• יו"ר: פרופ' דרור דיקר
  • מזכירת החברה: ד"ר גבי ליברמן
  • גזברית: ד"ר בתיה קורנבוים
  • חברת ועד: פרופ' יעל לבנטל
  • חברת ועד: ד"ר עידית דותן
  • חברת ועד: ד"ר רקפת בכרך
  • חבר ועד: ד"ר דן אויירו
  • מזכירה: גב' חגית יוחננוף
מחקרים

נזק היפותלמי בתר-ניתוחי מנבא עלייה במשקל לאחר ניתוח

ממחקר אשר פורסם לאחרונה עולה כי עלייה משמעותית במשקל בתקופה הבתר-ניתוחית הינה דבר שכיח במקרים של קרניופרינגיומה של מבוגרים

23.08.2022, 11:57
דיאטה, הורדה במשקל (צילום: אילוסטרציה)

במחקר אשר ממצאיו פורסמו לאחרונה בכתב העת Obesity ביקשו החוקרים לסכם את השינוי במשקל בתקופה בתר-ניתוחית ולבחון את הקשר בין נזק היפותלמי בתר-ניתוחי ועלייה במשקל לבין השמנת יתר היפותלמית (Hypothalamic Obesity – HO), וזאת בקרב מטופלים עם קרניופרינגיומה של מבוגרים.

במחקר רטרוספקיטיבי זה נבדקו 96 מטופלים אשר עברו ניתוח לטיפול בקרניופרניופריגיומה ראשונית של מבוגרים. הקשר בין נזק היפותלמי בתר-ניתוחי ועלייה במשקל לאחר הניתוח ובין HO נבדק בבדיקות MRI (Magnetic Resonance Imaging) ואנדוסקופיה ונבחן בעזרת רגרסיה לוגיסטית רבת-משתנים.

תוצאות המחקר הדגימו כי 47 מטופלים (49%) ו-18 מטופלים (18.8%), בהתאמה, הדגימו עליה משמעותית במשקל (≥5%) ו-HO במעקב האחרון. העלייה במשמעותית ביותר במשקל נרשמה ב-6 החודשים הראשונים שלאחר הניתוח, בהמשך המגמה התמתנה והתייצבה. נזק היפותלמי מדרגה 2 הוערך על פי הקלסיפיקציה ל-MRI של Müller et al. והערכה לציון הגבוה על פי מערכת הניקוד לנגעים בהיפותלמוס של Roth et al. נזק זה הודגם כבעל קשר מובהק לעלייה במשקל של 5% ומעלה בתקופה הבתר-ניתוחית (p=0.005; p=0.002, בהתאמה) ול-HO (p=0.001; p=0.008, בהתאמה). בנוסף לכך, נזק היפותלמי בילטראלי, לפי הערכה לתבנית נזק היפותלמי באנדוסקופיה של Hong et al, הודגם כבעל יכולת לניבוי עליה בתר-ניתוחית במשקל של 5% ומעלה (p=0.008).

מתוצאות מחקר זה עולה כי עלייה משמעותית במשקל בתקופה הבתר-ניתוחית הינה שכיחה במקרים של קרניופרינגיומה של מבוגרים. נזק היפותלמי בתר-ניתוחי יכול לנבא עלייה בעלת משמעות קלינית במשקל ו-HO.

מקור:

Wu, J., Fu, J., Huang, Z. J., Xie, S. H., Tang, B., Wu, X., ... & Hong, T. (2022). Postoperative hypothalamic damage predicts postoperative weight gain in patients with adult‐onset craniopharyngioma. Obesity.‏

נושאים קשורים:  מחקרים,  עלייה במשקל,  קרניופרינגיומה,  השמנת יתר,  נזק היפותלמי
תגובות