• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
מחקרים COVID-19

ילדים שלא חוסנו והחלימו מזני קורונה קודמים מוגנים מזן דלתא

מחקר חדש של מכון המחקר והחדשנות של מכבי KSM: ילדים ובני נוער בני 18-5 שהחלימו מנגיף הקורונה מהזנים אלפא, ביתא וגמא, מוגנים מהדבקה חוזרת בדלתא ברמה גבוה במשך שנה וחצי לפחות

בדיקת קורונה לילד. צילום: מרים אליסטר/ פלאש 90

מחקר ראשון מסוגו, שנערך על ידי מכון המחקר והחדשנות של מכבי שירותי בריאות, KSM, בקרב מאות אלפי נבדקים, מראה כי ילדים ובני נוער לא מחוסנים, בגילאי 5-18, שהחלימו מהזנים הראשונים של נגיף הקורונה – אלפא, ביתא וגמא – מוגנים מהדבקה חוזרת בנגיף הדלתא ברמה של כ-80% ומעלה למשך 18 חודשים לפחות, במשך תקופת המעקב.

המחקר, שפורסם באתר medrxiv, שבו מפורסמים מחקרים בטרם עברו ביקורת עמיתים, נערך רטרוספקטיבית על מידע רפואי שהצטבר בתקופת הזמן שבין החודשים יולי-דצמבר 2021, תקופת הגל הרביעי בישראל שבו זן הדלתא היה הדומיננטי ביותר. במסגרת המחקר נבחנו נתונים אנונימיים של 300 אלף ילדים ובני נוער, שערכו בדיקת PCR בתקופה הנבדקת.

החוקרים בחנו חשיפת עבר לנגיף בקרב אותם נבדקים, החל ממרץ 2020 (פרוץ המגיפה בישראל), הן בתוצאות החיוביות והן בשליליות.

במקרים שנמצאה חשיפה בעבר, נבחן מועד החשיפה המדויק ופרק הזמן שעבר ממנו ועד התקופה הנבדקת. מקרים של הדבקה חוזרת נבחנו על פי אמות המידה המוסכמות על ה-CDC, המרכז לבקרת מחלות בארה"ב, לפיהן קיימות שתי בדיקות PCR חיוביות במרחק של 90 יום לפחות ביניהן.

הנבדקים בתקופת הזמן המדוברת, שנמצא כי נחשפו בעבר לנגיף, הראו רמות מוגנות של 80%-89% במשך 18 חודשים לפחות לאחר החלמתם. המוגנות נעה בין 89% בשלושה עד שישה החודשים הראשונים לאחר ההחלמה, ל-82% במהלך תשעה עד 12 חודשים לאחר ההחלמה, ולאחר מכן נותרה גבוהה - בסביבות 80% - עד שנה וחצי לאחר ההדבקה הראשונה.

בהתייחסות לקבוצות גיל, ילדים בגילאי 11-5 לא הראו ירידה משמעותית במוגנות לאורך 18 חודשים מהדבקה ראשונה, בעוד שבבני נוער בגילאי 18-12 ההגנה דועכת מעט יותר.

חשוב לציין כי במחקר זה לא נבדק שיעור הסיבוכים הנלווים בקרב אותם מחלימים והשלכות מחלת הקורונה. ממצאי המחקר אומתו תוך שימוש בשתי שיטות סטטיסטיות שונות, test-negative case control ו-retrospective cohort design.

מנהלת מכון KSM ומובילת המחקר ד"ר טל פטלון, מומחית ברפואת משפחה ורפואה דחופה, מסרה: "מדובר בבשורה משמעותית - המוגנות שנצפתה במחקר בקרב ילדים ובני נוער מחלימים נמצאה חזקה ועמידה לאורך זמן. הדבקות חוזרות בקרב מחלימים צעירים מתבטאות בעיקר במחלה קלה ועל כן הנתונים מאד מעודדים. בימים אלה אנו מבצעים מחקר המשך ובוחנים את המוגנות אל מול זן האומיקרון".

נושאים קשורים:  וריאנטים,  וריאנט דלתא,  קורונה,  מכון המחקר ksm,  ד"ר טל פטלון,  מחקרים,  19-COVID
תגובות
אנונימי/ת
24.06.2022, 10:09

ראשית, יפה.
שנית, "הדבר הישן ביותר הוא עיתון האתמול".

וזו בדיוק הבעיה עם המגפה הזו, המידע ופרסומו לעיתים מאבד משהו מהרלוונטיות, זן הדלתא כנראה לא ישוב עוד ולא ניתן להסיק מהמחקר לגביו מסקנות רבות על האינטרקציה בין מערכת החיסון ובין הזנים העתידים לבוא.

שבת שלום