• יו"ר החברה: ד"ר עידו לוריא
  • מזכ"ל: ד"ר אילן טל
  • גזברית: ד"ר אנג'לה דרניקוב
  • חברי ועד: פרופ' חגי חרמש
  • ד"ר מיכל רפפורט
  • ד"ר סעיד מוחמד מוסא
חדשות

"לא כל מחשבה אובדנית בשיחה למוקד חירום מובילה להתאבדות"

כך טוענת מנכ"לית עמותת מגן לזכויות אנוש, המתנגדת לתיקון בחוק התקשורת שיאפשר לאתר מתקשרים למוקד חירום לסיוע נפשי מטלפון חסוי – "מדובר בפגיעה בזכויות אדם"

מוקדנית במוקד חירום לעזרה נפשית. צילום: אילוסטרציה

התיקון בחוק שיאפשר לאתר מתקשרים למוקדי חירום לסיוע נפשי מטלפון חסוי הוא פגיעה בזכויות אדם. כך טוענת מנכ"לית עמותת מגן לזכויות אנוש, יפעת שגב.

לאחרונה עבר במליאת הכנסת בקריאה טרומית תיקון לחוק התקשורת: שיחת מוקדי חירום; במסגרתו יוכלו מוקדי חירום לסיוע נפשי המקבלים פנייה אנונימית ממספר חסוי, לחזור למטלפן אם השיחה נותקה. זאת, בשל החשש הסביר שקיים לחיי אדם באותו רגע.

מנכ"לית עמותת מגן לזכויות אנוש מזכירה כי לא כל מי שחושב מחשבה אובדנית או מביע אותה בקול למוקד אכן ינסה להתאבד. על פי נתון שהיא מצטטת, 20% מבני הנוער, האוכלוסיה המועדת ביותר להתאבדות, חווים מחשבות אובדניות ורק מיעוט מהם ינסה לפגוע בעצמו.

לדבריה, אם אדם שמרגיש מצוקה יאושפז בשל שיחת הטלפון הזאת, הסיכויים שלו להתאבד יגדלו פי 16.2, זאת בהסתמך על נתוני שנתון בריאות הנפש, מהם עולה כי מספר מקרי האובדנות של צעירים שעברו אשפוז פסיכיאטרי גדול פי 16.2 ביחס לכלל האוכלוסיה וכי 26% מההתאבדויות של צעירים בגיל 18-24 היו עם רקע של אשפוז פסיכיאטרי.

לטענת שגב, איתור מספר טלפון חסוי ממנו התקשר אדם מהווה עבירה על חוק הגנת הפרטיות, התשמ"א-1981 וטיפול כפוי על בסיס פנייה זאת יוביל לפגיעה עוד הרבה יותר חמורה בזכויות אדם כגון חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו.

"הגישה הסמכותנית המחפשת לשלוט בהתנהגות אנוש אינה עובדת. אנו קוראים למערכת בריאות הנפש לנקוט גישה של כבוד לזכויות אדם והקשבה", מסכמת שגב.

נושאים קשורים:  מוקד חירום,  אובדנות,  חוק התקשורת,  זכויות אדם,  עמותת מגן לזכויות אנוש,  חדשות
תגובות

ראוי למערכת העיתון לשקול את הפרסומים. הגב' מיכל שגב (שלא מופיעה בדף האינטרנט של העמותה) היא אישה טיפשה שמצטטת נתונים בצורה אוילית וחסרת הבנה מינימלית. והמסקנה שלה: "רק מיעוט (מבני הנוער) ינסה לפגוע בעצמו..." פשוט מעורר חלחלה. כיו"ר עמותת "סה"ר - סיוע והקשבה ברשת", עמותה המעניקה סיוע לאנשים עם מצוקות נפשיות ובעיקר מתמקדת באיתור מקרי אבדנות, אני מתפלא שפרסמתם את השטויות האלה.