חדשות

הקלות ברגולציה ובביורוקרטיה בתחום הקנאביס הרפואי בישראל

בישראל למעלה מ-120 אלף בעלי רשיונות לקנאביס רפואי | מתווה חדש של משרד הבריאות מציג החרגת רכיבים שאינם פסיכואקטיביים מפקודת הסמים המסוכנים ויישום מעבר הדרגתי מרשיונות למרשמים

אספקת קנאביס רפואי בבית מרקחת. צילום: הדס פארוש/ פלאש 90

משרד הבריאות פרסם אמש (ג') להערות הציבור טיוטת מתווה חדש שמטרתו טיוב והפחתת הרגולציה בתחום הקנאביס הרפואי בישראל. מתווה זה הוא חלק מתפישת המדיניות החדשה של משרד הבריאות להפחית את הנטל הרגולטורי על המפוקחים בתחומים השונים תוך שמירה על בריאות הציבור.

המתווה מכיל את אופן הפעולות ונהלי העבודה של יחידת הקנאביס הרפואי (יק"ר) שבחטיבת כלכלה, רגולציה וחדשנות במשרד הבריאות.

על פי נתוני משרד הבריאות, כיום יש בישראל למעלה מ-120 אלף בעלי רישיונות לקנאביס רפואי, השיעור לנפש הגבוה ביותר מכל מדינה מערבית.

המתווה מציג מדיניות ברורה לשנים הקרובות המאופיינת בצמצום היקף הרגולציה והעברת האחריות לגורמים המפוקחים. בנוסף, בהתאם לחוות דעת מקצועית שתתקבל בהמשך לעבודת ועדת שמר, עוסק המתווה בטיוב אחריות הרגולטור בתחומים נוספים, ובהם החרגת רכיבים שאינם פסיכו-אקטיביים מפקודת הסמים המסוכנים וכן, יישום המעבר ההדרגתי מרשיונות למרשמים - מהלך שעשוי להקטין את הנטל הביורוקרטי מהמטופלים ועתיד להקל על מתן טיפול רפואי בקנאביס.

עיקרי המתווה החדש

פיקוח ובקרה – הפחתת היקף וכמות בדיקות החובה והעברת אחריות ליצרן, הארכת תוקף הרישיון וחידושו, הגדרת "יצרן נאות" והגדרת לוחות זמנים קבועים ומחייבים לפעילות הרגולטור.

מחקר ופיתוח – ביטול כפל האישורים, הקלה משמעותית בתנאים לקבלת רישיון מחקר והאצת המחקר בישראל.

ייבוא וייצוא קנאביס – קיצור זמני האישור לקבלת רישיון ייבוא ויישום החלטת הממשלה בהקלת כללי הייצוא.

השוואת התקינה ל-EU – התנעת עבודת מטה להשוואת הכללים לתקינה האירופאית בתחום.

טיוטת המתווה מפורסמת ופתוחה להערות הציבור עד לתאריך 18.05.2023 כשלאחריו יוטמעו ההערות הרלוונטיות ונהלי העבודה הסופיים יפורסמו באתר משרד הבריאות.

שר הבריאות משה ארבל מסר: "המתווה החדש לצמצום הרגולציה בתחום הקנאביס הרפואי מהווה בשורה גדולה לעשרות אלפי אזרחים במדינת ישראל. כמו במדינות המפותחות ביותר בעולם, גם במערכת הבריאות הישראלית רואים בקנאביס הרפואי אמצעי טיפולי ולכן אנו מחויבים לפעול להקלה על המטופלים הזקוקים לו. אחת מההחלטות הראשונות שקיבל שר הבריאות הקודם הרב אריה דרעי עם כניסתו לתפקיד, היתה לקדם רפורמה בתחום, וזהו צעד ראשון שמשלב רגישות חברתית לצד הגנה על בריאות הציבור".

משה בר סימן טוב, מנכ"ל משרד הבריאות, הוסיף: "משרד הבריאות מוביל תפישת מדיניות חדשה של הקלה בנטל הרגולטורי ככל הניתן לצד שמירה על בריאות הציבור. כפי שעשינו בתחום המזון ותחום התמרוקים, כעת גם תחום הקנאביס הרפואי זוכה לרפורמה משמעותית, שתצעיד את התחום קדימה ובדומה לנעשה בעולם. זהו שינוי פרידגמה משמעותי שמוביל משרד הבריאות לטובת אסדרת תחום הקנאביס הרפואי בישראל".

נושאים קשורים:  קנאביס רפואי,  רגולציה,  משרד הבריאות,  חדשות,  שר הבריאות משה ארבל
תגובות
אנונימי/ת
19.05.2023, 08:28

כדי שקנאביס יקרא תרופה עליו לעמוד בקריטריונים בסיסיים של - מינון, הנחיות טיטור והתאמה לתפקודי כבד או כיליה מופרעים, וכמובן הוכחת יעיחות ובטיחות במחקרים מבוקרים. לא כל תכשיר שחושבים ש"עוזר" הוא באמת תרופה. ה FDA מעולם לא אישר תכשיר בעישון !. כדי שקנאביס יזכה להתכנות תרופה, יש לעודד שימוש בתכשירים מדידים והדירים כמו משאף סייקי או ספריי סטיבקס ולהימנע ממתן תכשירי תפרחת שאנשים מערבבים עם טבק, ממצים בדרכים לא חוקיות, ובעיקר מעשנים לריאות עם כל הנזקים הנילווים..