מחקרים

הסיכון להרעלות עוריות בעקבות שימוש באימונותרפיה

מטופלים אונקולוגיים המקבלים מעכבי נקודות בקרה נמצאים בסיכון להתפרצויות עוריות

26.05.2022, 17:49
תסמינים עוריים. אילוסטרציה

ישנם דיווחים רבים ומגוונים אודות פגיעות עוריות אשר מצטברות בקרב מטופלים אשר מקבלים טיפול עם מעכבי נקודות הבקרה של מערכת החיסון (immune checkpoint inhibitors). עם זאת, ההבנה הנוכחית של תופעות לוואי עוריות הקשורות לטיפולים אלה מוגבלת מאוד. בעקבות זאת ניסו החוקרים להעריך את ההיארעות המצטברת, ההתפלגות וגורמי הסיכון לתופעות לוואי עוריות הקשורות למערכת החיסון לאחר התחלת טיפול עם מעכבי נקודות בקרה של מערכת החיסון.

מחקר זה היה מחקר רטרוספקטיבי של עוקבת מטופלים אשר גויסה מתוך מאגר תביעות ביטוח הכולל מטופלים אונקולוגיים שטופלו עם אימונותרפיה של מעכבי נקודות בקרה. לאחר מכן, זווגו אותם מטופלים לביקורות בריאות.

המחקר כלל 8,637 מטופלים אשר קיבלו טיפול עם מעכבי נקודות בקרה של מערכת החיסון ו-8,637 ביקורות בריאות. תוצאות המחקר הראו כי ההיארעות הכוללת של תופעות לוואי עוריות הקשורות למערכת החיסון עמדה על 25.1% כאשר זמן ההתחלה החציוני שלהן היה 113 ימים. בקרב קבוצת המשתתפים שקיבלה טיפול עם מעכבי נקודות בקרה של מערכת החיסון נמצא שיעור היארעות גדול יותר באופן מובהק של שלל תופעות עוריות. תופעות אלה כללו גרד, דלקת ריריות, דלקת עור קילופית, התפרצויות מקולופפולריות, ויטיליגו, ליכן פלנוס, בולוס פמפיגואיד, מחלת גרובר, פריחות, התפרצויות עוריות לא ספציפיות ותגובות עוריות לא ספציפיות לתרופות. בקרב מטופלים עם מלנומה וקרצינומה של תאי הכליה וכן בקרב אלה אשר קיבלו טיפול משולב נמצא סיכון מוגבר אף יותר לתופעות לוואי עוריות הקשורות למערכת החיסון.

במחקר זה לא הייתה גישה לתיקי המטופלים ולכן המידע מעט מוגבל. עם זאת, עולה ממחקר זה אשר השתמש בנתוני העולם האמיתי כי ישנם מטופלים הנמצאים בסיכון גבוה לפתח תופעות לוואי עוריות הקשורות למערכת החיסון. תוצאות אלה יכולות לסייע לרופאי עור ברפואה על יד מיטת החולה באבחון של תופעות לוואי עוריות הקשורות למערכת החיסון וביצירת המלצות לאונקולוגים לניהול תופעות אלה על מנת להמשיך ולהתמיד בטיפולים המעכבים את נקודות הבקרה של מערכת החיסון.

מקור:

Wongvibulsin S. et al. Journal of the American Academy of Dermatology (2022). https://doi.org/10.1016/j.jaad.2021.03.094

נושאים קשורים:  מחקרים,  אימונותרפיה,  מעכבי נקודות בקרה חיסוניות,  תופעות לוואי עוריות,  תופעות לוואי
תגובות