מחקרים

שיטה פחות פולשנית לפתיחה של כלי דם פריפרי חסום

טיפול בעזרת טרומבוליזה מונחית אולטראסאונד עם הגברת אות בעזרת מיקרו-בועות הינו טיפול יעיל ללא סכנות לתופעות לוואי

23.10.2021, 15:45
כלי דם (צילום: אילוסטרציה)

ניתן לטפל בחסימה חריפה בעורק פריפרי בעזרת טרומבוליזה מכוונת קתטר (Catheter Directed Thrombolysis - CDT). אך CDT לרוב לוקח הרבה מאוד זמן ומתלווה אליו סיכון לדמם וסיבוכים נוספים. ייתכן כי תוספת של אולטראסאונד עם הגברה של חומרי ניגוד ומיקרו-בועות יכול לשפר את רגישות הקריש לתכשיר הטרומבוליטי ובאופן עקרוני אף לקצר את משך הטיפול ולהקטין את הסיכון לדמם. מטרת מחקר זה הייתה להציג את תוצאי הבטיחות וההיתכנות לשימוש בטיפול חדשני זה.

המחקר בוצע במסגרת מחקר פאזה 2 עם זרוע טיפול יחיד. למחקר גוייסו 20 נבדקים עם איסמכיה חריפה של גפה תחתונה אשר קיבלו טיפול CDT עם מתן תוך ורידי של מיקרו-בועות והנחה מקומית של אולטראסאונד במסגרת השעה הראשונה של הטיפול הטרומבוליטי התוך-עורקי השגרתי. התוצא העיקרי שנבדק היה בטיחות הטיפול, דהיינו היארעות של תופעות לוואי חמורות (דימומים ו/או כריתה) או תמותה בתוך השנה הראשונה מהטיפול. תוצאים שניוניים כללו הצלחה קלינית ואנגיוגרפית, משך הטרומבוליזה, התערבות נוספת, המרה ואיכות חיים.

במחקר השתתפו 20 נבדקים (16 מהם גברים, עם גיל חציוני של 68 (טווח של 50-83) שנים; 40% מהם בעורק טבעי, ו-60% בשתל). תוצאות המחקר הדגימו כי כלל המטופלים טופלו בהצלחה עם טרומבוליזה בעזרת גלי אולטראסאונד עם הגברה של מיקרו-בועות. לא דווחו על תופעות לוואי קשות המקושרות לטיפול. בבדיקת דופלקס נמצא כי זרימת הדם חזרה כעבור 23.1 (טווח של 3.1-46.5) שעות, עם זמן טרומבוליזה חציוני של 47.5 (טווח של 6-81) שנים.

יחס ABIי(Ankle Brachial Index) קצר טווח וציוני כאב השתפרו מאוד, אך לא נצפה שינוי במיקרוסרקולציה לאחר טרומבוליזה בהשוואה למצב לפני הטרומבוליזה. תמותה כוללת ושיעורי הכריתות עמדו על 2% כל אחד בתום שנה אחת. שיעור הפתיחות השנתית (לשנה אחת) עמד על 55%.

מסקנת החוקרים הייתה כי טיפול עם טרומבוליזה מונחית אולטראסאונד עם הגברה של מיקרו-בועות במטופלים עם מחלת כלי דם פריפרי הינו בטוח ושימושי. יש להמשיך ולחקור עוד את העדיפות של טיפול זה על פני הטיפול הקיים.

מקור: 

Sabrinal A.N. Doelare, et al. (2021) “Microbubbles and Ultrasound Accelerated Thrombolysis for Peripheral Arterial Occlusions: The Outcomes of a Single Arm Phase II Trial”. The European Journal of Endovascular and Vascular Surgery, September 2021. Vol. 62, Issue 3, p. 463-468. doi.org/10.1016/j.ejvs.2021.05.030

נושאים קשורים:  מחקרים,  טרומבוליזה,  חסימת כלי דם,  אולטרסאונד
תגובות