חדשות

רוצים תור לרופא עור או אא"ג? שלמו עליו מראש דמי השתתפות עצמית

במשרד הבריאות סבורים כי תשלום מראש בעת קביעת תור לרפואה יועצת ימנע את תופעת המבריזים ויקצר תורים | המתנגדים טוענים: המהלך יפגע בבריאותן של השכבות החלשות, שיוותרו על טיפולים רפואיים

המתנה בתור לרופא. צילום: אילוסטרציה

משרד הבריאות מקדם מהלך לגביית תשלום מראש על תורים לרפואה יועצת כדי להילחם בתופעה של אי הגעה לביקור ללא הודעה מוקדמת.

הסכומים שייגבו מראש הם דמי ההשתתפות העצמית ובמשרד הבריאות מקווים שגביית התשלום מראש תגביר את המחויבות של המטופלים ותפחית את התופעה, המחמירה את זמני ההמתנה הארוכים לתורים. על ההצעה מדווחת עדי כהן בדה מרקר.

על פי הדיווח, 25% מהמקרים של אי כיבוד תור שנקבע מתרחשים בתחום רפואת עור, 23% ברפואת אף-אוזן-גרון, 22% בכירורגיה, 22% ברפואת נשים, 22% בנוירולוגיה ו-15% בפסיכיאטריה. מצב דומה קיים בהתפתחות הילד, בפיזיותרפיה, קלינאות תקשורת וריפוי בעיסוק, שבהם אי הגעה נאמדת ב-20%-40% מהתורים.

ההצעה מתייחסת להקדמת גביית ההשתתפות העצמית למועד קביעת התור רק בתחומים שבהם נגבה ממילא תשלום על פגישות ייעוץ ורק כשמדובר בסדרות טיפולים ולא במפגש יחיד עם הרופא. במקרה של אי הגעה, יוכלו המטופלים לבקש את כספם בחזרה. "במקרה של ביטול ללא הודעה, המטפל, שהוא מצרך יקר למערכת, יושב ומעביר את הזמן", אומר גורם במשרד הבריאות. לדבריו, בשלב זה יקודם המהלך בהנחיות מנהליות בלבד, שאינן דורשות תיקון חקיקה. במשרד האוצר צפויים לתמוך בהצעה.

פרופ' גבי בן נון מהמחלקה לניהול מערכות בריאות באוניברסיטת בן־גוריון, לשעבר סמנכ"ל במשרד הבריאות, מתנגד להצעה: "לא מעט אנשים, בעיקר ממעמדות נמוכים, מוותרים על טיפולים רפואיים מעצם הצורך לשלם עליהם. זה פוגע בבריאות שלהם ויש לכך גם משמעויות כלכליות. אם המצב של אדם שנדרש לטיפול רפואי ואינו מקבל אותו מחריף – הטיפול יעלה עשרות מונים יותר".

לדבריו, המימון הפרטי לבריאות בישראל הוא מהגבוהים במערב. "אנחנו מתקרבים והולכים למצב בארה"ב, שבה שיעור המימון הפרטי הוא יותר מ-50%". פרופ' בן נון סבור שהמערכת צריכה לספוג את תופעת האי הגעה, וכי אם יוחלט להשית סנקציות על מטופלים, יש לקבוע גם סנקציות למרפאות שבהן המטופלים מחכים בתור שעות כדי לפגוש את הרופא או המטפל. "השכיחות של התופעה הזאת גבוהה הרבה יותר", הוא טוען.

נושאים קשורים:  רפואה יועצת,  חדשות,  השתתפות עצמית,  תור לרופא,  משרד הבריאות,  פרופ' גבי בן נון
תגובות
אנונימי/ת
31.01.2024, 19:45

מה שיקרה הוא בדיוק הפוך מהרצוי: המטופלים שמבריזים יוכלו לקבוע עוד תורים, כי הם כבר ממילא שילמו. הם עדיין ישלמו רק פעם אחת ברבעון.
רק קנס משמעותי יפסיק את התופעה.

אנונימי/ת
31.01.2024, 19:55

הטיעון של ד"ר בן נון לגבי השכבות החלשות תמוה.
ממילא הם משלמים על ביקור.
אין מדובר על תוספת תשלום, אלא רק על הקדמה שלו.
התורים לרופאים המקצועיים ארוכים מאד ואי הגעה של כ 25% משמעו הארכת זמן התור ב 25% שלא לצורך.
גם זו פגיעה בשכבות החלשות.
מי שידו משגת וזקוק בדחיפות לרופא, ישלם.

אנונימי/ת
02.02.2024, 09:31

בדיוק. בסוף מי שיצטרך דחוף ישלם על ביקור פרטי או במסגרת שבן בגלל העומס בציבורי.
מה שצריך הוא קנס משמעותי יותר - מי שלא יגיע- ולא הודיע- ישלם את מלוא שווי הביקור לרופא.

אנונימי/ת
31.01.2024, 20:15

תופעת אי הופעה לתור היא צרה צרורה בכל תחומי הרפואה היועצת ולא רק אלו שצוינו. הגיע הזמן כבר מזמן שיתבצע תשלום שיבטיח יעילות של השירות הרפואי לטובת המטופלים בכך שיקטין את אורך התורים, וייתכן גם שיקטין פניות שאין להן הצדקה.

אנונימי/ת
31.01.2024, 20:57

כל כך מתסכל כשמטופל אינו מגיע לרופא יועץ (בד"כ לפגישה הראשונה) או שמגיע בלי הבדיקות שהומלצו בביקור קודם. תחושה של בזבוז זמן. אחר כך פוגשים אותו במיון, באשפוז, כל כך חבל ומתסכל.

אנונימי/ת
31.01.2024, 21:48

בכללי יש abuse של המערכת הרפואית. אנשים מגיעים לרופאים יועצים ורופאי משפחה על כל דבר קטן, קובעים תורים פעמיים שלוש בשבוע יוצרים עומס ואלו שבאמת צריכים תור, צריכים לחכות הרבה זמן. אן על כל תור שהם קובעים היו צריכים לשלם 5 שח, היינו רואים צמצום בקביעת התורים, בדיוק כמו ש 10 אג לשקית בסופר הורידה את צריכת השקיות. אבל אנחנו חיים בעידן של תחרות בין הקופות וזה כנראה לא יקרה

אנונימי/ת
01.02.2024, 09:55

כל מערכת הבריאות מוצפת בפונים המגיעים בכדי "להעביר את הזמן" ולא באמת מצורך רפואי. מיון בית החולים הוא דוגמה מצוינת לכך, אנשים רבים פונים למיון עם או בלי הפניה ומגדילים את העומס בצורה קיצונית. אם ידרשו מכל מטופל הנכנס למיון לשם אגרת ביקור על סך שקל בודד (או 5 שקלים) ללא אפשרות של החזר מספר הביקורים המיותרים יקטן וכך מי שזקוק לטיפול באמת יקבל טיפול טוב יותר. בדיוק כמו בקופות החולים שאנשים פונים עם כל שטות לרופא בלי כל מחשבה- פשוט כי זה זמין וחינם.

01.02.2024, 14:53

ראוי ורצוי לגבות אוטומטית בכל פעם, מכל מי שלא מגיע ולא מודיע, עד פרק זמן שיוחלט, סכום השווה לתגמול, שאותו הרופא מקבל במקרה של ייעוץ ובמקרה של ניתוח. לאחר מכן יש לתגמל את הרופא בהתאמה באותו הסכום.

01.02.2024, 14:54

לא מצליח להבין את הטיעון נגד של פרופ' גבי בן נון . כרופא מקצועי אני עד לתופעה המעצבנת והמתסכלת של NO SHOW .כשהתורים ממילא בתחום שלי ארוכים אז האי ההופעה רק מחריפה את הבעיה. ה"מעמדות נמוכים" נפגעים כבר כעת כי במצב הנוכחי אם התור ארוך בעלי יכולת פונים לרפואה הפרטית וכול היתר ממתינים לתור הארוך שלהם בסבלנות (ולפעמים בפחות בסבלנות ואפשר להבין אותם !!).

אנונימי/ת
02.02.2024, 09:33

מעניין מתי בן נון ראה לאחרונה מטופלים במסגרת הקופה. או האם הוא רופא למעשה.

עוד פחדן אנונימי שמעליב אישית כי אין לו מספיק חומר אפור להגיב עינינית

בשל להוריד תאנה שזה יפגע באוכלוסיה חלשה, ניתן להחזיר תשלום בהגעה למרפאה.כך שרקאלה שמבריזים ישארו ללא החזר תשלום

קנס למטופלים שקבעו תור ולא הגיעו קיים שנים באירופה.
בהולנד הקנס הוא בשווי 50 אירו.
זה מונע זלזול ברופאים ובמערכת.
במידה היה משהו דחוף כמו ביקור במיון ויש כמובן אישור על כך הקנס מבוטל.
זה ימנע זלזול במערכת וזמינות טובה יותר למרפאות.