• יו"ר: ד"ר אורי סגול
  • מזכירה: ד"ר פביאנה בנימינוב
  • חברי ועד: ד"ר אמאני בשארה, ד"ר גיל בן יעקב, ד"ר דוד ירדני, ד"ר דורון בולטין, פרופ' מחמוד מחמיד
מחקרים COVID-19

מחקר ב"שניידר": דלקת הכבד בילדים היא תוצאה של לונג-קוביד

החוקרים משערים שמדובר בדלקת משנית שגורם הנגיף בתאי הכבד ודרכי המרה בילדים - הדלקת מתפתחת כשלושה חודשים אחרי ההחלמה מקורונה | לא נמצאה נוכחות של אדנו-וירוס בילדים החולים

בדיקה סרולוגית לילד ב"שניידר". צילום: דוברות בית החולים

מממצאי מחקר שנערך בבית החולים שניידר לילדים בפתח תקווה ופורסם ב-JPGN, כתב העת לגסטרואנטרולוגיה ותזונה בילדים, עולה כי דלקת הכבד שהתגלתה בילדים בכמה מדינות היא תוצאה נדירה של לונג קוביד בילדים.

החוקרים משערים שמדובר בדלקת משנית שגורם הנגיף בתאי הכבד ובתאים של דרכי המרה בילדים וכי הדלקת מתפתחת כשלושה-ארבעה חודשים אחרי ההחלמה מקורונה. החוקרים לא מצאו נוכחות של אדנו-וירוס בילדים, שהועלה כגורם אפשרי לדלקת.

ארגון הבריאות העולמי הודיע כבר בתחילת אפריל על כמה עשרות מקרים של דלקת כבד חדה ממקור לא ידוע בילדים ובהמשך קיבלו רופאי הילדים בישראל הנחיה ממשרד הבריאות לשים לב לכל חשד לדלקת כבד חדה בילדים. ההנחיה המפורטת ציינה כי שמה של הדלקת הוא דלקת כבד חדה בילדים מאטיולוגיה לא ידועה (Acute hepatitis of unknown etiology in children). מאז, כך דיווח הבוקר (ג') עידו אפרת ב"הארץ", התקבלו כ-45 דיווחים על מקרי דלקת כבד בילדים בישראל ואלה נמצאים עדיין בבדיקת משרד הבריאות.

עד כה, מציין אפרתי, פורסמו בספרות המחקרית רק כמה תיעודי מקרה נקודתיים של הדלקת בילדים, וגם מחקרם של רופאי "שניידר", שפורסם בסוף השבוע, אינו רחב בשל הזמן הקצר שחלף.

במחקר נותחו חמישה מקרי דלקת כבד בילדים בני שלושה חודשים עד 13. כל הילדים היו בריאים בעברם וכולם החלימו מקורונה. הניתוח שביצעו החוקרים כלל נתונים דמוגרפיים, היסטוריה רפואית, תיעוד התסמינים הקליניים, תוצאות מעבדה, בדיקות הדמיה, בדיקת דגימות הכבד שנלקחו מהילדים החולים ואת אופן הטיפול ותוצאותיו. מאז שבוצע המחקר טופלו ב"שניידר" חמישה ילדים נוספים שסבלו מהדלקת.

שני התינוקות שלקו בדלקת ונכללו במחקר היו בני שלושה וחמישה חודשים וסבלו ממחלה חמורה שכללה אי ספיקת כבד, פגיעה בדרכי המרה ונמק מסיבי. שניהם החלימו לאחר שהוריהם תרמו להם אונת כבד. שניים מהילדים היו בני שמונה ואחד היה בן 13, ושלושתם סבלו מדלקת כבד שלוותה בצהבת, שאופיינה בהתפשטות לדרכי המרה. שלושתם טופלו בהצלחה בסטרואידים.

ד''ר אורית ויסבורד צינמן, מנהלת שירות מחלות כבד במכון לגסטרואנטרולוגיה, תזונה ומחלות כבד ב"שניידר", הסבירה בדיווח כי החוקרים מצאו כמות גדולה של קולטנים מחלבון המעטפת של נגיף הקורונה בתאי הכבד ובתאים של דרכי המרה. "ההשערה שלנו היא שהנגיף מגיע לשם וגורם לתגובה דלקתית של הגוף. התמונה שאנחנו רואים אצל הילדים הללו היא של דלקת כבד עם צהבת משמעותית. לכל הילדים היתה ביופסיה דומה וממצאי הדמיה דומים. כולם גם הגיבו בצורה מצוינת לסטרואידים והחלימו אחרי טיפול של כמה שבועות".

לדבריה, "חשיבות המחקר היא בהעלאת המודעות של ההורים אבל בעיקר של הרופאים, להסתכל ולחפש את הסוג המסוים הזה של הדלקת". היא הוסיפה כי היא ושאר החוקרים קיבלו פידבקים מרופאים שלא זיהו את דלקת הכבד כתופעת המשך של הקורונה, אך "בדיקת נוגדנים בדיעבד העלתה שהם אכן היו חולים בקורונה. ברור שלא כל דלקות הכבד ממקור לא ידוע נובעות מקורונה, אבל חלק מהמקרים בהחלט כן".

מנהל היחידה למחלות כבד בילדים בבית החולים שערי צדק בירושלים, פרופ' אייל שטייר, אמר ל"הארץ" כי היו מקרים של דלקת כבד בילדים שבדיעבד התברר שנדבקו בקורונה. לדבריו, ד"ר אנה טובר, פתולוגית ב"שניידר" וב"שערי צדק", שמה לב למאפיינים דומים של הדלקת גם ב"שערי צדק" ובבדיקות סרולוגיה לקורונה הממצאים הראו רקע של תחלואת קורונה. "נראה שבדומה למחלות אוטואימוניות אחרות שקשורות בקורונה, גם כאן יש תהליך אוטואימוני. זה יותר ממה שידענו לפני חודשיים, אבל עדיין, בכל הנוגע לקשר של הדלקת לקורונה, מדובר בהשערות", ציין שטייר.

נושאים קשורים:  דלקת כבד בילדים,  נגיף הקורונה,  19-COVID,  חדשות,  מחקר,  מרכז "שניידר" לרפואת ילדים,  פרופ' אייל שטייר,  ד"ר אורית ויסבורד-צינמן
תגובות