• יו"ר: ד"ר אורי סגול
  • מזכירה: ד"ר פביאנה בנימינוב
  • חברי ועד: ד"ר אמאני בשארה, ד"ר גיל בן יעקב, ד"ר דוד ירדני, ד"ר דורון בולטין, פרופ' מחמוד מחמיד
חדשות

בית הדין האירופי לצדק: השמנת-יתר חמורה מהווה סוג של נכות

בפסק דין תקדימי, שציין כי לא משנה מה מקור הבעיה הרפואית, נקבע כי עובדים הסובלים מהמצב זכאים להגנה מפני אפליה

השמנת יתר (צילום: אילוסטרציה)
השמנת יתר (צילום: אילוסטרציה)

בית הדין האירופי לצדק (ECJ) קבע בפסיקה תקדימית בשבוע שעבר, כי השמנת-יתר חמורה מהווה סוג של נכות. לפסיקה עשויות להיות השלכות רחבות, גם מבחינה רפואית וגם בכל הנוגע להעסקה ולפיטורים של עובדים הסובלים ממצב זה (Obesity).

פסק הדין של ה-ECJ ניתן במסגרת תביעה שהגיש גבר דני, קרסטן קלטופט, ששימש עוזר גננת ומטפל בפעוטות בגן ילדים. הוא פוטר מעבודתו ב-2010 בידי הרשות המקומית שהעסיקה אותו, בעיר הדנית הקטנה בילונד, בטענה שעקב משקל גופו – מעל 160 ק"ג – התקשה או לא היה מסוגל להתכופף כדי לשרוך את נעלי הילדים בגן שבו עבד, ונזקק לשם כך לעזרת עובדים אחרים. קלטופט טען להגנתו, כי "ביצע היטב את עבודתו ואף היה מסוגל, חרף משקל גופו הניכר, לשבת על הרצפה ולשחק עם הפעוטות". התביעה זכתה לסיקור רחב בכלי התקשורת בעולם.

בית המשפט, השוכן בלוקסמבורג ומהווה בית דין עליון לאיחוד האירופי, דחה את טיעוניה של הרשות הדנית וקבע כי השמנת-היתר אמורה להיות נכללת ברשימת הנכויות על-פי התקנות המחייבות ובהתאם לחוק מתן תנאים שווים לעובדים לשם ביצוע עבודתם (Employment Equality Directive).

מתקדימים קודמים ניתן להעריך, כי הפסיקה הנוכחית תהפוך בקרוב למחייבת בכל מדינות האיחוד האירופי. בשלב זה, עם זאת, בתי המשפט בבריטניה, למשל, עדיין לא הכירו בהשמנת-יתר כנכות על פי חוק או כסוג של מוגבלות גופנית.

החוק באיחוד האירופי איננו אוסר באופן ספציפי וממוקד אפליה עקב השמנת יתר ועודף משקל - אבל עתה נקבע כי השמנת-יתר חמורה שבה מדד ה-BMI הוא למעלה מ-40 – "יכולה להיחשב, חוקית, כנכות ומוגבלות". פרקליטו של הגבר הדני מסר בדיון, כי מרשו לא הצליח בכל חייו הבוגרים לרדת מ-160 ק"ג וה-BMI שלו נע תמיד סביב 54.

פירוש פסק הדין החדש עשוי להיות, שחברות ומעסיקים יידרשו להתנהג כלפי עובדים עם השמנת-יתר כנכים ולספק להם כסאות רחבים וגדולים יותר כאשר עבודתם נעשית בישיבה, להקצות להם מקומות חניה מיוחדים בחניוני התאגיד המעסיק, במידת הצורך גם מרחב גדול יותר לכלי הרכב שלהם, לקבוע אותם קרוב יותר לשער הכניסה למקום העבודה, להעמיד לרשותם שולחנות עבודה גדולים יותר, להטיל עליהם מטלות שמפחיתות את הצורך ללכת מרחקים גדולים ולא מן הנמנע שגם להבטיח שארוחות בריאות יוצעו להם במקום העבודה. כל זאת, לצד תנאים נוספים שמטרתם להבטיח כי עובדים אלו יוכלו לבצע את עבודתם באופן מיטבי ובשוויון מלא עם העובדים האחרים.

עוד נקבע בפסק הדין, כי הסיבה להשמנת-היתר איננה רלבנטית – גם כאשר היא נגרמת עקב אכילת יתר וצריכת גלוטן ניכרת. בית המשפט קבע כי השמנת-יתר היא בעיה בעלת השלכות רפואיות, פיזיות ומנטליות ארוכות טווח, לעתים לא פתירה, שבעטיה ניצב האדם הסובל ממנה מול מכשולים רבים ושונים בחייו המקצועיים כעובד.

התקשורת האירופית דיווחה כי ה-ECJ אמור לפרסם בקרוב פסק דין מפורט יותר מזה שניתן בשלב הזה. עדיין לא ברור כיצד יתייחס לכך בית המשפט הדני, אם וכאשר הנושא יגיע אליו לדיון ויהיה עליו להחליט אם השמנת-היתר של קרסטן קלטופט "נכללת בהגדרת המונח נכות". ההנחה היא, שרשויות המשפט יכבדו את פסק הדין הנוכחי.

בכמה פסקי דין שניתנו באחרונה בארה"ב התקבלו תביעות שהגישו עובדים שפוטרו בידי מעסיקיהם עקב השמנת-יתר, בטענה שהם סבלו מאפליה עקב משקלם העודף. במקרה אחד, בטקסס, פסק בית משפט פיצויים בסך 55 אלף דולר לעובד שמשקל גופו הגיע ל-305 ק"ג ופוטר בשל כך.

נושאים קשורים:  חדשות,  BMI מדד מסת הגוף,  השמנת יתר,  רפואה תעסוקתית,  Obesity,  ECJ,  השמנת יתר חולנית
תגובות
ירון
22.12.2014, 09:38

האם אין זה פרדוקסלי?
ציטוט מתוך הכתבה:
"פירוש פסק הדין החדש עשוי להיות, שחברות ומעסיקים יידרשו להתנהג כלפי עובדים עם השמנת-יתר כנכים ולספק להם כסאות רחבים וגדולים יותר כאשר עבודתם נעשית בישיבה, להקצות להם מקומות חניה מיוחדים בחניוני התאגיד המעסיק, במידת הצורך גם מרחב גדול יותר לכלי הרכב שלהם, לקבוע אותם קרוב יותר לשער הכניסה למקום העבודה, להעמיד לרשותם שולחנות עבודה גדולים יותר, להטיל עליהם מטלות שמפחיתות את הצורך ללכת מרחקים גדולים ולא מן הנמנע שגם להבטיח שארוחות בריאות יוצעו להם במקום העבודה"

פעולות ההתחשבות בנכות הזאת רק מקבעים את הנכות. מה שזה אומר שאם יש מישהו עם השמנה אנחנו בעצם נגרום לו רק להוציא פחות אנרגיה כדי להשמין עוד יותר !!!

ולגבי העניין האחרון של ארוחות בריאות- אם במקום כלשהו מוגש אוכל שאינו בריא, מן הראוי להחליף אותו באוכל בריא עבור כל העובדים.

אסף
23.12.2014, 00:22

ירון
בלי לפגוע, מתגובתך עולה שמעולם לא סבלת מעודף משקל משמעותי ואין לך שמץ של מושג לגבי מגוון הגורמים לכך, מגוון הקשיים בירידה במשקל, המאבקים ותעצומות הנפש הדרושים לשם כך וכל הסבל הנגזר ממצב זה.

זה ההסבר היחיד שיש לי לתגובתך, במחילה, האינפנטילית, המתנשאת והפוגענית.
ההתחשבות תקבע את הנכות??? ונגיד שזה נכון (וזה לא)- מי שמך לקבוע דברים כאלה ולהחליט בשביל אנשים מה טוב להם וכיצד הם אמורים להתמודד עם הבעיות שלהם (שכאמור, אין לך כנראה כלים להבין אותן)?

קח את החולשה הכי גדולה שלך, דמיין שאני מחליט בשבילך שאם יתחשבו בך החולשה רק תגבר. ולכן אני קורא מעל גבי הרשת לא להתחשב באנשים כמוך. תחשוב על זה שנייה ותבין כמה טיפשית התגובה שלך. לא מאחל לך שעה אחת של עודף משקל קיצוני.

ירון
23.12.2014, 09:21

לאסף,צר לי אם נפגעת מתגובתי אך אני עומד מאחורי דבריי.

אתה טועה בהסקת מסקנות לגבי ידיעותי בנוגע לגורמים להשמנה. למעשה מתגובתך ניכר שאתה מתבלבל בין נטייה להשמנה (שיכולה להיות קשורה בגורמים אוביקטיביים כגון תורשה, הפרעות הורמונליות ועד הרכב חיידקי המעיים) להשמנה עצמה - שתמיד קשורה בהתנהגות בפועל.
הראייה הכי חזקה לכך היא עליה בשכיחות הששמנה בעשורים האחרונים , ורק לא מזמן התפרסם דו"ח העוסק בנושא.
http://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(14)60460-8/abstract
בסופו של דבר, אבולוציונית לא נועדנו לשבת כל היום על הכסא ולאכול את האוכל שרובנו נוהגים לאכול. לא יעזור שום דבר - הראיות מראות שזה דבר שאנו מביאים על עצמנו.
כך שלא נכון להשוות אדם על משותק, שלא משנה כמה הוא ירצה, אבל אם חוט השדרה שלו פגוע הוא לא יוכל ללכת, לאדם שהסיבה העיקרית שקשה לו ללכת, היא העובדה שהוא ממעט ללכת - אתה יוצר כאן מעגל קסמים.

לגבי החולשה הכי גדולה שלי- תופתע לשמוע שאתה מתפרץ לדלת פתוחה. החולשה הכי גדולה שלי היא חוסר אורינטציה. ודווקא היום כאשר יש אמצעים טכנולוגים שמסייעים להתמודד איתה (כגון GPS, WASE וכו' ) - אני בשום פנים ואופן לא משתמש בהם. אני מעדיף לנסות להתמודד כל פעם מחדש ולהשתפר. ומהנסיון שלי אני יכול לומר, שאם לא הייתי נוהג כך, בהחלט החולשה שלי הייתה רק מתגברת.

ובאופן כללי אני מציע לך (למעשה לכולם) לא לנקוט בגישה של איזה מסכן אני/למה זה מגיע לי/ זה לא פייר וצריך להתחשב בי, אלא שזאת המציאות, תתמודד ותראה איך אתה משפר את המצב. לכך חונכתי מגיל צעיר, וכך אני גם מחנך את ילדי.

מאחל לך כל טוב

ירון
29.12.2014, 08:35

אסף
אני מצטער שנפגעת. מצטער אך לא מתנצל ועומד מאחורי דברי.

קודם כל אתה מוציא את דברי מהקשרם. כשדברתי על "התחשבות" התכוונתי על התחשבות במובן המשפטי כפי שהוצגה בכתבה, ולא התחשבות כחלק מסולידריות בין אדם לחברו.

תתפלא, אבל יש לי הרבה מושג לגבי מגוון הגורמים שמעורבים בהשמנה , כולל נטייה גנטית, אוכלוסיית חיידקי המעיים וכו'.
כל זה לא משנה את העובדות - השמנה היא מחלה של העולם המערבי בשנים האחרונות, קרי משהו שאנו מביאים על עצמנו באורח החיים הגרוע שלנו. ממש לא מזמן התפרסמה סקירה בלנסט על זה.
מה לעשות שלא נועדנו רק לשבת על הכסא ולאכול מזון שקנינו ללא מאמץ מהסופר? נועדנו להתאמץ כדי לצוד את המזון שלא היה זמין. אז אם לא נתאים את עצמינו לשינויים - נחלה. כך זה עובד.

אין גם מקום להשוואה בין אדם, למשל, שעבר תאונת דרכים, נפגע בחוט שדרה, ועם כל מאמצי השיקום, ללכת הוא כבר לא יחזור, לעומת אדם שלא מסוגל לזוז עקב אורח החיים שלו, והדרך היחידה שלו לצאת מהמצב היא פשוט להתחיל לזוז.

לגבי התמודדות עם החולשות שלי - אתה מתפרץ לדלת פתוחה. כך בדיוק אני נוהג - בהתמודדות איתן ולא בהקלות.

רינה
28.12.2014, 11:03

עוד מעט יפסקו להם אחוזי נכות וקצבה כדי שיוכלו להמשיך לזלול , ומה בקשר למעשנים המסכנים? אולי גם זאת נכות?

ירון
29.12.2014, 08:29

עפ"י ההגיון של אסף התשובה חיובית.
בשורה התחתונה הם מכורים. לא משנה מה גרם לכך, כרגע הם מכורים. ולכן צריך לאפשר להם יותר הפסקות ביום על מנת שיוכלו לעשן. כמו כן, חשוב לדאוג להם לחדרים עם יציאה למרפסת.