• יו"ר: פרופ' איריס ברשק
  • מזכיר האיגוד: ד"ר צחי נוימן
  • גזברית: ד"ר יהודית קראוס
  • חברי ועד: פרופ' דב הרשקוביץ, ד"ר חנניה ואקנין, ד"ר ליאת אפל שריד, ד"ר עדי יוסיפוביץ
אלכוהול

שתיית אלכוהול מעכבת מסלול העברת האותות בתאי אפיתל קשקשי של הוושט

חוקרים סבורים כי חשיפה לאלכוהול גורמת לעיכוב של מסלול העברת האותות NOTCH בתאי אפיתל קשקשי של הוושט

אלכוהול (אילוסטרציה)
אלכוהול (אילוסטרציה)

ידוע כי שתיית אלכוהול מהווה גורם סיכון משמעותי למחלות בוושט. החוקרים הראו במחקרם הקודם כי החשיפה לאתנול מעכבת את הביטוי של PAX9 בתאי האפיתל הקשקשיים של הוושט בבני אדם, הן בתנאי מעבדה והן בגוף החי.

מטרת החוקרים במחקר זה הייתה לבחון את את המסלולים המולקולריים שבאמצעותם שתיית אלכוהול מדכאת את PAX9 בתאי האפיתל הקשקשי בוושט. תחילה, הדגימו עיכוב של מסלול ה-NOTCH על ידי חשיפה של התאים לאתנול בתנאי מעבדה. התברר כי NOTCH מבקר את הביטוי של PAX9 בתאי KYSE510 ו-KYSE410, הן במבחנה והן בתאים חיים. כמו כן, נמצא כי צ'יפ PCR של הדומיין התוך תאי (NIC) D1 של RBPJ ו-NOTCH, אישר את העובדה ש-PAX9 מהווה את היעד הישיר במסלול העברת האותות של NOTCH בוושט של עכברים. לבסוף, החוקרים תיקפו את העובדה כי עיכוב של מסלול העברת האותות של NOTCH על ידי שתיית אלכוהול, הן בתאים של עכברים והן בתאים אנושיים.

החוקרים הגיעו למסקנה כי חשיפה לאתנול מעכבת את מסלול העברת האותות של NOTCH ובכך מדכאת את הביטוי של PAX9 בתאי אפיתל קשקשי בוושט, הן בתנאי מעבדה והן בגוף החי. הם סבורים הנתונים הנ"ל תומכים במנגנון חדשני של פגיעה בוושט, הנגרמת מאלכוהול, באמצעות עיכוב של מסלול העברת האותות NOTCH – PAX9.

מקור: 

Shi, M. et al. The Journal of Pathology 2021; 253(4); 384-395. https://doi.org/10.1002/path.5602

נושאים קשורים:  אלכוהול,  מחלות ושט,  תאי אפיתל,  מחקרים
תגובות