• יו"ר: ד"ר אורי סגול
  • מזכירה: ד"ר פביאנה בנימינוב
  • חברי ועד: ד"ר אמאני בשארה, ד"ר גיל בן יעקב, ד"ר דוד ירדני, ד"ר דורון בולטין, פרופ' מחמוד מחמיד
מחקרים

מהו מנגנון ההיווצרות של סרטן בחולים עם מחלת מעי דלקתית?

המסלולים המופעלים בהתפתחות סרטן מעי גס וחלחולת בחולי IBD נבדלים מאלו הגורמים להתפתחות ספורדית של סרטן זה

05.09.2021, 10:18
סרטן המעי הגס (הדמיה: שאטרסטוק)

מחלת מעי דלקתית (Inflammatory Bowel Disease - IBD) הינה מחלה דלקתית כרונית חוזרנית עם עליה בסיכון לפתח סרטן המעי הגס והחלחולת (Colorectal Cancer - CRC). ייתכן כי CRC בחולי IBD (IBD-CRC) מתפתח בתהליך אחר מאשר CRC ספורדי (sporadic CRC- sCRC). מטרת החוקרים הייתה לאפיין את מסלול התפתחות הסרטן בחולי IBD תוך שימוש בשיטות רבות של תפוקה גבוה (high-throughput) ולהשוות את התוצאות הללו עם מאגרי מידע קיימים אודות sCRC.

החוקרים ביצעו ריצוף גנומי מלא, בדיקות של פולימורפיזם של נוקליאוטיד יחיד (single nucleotide polymorphism - SNP), ריצוף RNA, ניתוח מתילציות בכל הגנום ומבדקים אימונוהיסטוכימיים בדגימות רקמה של הגידול בהשוואה לרקמה בריאה מ-31 מטופלים עם IBD-CRC.

תוצאות המחקר הדגימו כי בסיווג תתי-סוגים של הגידול נמצא שגידולי CRC ממקור IBD לא היו מתת-הסוג האפיתליאלי הרגיל הקשור למסלולי איתות מסוג WNT. במקום זה נמצא כי תת-הסוג העיקרי של CRC בחולי IBD היה ממקור מזנכימלי עם תאי סטרומה רבים. ב-IBD-CRC נצפתה ירידה בתפקוד המוותסים השליליים של WNT;יAXIN2 ו-RNF43 וירידה ברווחים הכרומזומליים של HNF4A השכיחים יותר ב-sCRC.

HNF4A הינו אחראי על עיכוב WNT והגברה של תהליך המרה של תאי אפיתל לתאי מזנכימליים (Epithelial-Mesenchymal Transition- EMT). העשרה של היפומתילציה באתרי קישור של HNF4α זוהו בגנומים של גידולי sCRC בלבד.

בגידולים מסוג IBD-CRC נצפתה גם פגיעה בוויסות PIGR ו-OSMR המעורבים בחיסוניות של המוקוזות דרך שינויים אפיגנטיים. מבדקים כלל גנומיים הציגו העשרה מובהקת של מוטציות לא מקודדות באתרי 5’ לא מתורגמים בגן של TP53בגידולי IBD-CRC. כפי שדווח בעבר, מוטציות סומטיות ב-APC ו-KRAS היו פחות שכיחות ב-IBD-CRC בהשוואה ל-sCRC.

מסקנת החוקרים הייתה כי מנגנונים מסויימים של הפרעה במסלול WNT מסיתים את IBD-CRCs לכיוון גידולים מתת-סוג מזנכימלי. מצב זה עלול להשפיע על הפרוגנוזה ואפשרויות הטיפול העומדות לרשותנו. עליה באיתות במסלול OSMR יכול להיות זה שגורם להעדפה בהתפתחות גידולים מזנכימליים בחולים עם IBD.

מקור: 

Kristiina Rajamäki, et al. (2021) “Genetic and Epigenetic Characteristics of Inflammatory Bowel Disease–Associated Colorectal Cancer”. Gastroenterology, August 2021. Vol. 161, Issue 2, p. 592-607. doi.org/10.1053/j.gastro.2021.04.042

נושאים קשורים:  מחקרים,  מחלת מעי דלקתית,  סרטן המעי הגס והחלחולת,  בדיקות גנטיות,  תאי גזע מזנכימליים
תגובות