מחקרים

מה הקשר בין קרישת דם לבין ביוץ?

נמצא כי לפרוגסטין תפקיד חשוב בויסות הביטוי של פקטורי קרישה ובתהליך הביוץ בדגי זברה ובבני אדם, דרך קולטנים לפרוגסטין

16.08.2022, 15:22

ביוץ הינו תהליך עיצוב מחדש משמעותי אשר כולל קרע של כלי דם נימיים והיווצרות קרישים. עם זאת, לא מחשיבים את תהליך הקרישה כמווסת את תהליך הביוץ.

במחקר זה החוקרים ראו עליה משמעותית מאוד בריכוז פקטור קרישה 5 (f5, פי 3,145~) ו-tissue factor (f3a, פי 120~) בתאים פולקולריים של דג זברה בזמן ביוץ. עליה זו הייתה מתווכת קולטן תוך-גרעיני לפרוגסטין (Progestin Receptor- Pgr) אשר מעורב בתהליך הביוץ בדגי זברה, וזו לא הודגמה בדגי זברה מוטנטים ללא ביטוי של Pgrי(pgr-/-) בתאים פולקולריים בשחלה. בנוסף נמצא כי פרוגסטין (DHP) הגביר באופן משמעותי את פעילות הפרומוטורים של f5 ו-f3a דרך הפעלה של Pgr.

ויסות דומה של פעילות הפרומוטור של F5 אנושי הושגה בעזרת PGRB (Progesterone Receptor type B) אנושי, דבר המצביע כי ככל הנראה מנגנון זה שמור אבולוציונית. מוטוציה מכוונת-אתר לפרומוטור של f5 של דג הזברה הדגימה ויסות ישיר של פקטורי הקרישה דרך מרכיבים המגיבים לפרוגסטין. יתרה מזאת, נצפתה עליה משמעותית בכמות תאי הדם האדומים ברשת הנימים של זקיקים בדגי זברה רגילים, בעוד כמותם לא עלתה בדגי זברה מסוג pgr-/-. יש לציין כי נוגדי קרישה מעכבים ביוץ גם in vivo וגם in vitro. כמו כן, נצפתה ירידה בפוריות בדגי זברה ממין נקבה מסוג f5+/-.

מסקנת החוקרים הייתה כי על ממצאי המחקר ייתכן שלהורמונים סטרואידליים יש השפעה על ויסות ייצור פקטורי קרישה, ויש ביסוס להשערה חדשה בנוגע להשראת ביוץ בבעלי חוליות על ידי תהליכי קרישת דם.

מקור:

Jing Huang, et al. (2022) “Nuclear Progestin Receptor–mediated Linkage of Blood Coagulation and Ovulation.” Endocrinology, July 2022. Vol. 163, Issue 7, bqac057. doi-org.ezproxy.bgu.ac.il/10.1210/endocr/bqac057

נושאים קשורים:  מחקרים,  ביוץ,  פרוגסטין,  קרישת דם,  פקטור קרישה,  פוריות
תגובות