ניתוח החלפת מפרק

האם יש צורך בשתי מנות של חומצה טרנאקסאמית בניתוח החלפת מפרק מלא?

חוקרים השוו את התוצאים לאחר מנה אחת ולאחר שתי מנות של TXA במסגרת ניתוח החלפת מפרק מלא, ומצאו כי מנה אחת יעילה כמו שתיים

המטופלת עברה ניתוח להחלפה מלאה של הברך. אילוסטרציה

על אף השימוש הנרחב בחומצה טראנקסאמית (TXA), לא קיימת תמימות דעים אוניברסלית אודות הנוסחה או המינון שלה לשימוש בניתוח החלפת מפרק מלא.

בכתב העת total joint arthroplasty פורסם מחקר עוקבה רטרוספקטיבי שמטרתו להשוות בין שני משטרי מינון שונים שטרם נחקרו, של מנה יחידה ושתי מנות של TXA. שני המשטרים הושוו מבחינת רמת ההמוגלובין לאחר הניתוח, ומבחינת תוצאים משניים תוך 30 יום מהניתוח.

במסגרת המחקר נערך במאגר המידע של המוסד בו מועסקים החוקרים חיפוש אחר מטופלים שעברו ניתוח החלפת מפרק ברך ראשוני של הברך או הירך, בין התאריכים 1 בינואר 2017 וה-1 ביולי 2019. המטופלים חולקו לשתי קבוצות: קבוצה אחת קיבלה 1 גרם של TXA בבולוס תוך-ורידי רגע לפני יצירת החתך הניתוחי ובולוס תוך-ורידי נוסף של 1 גרם בזמן סגירת הפצע. הקבוצה השנייה קיבלה בולוס של 1 גרם תוך-ורידי של TXA רגע לפני יצירת החתך בלבד. שתי מנות של TXA ניתנו ב-873 מקרים, ומנה אחת ניתנה ב-647 ניתוחים.

התוצאים של מתן מנה אחת של TXA תוך-ורידי בסמוך לחיתוך היו דומים לאלו של השימוש בשתי מנות מבחינת ערך ההמוגלובין לאחר הניתוח, משך האשפוז, שיעור העירויים ושיעור הסיבוכים 30 יום לאחר הניתוח. עם זאת, למטופלים שקיבלו שתי מנות של TXA היה סיכוי נמוך יותר להזדקק לעירוי (יחס סיכויים [OR] = 0.561; רווח בר-סמך 95%: 0.296 עד 1.062; P = 0.08). בניתוח רגישות לא נמצא ערך המוגלובין קדם-ניתוחי שיאפשר לזהות מטופלים שייהנו מקבלת שתי מנות של TXA לעומת מנה אחת.

לסיכום, השימוש במנת TXA תוך-ורידי יחידה היה יעיל כמו השימוש בשתי מנות, ללא עלייה בסיבוכים לאחר הניתוח. מחקרים נוספים עשויים לזהות תת-קבוצות מטופלים שייהנו ממנה שנייה.

מקור: 

Golz, AG et al. Journal of the American Academy of Orthopaedic Surgeons. 2021 Jun 1;29(11):e555-e562. doi: 10.5435/JAAOS-D-20-00658.

נושאים קשורים:  ניתוח החלפת מפרק,  חומצה טרנקסמית,  מינון,  מחקרים
תגובות