חדשות

לקראת קיצור התורנויות: הר"י שכרה חברת ייעוץ לנושאי השכר והתקנים

"דה מרקר": יו"ר הר"י פנה לבכירי המחלקות בבתי החולים בבקשה לא לספק למשרד הבריאות מידע ונתונים על תקנים וכוח אדם במחלקות מחשש שייעשה בו מניפולציות

פרופ' ציון חגי, יו"ר ההסתדרות הרפואית. "ביטול מיידי של הגזירות המבישות כנגד מערכת הבריאות". צילום: דוברות הר"י

ההסתדרות הרפואית שכרה את שירותיה של חברת הייעוץ ארגו כדי שתלווה אותה ב"כל הקשור לנגזרות הכלכליות" של מהלך קיצור התורנויות של המתמחים ו"בדגש על סוגיית התקנים". כך הודיע אתמול (ב') יו"ר ההסתדרות הרפואית פרופ' ציון חגי בהודעה שפרסם ובה בירך את הכינוס הראשון, הצפוי ליום א' הקרוב, של ועדת המעקב המשותפת להר"י, משרדי הבריאות והאוצר ובהשתפות גורמים נוספים, ש"נועדה להסדיר את כל הנושאים הפתוחים בסוגיית קיצור התורנויות". בראש הוועדה עומד המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, ד"ר ספי מנדלביץ.

פרופ' חגי הדגיש כי ועדת המעקב הוקמה מתוקף ההסכם הקיבוצי שהשיגה הר"י עוד ב-2011 "והיא הפורום היחיד שיכול לעסוק בשינויים הנוגעים למתכונת עבודת הרופאים והמתמחים ולתנאי עבודתם".

עוד הודיע כי הר"י מתכוונת לשתף מטעמה את כל הגורמים הרלבנטיים: מתמחים, סטז'רים, רופאים בכירים, מנהלי מחלקות וראשי האיגודים. פרופ' חגי הבהיר כי חברת הייעוץ כבר ביצעה מיפוי ראשוני של הצרכים ו"תקפיד על כך שהדברים ייעשו באופן הרציני והמעמיק ביותר. שאלת קיצור התורנויות כלל איננה עומדת למו"מ אבל אופן יישום התכנית ועיגונה, שלב אחרי שלב בהסכם קיבוצי, הם מסוג הדברים שכל הצדדים מחויבים להיעשות באופן מוסכם ומשותף".

"הר"י תומכת בקיצור התורנויות אבל יש לבצע זאת אך ורק כנגד הקצאת מלוא התקנים והמשאבים הדרושים כך שלא יהיה כל חשש לפגיעה בהכשרה הרפואית ואיכות הטיפול", הוסיף פרופ' חגי. "לא נסכים לקבל רפורמה שיש בה רק הבטחות וכותרות באולפנים", הבהיר.

אלא שהבוקר (ג') דיווחה רוני לינדר ב"דה מרקר" כי איגוד הכירורגים העביר בימים האחרונים מסר לחבריו ש"עליהם להקפיד שלא לשתף פעולה עם משרד הבריאות". האיגוד מתנגד למה שהוא מכנה "מסע דיג" אחרי מתמחים ומומחים חברי האיגוד במטרה לצרפם לוועדת היישום למתווה קיצור התורנויות כפי שהציג אותו משרד הבריאות. "המתווה היחיד הקביל מבחינת האיגוד, כך הודגש במסר לכירורגים, הוא המתווה שעליו סוכם בוועדה העליונה שהקימה הר"י לפני שנה וחצי… אנא הקפידו שלא לשתף פעולה עם המשרד כדי שנוכל להוביל מהלך שפוי לרווחת המתמחים, ללא פגיעה בהכשרה ובבריאות הציבור".

קודם לכן, כך דיווחה לינדר, פנה יו"ר הר"י פרופ' חגי לכל מנהלי המחלקות בדרישה יוצאת דופן: "בימים האחרונים העביר משרד הבריאות טבלאות לאיסוף נתונים מהמחלקות. אנו מבקשים מכם שלא לשתף פעולה ולא למלא את טבלאות הנתונים שהועברו אליכם". בין השאר, משום שחברת ארגו אמורה לאסוף נתונים אלה מבתי החולים בכל הנוגע לתקנים, צורכי המערכת האמיתיים הנדרשים לביצוע השינוי במתכונת עבודת הרופאים.

הר"י טוענת  שלמשרד הבריאות אין מידע הנוגע לניהול ההתמחויות – נושא שהוא בטיפול הר"י שגם אחראית לניהול שיבוץ המתמחים וניהול ההתמחויות וכמה מוקצים לכל מחלקה. לעומת זאת, משרד הבריאות איננו יודע כמה מתמחים לפי מחלקות יש בישראל, באילו שלבי התמחות הם נמצאים, כמה תורני חוץ פועלים במחלקות ופרטים נוספים הכרחיים לתכנון כוח אדם. בחלק מבתי החולים יש מחסור במתמחים ובחלק – יש פי 1.5 יותר מכפי שאמורים להיות בהתאם למספר מיטות אשפוז ברשיון שיש בפועל. במילים אחרות: יש בתי חולים שבהם מספר הרופאים מעל לתקן ואחרים – מתחת לו. החשש בהר"י שמידע מהשטח שיימסר בדרך זאת למשרד הבריאות לקראת דיוני הוועדה "יאפשר למשרד הבריאות לבצע מניפולציות" בכל הנגע לתקנים ונושאים אחרים.

נושאים קשורים:  הר"י,  ההסתדרות הרפואית,  פרופ' ציון חגי,  קיצור תורנויות,  חדשות,  משרד הבריאות
תגובות

לסלק את הר״י מהמו״מ בכל דרך אפשרית. חגי בן ציון מנסה לספסר בהישגים של המיתמחים.
כתבה ב״גלובס״ לפני שבועיים:
״ מאז 2011, עת החתימה על ההסכם הקיבוצי האחרון, הר"י התנגדה לקיצור התורנויות באופן גורף בכל הזדמנות רלוונטית שהייתה לה להחיל קיצור שכזה. ״
לתת להר״י מושב ליד השולחן כמו לתת לחתול לשמור על השמנת

אנונימי/ת
27.10.2021, 19:51

צודק

אנונימי/ת
16.11.2021, 09:18

👍👍👍

אנונימי/ת
27.10.2021, 20:03

אין גבול לביריונות של הר״י ! לא להעביר למשרד הבריאות נתונים בשם הגילדאות שזמנה חלף מהעולם. לפרק את הגוף הנוראי הזה וכמה שיותר מהר.

אנונימי/ת
16.11.2021, 09:19

בושה וחרפה. מאחלת למתמחים הצלחה מכל הלב. הצלחתם תועיל גם לבכירים שאינם מקורבים לצלחת.

29.10.2021, 10:10

להפקיע את הפיקוח על ההתמחות מהר"י לגוף חיצוני.

אנונימי/ת
16.11.2021, 09:19

בדיוק

אנונימי/ת
17.11.2021, 20:01

חד משמעית. הר״י גוף אלים. באיזו זכות הם משתמשים בדמי החבר שלנו לשכור חברות ייעוץ שמשרתות את המטרות שלהם ולא את טובת הרופאים?