מחקרים

שכיחות מוגברת של הרפס סימפלקס בחולי דלקת מפרקים שגרונית

חולי דלקת מפרקים שגרונית הראו שכיחות מוגברת של זיהומי הרפס סימפלקס II בהשוואה לנבדקים שאינם חולים במחלה זו. לא נצפה קשר דומה עם הרפס סימפלקס I ועם נגיף הפפילומה האנושי

נגיף הרפס סימפלקס (איור: אילוסטרציה)
נגיף הרפס סימפלקס (איור: אילוסטרציה)

המתאם (קורלציה) האפשרי בין הדבקה בנגיף הרפס סימפלקס (HSV) או נגיף הפפילומה האנושי (HPV) לבין דלקת מפרקים שגרונית (RA) עדיין אינו ברור דיו. במחקר שממצאיו פורסמו בכתב העת 'Journal of clinical rheumatology' החוקרים בדקו את הקשר בין תחלואה ב-RA לבין נוכחותם של הזיהומים הנגיפיים הללו.

לצורך כך, החוקרים ערכו מחקר מקרה-ביקורת אשר כלל נתונים מתוך ה- Nutrition Examination Survey בין השנים 2009 ו-2014. אנליזת החוקרים בדקה את הקשר בין HSV I,יHSV II,יpolymerase chain reaction (PCR) של HPV מחלל הפה, PCR של HPV נרתיקי, ו-RA.

החוקרים השתמשו בקודי מסד הנתונים של National Health and Nutrition Examination Survey לצורך איתור חולים מבוגרים בני 20 עד 49 שנים עם אבחנה ראשונית של RA [MCQ191 = 1 (שנים 2009-2010); MCQ195 = 2 (שנים 2011-2014)]. קריטריוני ההדרה כללו חולים להם חסר מידע בנוגע למשתנים עיקריים ותוצאים ראשוניים.

במסגרת המחקר נאספו בסך הכל 8,620 חולים, מתוכם 150 חולים אשר אובחנו עם RA ו-1,500 חולים ללא אבחנה זו. מתוצאות החוקרים עולה כי חולי RA הראו שכיחות גבוהה יותר באופן מובהק של זיהום עם HSV II בהשוואה לאלו ללא RA (36.34% לעומת 24.72%, p = 0.015) לאחר התאמת ציון נטייה.

עם זאת, לא נצפו הבדלים מובהקים בין 2 הקבוצות עבור HSV I, PCR ל-HPV מחלל הפה, ו-PCR ל-HPV מהנרתיק. חולי RA היו מבוגרים יותר; היו בסבירות גבוהה יותר להיות נשים, עם השמנת יתר, וממוצא לבן שאינו היספני; כמו כן, חולים אלו התאפיינו עם שכיחות גבוהה יותר של תחלואה נלווית לעומת אלה ללא RA.

לסיכום, ממצאי החוקרים מדגימים עדות לקשר בין זיהום HSV II ובין RA בקרב מבוגרים מארצות-הברית. החוקרים מציינים כי קיים צורך במחקר נוסף לצורך הבהרת הקשר בין זיהומים נגיפיים לבין RA, וזאת במטרה לפתח גישות יעילות להפחתת הסיכון לכך, וכן לצורך טיפולים חדשניים ל-RA.

מקור:

Fu, Tieh-Cheng MD, PhD∗,†,‡; Lin, Jr-Rung PhD§; Chang, Ching-Mao MD, PhD∥,¶,#. Association Between Herpes Simplex Virus II Infection and Rheumatoid Arthritis in US Adults: A Population-Based Propensity Score–Matching Study. JCR: Journal of Clinical Rheumatology 30(1):p 12-17, January 2024. | DOI: 10.1097/RHU.0000000000002044

נושאים קשורים:  דלקת מפרקים שגרונית,  הרפס סימפלקס,  HPV,  זיהומים נגיפיים,  מחקרים
תגובות