• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
COVID-19 בישראל

מאמר חדש ב-Science: ישראל כמודל להצלחת מבצע החיסונים

Israel's COVID-19 endgame - מאמר דעה של מנהלי מכון כללית למחקר מציג את הדרכים שבאמצעותן הצליחה מערכת הבריאות בישראל לעצור את התפשטות תחלואת הקורונה

חיסון לקורונה. צילום: אבשלום ששוני/ פלאש 90

ישראל יכולה להיחשב לאחד ממקרי הבוחן הראשוניים בעולם לשם תמיכה בתוצאות קמפיין חיסונים נרחב מאד כנגד נגיף הקורונה שבוצע בה. כך מתארים זאת פרופ' רן בליצר, המנהל המייסד של מכון כללית למחקר ופרופסור בבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת בן גוריון בנגב, יחד עם רעות אוחנה, סגנית מנהל מכון הכללית, במאמר דעה משותף שפרסמו בסוף השבוע ב-Science. עם זאת, מחבריו מדגישים כי "קשה לבצע אקסטרפולציה אוניברסלית מתוך הניסיון הישראלי לגבי הסוגיה מתי יכולות מדינות אחרות לחזור לפעילויות מלאות של הכלכלות שלהן".

המאמר, שכותרתו Israel's COVID-19 endgame, מתאר את מהלך מבצע החיסונים הגדול, בקצב מהיר, שנעשה בישראל ושהביא בתוך זמן קצר לכך ש-54% מקרב אוכלוסיה של 9.2 מיליון מחוסנים באופן מלא – שיעור שנחשב עד כה לגבוה בהשוואה לכמעט רוב מדינות העולם. בעקבות זאת, הגבלות שונות שהוטלו על הישראלים הוסרו בהדרגה ו"המדינה יכולה להיות אופטימית, אבל גם להמשיך להיות זהירה לגבי הסיכונים שעודם קיימים להתפרצויות מחודשות".

במאמר מתוארת הירידה בתחלואה בישראל הודות לחיסונים, כיצד התנהל מבצע החיסונים הנרחב בזכות מערכת בריאות ציבורית יעילה המבוססת על תשתית דיגיטלית וביצוע מרשים של ארבע קופות החולים המתמקדות בפעילות בקהילה, שהפעילו במהירות מאות מתחמי חיסון ומרפאות ייעודיות לשם כך, פנו באופן יזום למבוטחיהן להגיע להתחסן, שימוש באפליקציות בטלפונים הניידים ותיעוד רפואי אלקטרוני. כמו כן מצוין השימוש המושכל בשאריות תרכיבי החיסון בבקבוקונים כדי להימנע מהשלכתם לפח. התוצאה: ירידה חדה נמשכת בתוך 90 יום במספר מאומתי קורונה יומיים חדשים, ירידה במספר חולים קשים פי 50 – למרות הסרה הדרגתית של רוב ההגבלות.

פרופ' בליצר ועמיתתו אוחנה גם מפרטים בנתונים כיצד בסוף חודש מארס, כיצד ביותר מ-55% ממספר המתים היומיים היתה תת קבוצה קטנה - כ-1.6% מקרב בני 60 ומעלה שלא חוסנו.

ישראל כנראה לא תגיע בקרוב לחסינות עדר אבל דרישה להצגת מסמך רשמי של מתחסנים באופן מלא או מחלימים בכניסה לכל הפעילויות במרחב הסגור, כניסה לבידוד, חובת מסיכות במרחב סגור לצד הגבלות שעודן נמשכות ומוסרות רק בהדרגה, יאפשרו להסיר את הסיכון מפני התפרצויות חדשות, צוין. בהיעדר התערבויות מסוג זה, התפרצויות צפויות להתרחש ביישובים מקומיים שבהם שיעור התחסנות נמוך.

גם במדינות שבהן עתה שיעור גבוה של מחוסנים, לא ניתן לומר שהפנדמיה נסתיימה ולכן ישראל חייבת להיות עדיין על המשמר. עם זאת, ההצלחה שרשמה במבצע חיסונים המוני יכולה לשמש מודל לאסטרטגיה עבור מדינות אחרות, כתבו המחברים.

נושאים קשורים:  פרופ' רן בליצר,  Science,  חדשות,  מבצע חיסונים,  מגיפת הקורונה
תגובות