• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
COVID-19 בישראל

תופעות חדשות ברשת: "גניבות" חיסונים וזיופי תעודות מתחסן

ארגון בצלמו פנה ליועמ"ש בבקשה להעמיד לדין פלילי אנשים הפוגעים במערך החיסונים | ברשתות החברתיות מוצעות תעודות מתחסן מזויפות תמורת תשלום שנע בין מאות לאלפי שקלים

בקבוקוני החיסונים לקורונה. צילום: יונתן סינדל/ פלאש 90

בעקבות פרסומים ברשת החברתית המעידים על תופעה חדשה בישראל לפיה אנשים קובעים תורים רבים לחיסונים במטרה לא להגיע אליהם ובכך לפגוע במערך החיסונים, פנה הבוקר (ה') ארגון בצלמו לזכויות אדם ברוח יהודית אל שר הבריאות, היועמ"ש ומפכ"ל המשטרה, בדרישה "לפתוח בחקירה פלילית נגד כל מי שפועל לפגוע במערך החיסונים וכן כל מי שמפיץ מידע מוטעה נגד החיסונים באשמת פגיעה בחיי אדם".

במכתב שהעביר "בצלמו" אל השר יולי אדלשטיין, למפכ"ל המשטרה רנ"צ קובי שבתאי והיועץ המשפטי לממשלה ד"ר אביחי מנדלבליט, דורש הארגון "העמדה לדין פלילי של גנבי חיסונים".

"מדינת ישראל שילמה הון עתק עבור כל חיסון וחיסון. חרף זאת יש קבוצות של אנשים אשר נלחמים בחיסונים מסיבותיהם שלהם. ככל שאדם בוחר לא להתחסן, זוהי זכותו, אולם לאחרונה קמה תופעה של אנשים שקובעים תורים רבים לחיסונים במטרה לא להגיע ובכך לפגוע במערך החיסונים. דבר זה, מלבד הנזק הכספי הניכר, פוגע בחיי אדם שכן נפגעת הזכות של אחרים לחיסון זה", צוין במכתב.

צילום מתוך פייסבוק. "אומרים לא לדרכון הירוק"

שי גליק, מנכ"ל בצלמו, הוסיף: "מדובר באנרכיה שתוביל ומובילה לפגיעה בחיי אדם. אני קורא לכם לנקוט ביד קשה ולפתוח בחקירה פלילית נגד כל מי שפועל לפגוע במערך החיסונים וכן כל מי שמפיץ מידע מוטעה נגד החיסונים באשמת פגיעה בחיי אדם, גניבה וכן מעשה העלול להפיץ מגיפה החוק מתיר להטיל עד שבע שנות מאסר למי שעושה מעשה שעלול להפיץ מגיפה. מדובר בעונש כבד אולם לא לחינם ניתן עונש זה בשל חומרת הדבר".

בעקבות הפרסום ברשת החברתית חושש גליק שיצוצו עוד יוזמות כאלו "שיפגעו קשות במדינת ישראל ובחיי אזרחיה וחובה לגדוע אותם".

בתוך כך נודע על תופעה של זיופי תעודת מתחסן ועל פעילות של זייפנים ברשת החברתית שמציעים "תעודת מתחסן" מזויפת תמורת מאות ואפילו אלפי שקלים.

בדיווח ב"ישראל היום" עולה כי מדובר בתעשיה שלמה של זיוף שנמצאת בשיאה בתקופה האחרונה, בעיקר משום שכרגע מדובר בתעודה לא מאובטחת, שקל מאוד לשכפל. "המקום הנגיש ביותר שבו אפשר להשיג זיוף של הדרכון הירוק הוא יישומון טלגרם, שהפך לאחד הכלים הפופולריים ביותר לסחר בלתי חוקי בסמים, בתרופות מרשם ואפילו בנשק. הכל, כמובן, מתחת לאף של המשטרה", צוין.

״אפשר לזייף את תעודה המתחסן בקלות", אמר ל"ישראל היום" עודד ואנונו, ראש מחקר חולשות מוצרים בחברת אבטחת הסייבר צ'ק פוינט. "מדובר בפורמט טקסט-PDF, שאפשר לזייף או לשכפל אותו בצורה פשוטה עם כל תוכנת עריכת תמונות. כחלק מהתעודה מתווספת חתימת ברקוד (QR Code), החתימה מוצפנת בהצפנה שנקראת base64 שזוהי הצפנה יחסית פשוטה לפענוח והנתונים שמצפינים הוא השם בעברית, כולל תוקף התעודה בלבד״.

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "התו ירוק טרם הושק. תעודת מתחסן בפורמט הנוכחי נועדה לספק מענה מהיר וראשוני. במקביל, המשרד בוחן מול מדינות אחרות בעולם ומול ארגון הבריאות העולמי יישום ברקוד מאובטח בפורמט סטנדרטי שיהיה מקובל במדינות רבות בעולם, ולכשיוגדר - תופק תעודה חדשה במבנה הרלוונטי".

נושאים קשורים:  משרד הבריאות,  רשת חברתית,  פייסבוק,  חדשות,  תעודת מתחסן,  ארגון בצלמו,  19-COVID
תגובות