• יו"ר: ד"ר אורי סגול
  • מזכירה: ד"ר פביאנה בנימינוב
  • חברי ועד: ד"ר אמאני בשארה, ד"ר גיל בן יעקב, ד"ר דוד ירדני, ד"ר דורון בולטין, פרופ' מחמוד מחמיד
מחקרים

ההשפעה של מיקרוביוטת המעי על חומרת מחלת הפה והגפיים אצל ילדים

במחקר זה נמצא כי מיקרואורגניזמים של המעי הגיבו לאנטרווירוס ובכך קבעו את ההתקדמות של מחלת הפה והגפיים

שיעור מחלת הפה והגפיים (HFMD) עלה בשנים האחרונות, מה שהפך אותה למחלת ילדים נפוצה ברחבי העולם. היחס בין גנוטיפים שונים של אנטרווירוס וחומרת מחלה לא הובהר עד כה. בהתחשב בכך שאנטרווירוס הינו נגיף המועבר דרך מערכת העיכול, החוקרים העלו סברה לפיה ואריאציות בהרכב המיקרו אורגניזמים של המארח עשויות להשפיע על הפרוגנוזה של HFMD.

החוקרים ערכו מחקר מטה-טרנסקיפטומי של אסוציאציה רחבה אשר כלל דוגמיות צואה אשר נלקחו מקוהורטה של ילדים (254 ילדים, 227 חיוביים לאנטרווירוס, כולל 16 ילדים עם זיהום נלווה של שני זנים של אנטרווירוס) עם מחלת HFMD קלה וחמורה וכן קבוצת ביקורת של ילדים בריאים.

החוקרים מצאו כי לא היו הבדלים משמעותיים בכמות של כל סוג של נגיף בהשוואה בין מקרים קלים לחמורים. גנים שהיו קשורים לאנטרווירוס 71 (EV71) וקוקסאקיווירוס Aי(CV-A) מהמקרים החמורים והקלים לא נמצאו בשכיחות מוגברת באף אחת מהקבוצות. זן L2-50 של קלוסטרידיוום וסטרקוריס בקטרואידי ATCC 43183 העשירו את מעי הילדים שהיו עם HFMD חמור והעשרה עם KEGG נמצאה בין מקרים קלים לחמורים.

החוקרים סיכמו כי נראה שמיקרואורגניזמים של המעי הגיבו לאנטרווירוס ובכך קבעו את ההתקדמות של HFMD. על פי החוקרים, גנים של בקטרואידים וקלוסטרידיום עשויים לשמש כגורמים מנבאים לפרוגנוזה והתערבות.

מקור: 

Chenguang Shen  et. al (2021) BMC Infectious diseases DOI: https://doi.org/10.1186/s12879-021-06748-7

נושאים קשורים:  מחקרים,  מיקרוביוטה,  מחלת הפה והגפיים,  אנטרווירוס
תגובות