פסוריאזיס

שינה ומיקרוביום המעי במחלת פסוריאזיס

חוקרים מצאו כי שינויים במיקרוביום המעי ושינה לקויה גרמו להחמרה במחלת הפסוריאזיס

מיקרוביום (צילום: אילוסטרציה)

שינה לא תפקודית והפרעות בשינה הינן תחלואות נלוות חשובות של פסוריאזיס. לא רק שהתחלואות הנלוות הללו תורמות להפחתת איכות החיים, הן גם עלולות להוביל להחמרת הפסוריאזיס וכן להגביר את המועדות למחלות קרדיומטבוליות.

בעוד פסוריאזיס ותפקוד לקוי בשינה נמצאים בקורלציה עם גירוד, דיכאון וחוסר ויסות של מערכת החיסון, הקשר בין פסוריאזיס להפרעות בתפקוד שינה עדיין לא הובן במלואו.

מטרת המחקר הייתה להשוות בין מחקרים קודמים אשר אפיינו את מיקרוביום המעי בחולי פסוריאזיס ובהפרעות בתפקוד השינה וכן לבדוק את הרלוונטיות הפוטנציאלית של ממצאים משותפים על תחלואה קרדיומטבולית והבריאות הכללית של הנבדקים. החוקרים ביצעו סקירת ספרות במאגרי המידע של PubMed ו-Embase על מנת למצוא מחקרים אשר העריכו את מיקרוביום המעי בפסוריאזיס, בהפרעות בתפקוד השינה ובמחלות קרדיומטבוליות.

מחקרים המאפיינים את מיקרוביום המעי בפסוריאזיס ותפקוד שינה לקוי חשפו ממצאים משותפים, בפרט יחס מוגבר של Firmicutes ל- Bacteroidetes ושיעור מופחת של חיידקים מייצרי חומצות שומן קצרות שרשרת. כמו כן ניתן היה לראות כי תכונות דיסביוטיות אלו מקדמות דלקת מערכתית ומחלה קרדיומטבולית.

לסיכום, שינה לקויה עלולה לתרום להחמרת הפסוריאזיס ולמחלות קרדיומבטוליות נלוות באמצעות דיסביוזיס במעי. הממצאים התומכים בתוצאות אלו הם יחס מוגבר של Firmicutes ל-Bacteroidetes ושכיחות מופחתת של חיידקים המייצרים חומצות שומן קצרות. יש צורך במחקרים נוספים בכדי לקבוע האם התערבויות בשיפור תפקודי מעיים ושינה יכולות להיות טיפוליות בחולים עם פסוריאזיס אשר סובלים גם משינה ירודה.

מקור: 

Bridget Myers, BS et al. (2020). SAGE journals. https://doi.org/10.1177/2475530320964781

https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/2475530320964781

נושאים קשורים:  פסוריאזיס,  שינה לקויה,  הפרעות שינה,  מיקרוביום המעי,  מחקרים
תגובות