• יו"ר: פרופ' דמטריוס קרוסיס
  • מזכיר: ד"ר רוני מילוא
  • גזבר: ד"ר עדי וקנין
מחקרים

האם חולי טרשת נפוצה עם תסמיני דיכאון סובלים מפגיעה קוגניטיבית?

חוקרים בחנו חולי טרשת נפוצה בשלב מוקדם של המחלה, ומצאו כי ישנו קשר בין תסמיני דיכאון לירידה בביצועים של מטלות קוגניטיביות עם ריבוי משימות

חולי טרשת נפוצה הסובלים מתסמיני דיכאון מדווחים על קשיים קוגניטיביים בעולם האמיתי, שעשויים להתפספס במסגרת ההערכה הקוגניטיבית בבדיקות המעבדה.

מחקר שפורסם בכתב העת Multiple Sclerosis Journal נועד לבחון את הקשר שבין תסמיני דיכאון ובין מטלות קוגניטיביות עם ריבוי משימות או משימה אחת, בקרב חולי טרשת נפוצה בשלב מוקדם.

במחקר נכללו 185 חולים שאובחנו ב-5 השנים שקדמו למחקר, שנתנו דיווח על מצב רוחם, וביצעו מטלות קוגניטיביות עם משימה אחת או עם ריבוי משימות, ועברו הדמיית 3.0 T MRI ברזולוציה גבוהה. החוקרים עשו שימוש בקורלציה חלקית לצורך ניתוח הקשרים שבין מצב הרוח והקוגניציה, תוך התאמה ובקרה על פי גיל, מין, מנת משכל משוערת טרם המחלה, נפח נגעים ב-T2, ונפח מנורמל של החומר האפור.

תסמיני הדיכאון נמצאו כקשורים יותר לפגיעה רבה יותר בביצוע מטלות קוגניטיביות מרובות-משימות (0.353-, p <0.001) ביחס למטלות עם פעולה אחת (r = -0.189, p = 0.011).

כמו כן, מצאו החוקרים קשר מובהק אך חלש לציון ה-cognitive efficiency composite score (r = -0.281, p <0.001), אך לא לזיכרון המורכב (r = -0.036, p> 0.50). ממצאים אלה שוחזרו גם תחת הערכת דיכאון נוספת שנערכה. הביצוע של מטלות עם ריבוי משימות היה גרוע יותר בקרב חולים עם דיכאון בדרגה קלה ומעלה, ביחס למטופלים עם דיכאון מינימלי/ ללא דיכאון, וביחס לנבדקים בריאים מקבוצת הביקורת. בקרב נבדקים בריאים, לא נמצא קשר בין יכולת הביצוע של מטלות עם ריבוי משימות למצב הרוח.

לסיכום, תסמיני דיכאון קשורים לפגיעה בביצוע מטלות קוגניטיביות עם ריבוי-משימות בקרב חולי טרשת נפוצה בשלב מוקדם, בעוד שהביצוע של מטלות קוגניטיביות עם משימה אחת הוא פחות רגיש לשינוי בקוגניציה הקשור לדיכאון. מחקרים נוספים יוכלו לסייע בקביעת הכיווניות והמנגנונים שמאחורי קשר זה, וכך יאפשרו לשפר את הטיפול בתפקוד הקוגניטיבי ובדיכאון בקרב חולי טרשת נפוצה.

מקור:  

Glukhovsky, L et al. Multiple Sclerosis. 2021 Jul;27(8):1276-1283.doi: 10.1177/1352458520958359

 

נושאים קשורים:  מחקרים,  טרשת נפוצה,  דיכאון,  קוגניציה,  תפקודים ניהוליים
תגובות