• יו"ר: ד"ר אורי סגול
  • מזכירה: ד"ר פביאנה בנימינוב
  • חברי ועד: ד"ר אמאני בשארה, ד"ר גיל בן יעקב, ד"ר דוד ירדני, ד"ר דורון בולטין, פרופ' מחמוד מחמיד
תיאור מקרה

תיאור מקרה: אנדוסקופיית קפסולה פספסה סרטן קולורקטאלי

המקרה הראשון של סרטן קולורקטאלי, באזור הצקאלי של הקולון, אשר הוחמץ לגמרי באנדוסקופיית קפסולה של המעי

קפסולה אנדוסקופית. צילום: שאטרסטוק

אנדוסקופיית קפסולה של המעי היא אלטרנטיבה לא פולשנית לקולונוסקופיה. הרגישות והסגוליות המדווחות של בדיקת קפסולה אנדוסקופית לגילוי נאופלזיה עם משמעות קלינית במעי הן גבוהות. עד היום, לא הובאו דיווחים על מקרים של סרטן קולורקטאלי הממוקמים בסגמנטים בעלי נראות הולמת אשר הוחמצו בבדיקת אנדוסקופיית קפסולה של המעי.

בכתב העת BMC Gastroenterology מביאים רופאים תיאור של אישה בת 71 אשר עברה אנדוסקופיית קפסולה של המעי בעקבות תסמינים חדשים במערכת העיכול התחתונה.

תוצאות האנדוסקופיה הדגימו 17 פוליפים (כאשר הגדול ביניהם הגיע לגודל של 10 מ״מ) ואנגיודיספלזיה. לאחר מכן, במעקב קולונוסקופי זוהה גידול בקוטב הצקאלי בקוטר 40 מ״מ אשר לא זוהה בזמן האנדוסקופיה הקפסולרית.

בעקבות ממצא זה בוצע ניתוח כריתה, ובתוצאות הניתוח הפתולוגי של דגימה, דווח על אדנוקרצינומה בדרגת התמיינות בינונית, עם דירוג T2, N0 ו-M0, ללא עדות לחדירה טרנסמורלית לכלי דם.

לאחר הניתוח החלימה המטופלת באופן שגרתי. לאחר מכן בחקירה רטרוספקטיבית של בדיקת הקפסולה האנדוסקופית לא זוהה הגידול בקוטב הצקאלי באופן מוחלט.

נכון ליום פרסום התיאור, מדובר במקרה הראשון המפורסם של סרטן קולורקטאלי אשר הוחמץ לגמרי באנדוסקופיית קפסולה של המעי. מכאן עולה הצורך במחקר המשך אשר יאפשר לחשב את האינטרוול בין הזמן שאחרי בדיקת הקפסולה ושיעור הסרטן הקולורקטאלי על מנת לאפשר השוואה של תוצאות הבדיקה עם קולונוסקופיה או קולונוגרם ב-CT.

נושאים קשורים:  אנדוסקופיית קפסולה של המעי,  סרטן קולורקטאלי,  קולונוסקופיה,  תיאור מקרה,  מחקרים
תגובות
אנונימי/ת
09.06.2022, 07:46

בארגז הכלים של הרפואה המערבית קיימים מכשירים ואמצעים רבים להדמייה וטיפול במערכת העיכול. מעבר לכל זאת יש להשתמש בשכל הישר - common sense- היכן שמתאפשרת הדמייה אנדוסקופית, אם זה קולונוסקופיה או גסטרוסקופיה הרי שהיא עדיפה על קפסולת מצלמה. הקפסולה נועדה למעי הדק - היכן שלא ניתן לבצע הדמייה בכניסה מהפה או מהרקטום. מדוע עושים מחקרים היכן שהשכל הישר כבר קבע מהי הדרך הנכונה, מישהו סובל מעודף כסף??

אנונימי/ת
14.06.2022, 15:51

לגמרי נכון!