זיו" הוא בית החולים הראשון באזור הגליל שיפעיל מכון הקרנות. במכון האונקולוגי ב"זיו" מטופלים כיום ונמצאים במעקב כמה אלפי חולים ומדי שנה מתווספים כ-500 מטופלים חדשים.

נושאים קשורים:  חדשות,  המרכז הרפואי "זיו",  מכון הקרנות,  המרכז הרפואי "שיבא",  סרטן,  הקרנה,  גידול סרטני,  פרופ' סלמן זרקא
תגובות