• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
COVID-19 בישראל

ד"ר זאב פלדמן: "המגיפה מסכנת יותר מתמיד את הילדים שלנו"

זינוק חד בתחלואת הקורונה בקרב ילדים ובני נוער - פי 93 יותר ילדים נדבקו בקורונה החודש לעומת הגל הראשון | ב"הדסה עין כרם" פתחו מחלקת טיפול נמרץ לילדים חולי קורונה

אשפוז ילדים. צילום אילוסטרציה

מתחילת החודש ועד סוף השבוע שעבר נדבקו בנגיף הקורונה 51,218 ילדים ובני נוער עד גיל 17. כך לפי נתונים שבידי משרד הבריאות. ד"ר זאב פלדמן, יו"ר ארגון רופאי המדינה ומנהל היחידה לניורוכירורגיה ילדים ב"שיבא", אמר הבוקר (א'): "המגיפה מסכנת יותר מתמיד את הילדים שלנו ואת הצעירים - יש להדק את האכיפה של הסגר ולפתוח את החיסונים לכלל האוכלוסיה".

עד גל התחלואה הנוכחי היתה הערכה שילדים נדבקים פחות בנגיף הקורונה, אלא שבשבועות האחרונים התהפכה המגמה – כפי שמדגימים גם הנתונים, וילדים מהווים חלק משמעותי מקרב המאומתים לנגיף.

ד"ר זאב פלדמן, סגן יו"ר הר"י ויו"ר אר"ם. "החולים הקשים שממשיכים לזרום אלינו הם צעירים יותר ובמצב קשה יותר". צילום: מרים אלסטר/ פלאש 90

שיעור הנדבקים מתחילת החודש בקרב ילדים ובני נוער גבוה משמעותית לעומת שיא הגל השני בהתפרצות הקורונה בישראל, בספטמבר 2020, כאשר אז אובחנו 34,495 נדבקים-מאומתים בקבוצת גיל זאת. כמו כן, בעוד שהחודש נמצאים במצב קריטי חמישה מהחולים-נדבקים מתחת לגיל 17 ואחד נפטר מהמחלה – בדצמבר 2020 אובחנו 23,725 וביניהם היו שניים במצב קריטי ואחד נפטר ובספטמבר 2020 היו שניים במצב קריטי ושניים נפטרו.

לפי דיווח של אדיר ינקו ב"ידיעות אחרונות" הבוקר (א'), בהשוואה לשיא הגל הראשון באפריל 2020 כאשר אז אובחנו 2,054 מאומתי-נגיף בקבוצת גיל זאת – החודש כבר מדובר בשיעור גדול פי 93. כמו כן צוין שמתחילת ינואר גם אושפזו 138 צעירים יותר ותשעה מהם במצב קריטי או קשה. נתונים אלה ממחישים, על פי הערכות שונות, את ביטויה של המוטציה הבריטית של הנגיף שלא רק מתפשטות במהירות גבוהה יותר מהגירסה הקודמת של הנגיף אלא שהיא גם יותר אלימה עד קטלנית.

"פרויקטור הקורונה" פרופ' נחמן אש צוטט בדיווח: "אם זו המגמה היא כל הנראה בגלל המוטציה הבריטית. הדיווחים מבריטניה הם שהמוטציה הבריטית שכיחה יותר בקרב ילדים. אני מעריך שאותו דבר מתרחש כאן. אני לא רואה סיבה אחרת".

ד"ר פלדמן אמר הבוקר ל"דוקטורס אונלי": "החולים הקשים שממשיכים לזרום אלינו הם צעירים יותר ובמצב קשה יותר, ולצערי גם מספר המתים עולה. מספר החולים במצב קריטי קפץ בסוף השבוע מ-358 ל-428 ומספר המונשמים טיפס ל-342. חייבים להפחית את מספר החולים בישראל - אחריות אישית מהודקת של חברי כלל המגזרים. כל הפרה של הסגר, קטנה כגדולה, פוגעת בכולנו ומסכנת היום יותר מתמיד את ילדינו. חייבים למנוע כניסה של מוטציות, שאחת מהן עלולה להיות עמידה בפני החיסון ולהשתלט על התחלואה בישראל.

"העלייה בהידבקות הילדים בני הנוער והמבוגרים הצעירים מדגישה את הצורך בחיסון של כלל האוכלוסיה מעל גיל 16. חייבים להגביר את קצב החיסונים - לאפשר לכל מי שרוצה להתחסן ללא מגבלות ולנצל את כל מי שיכול לחסן, כולל בתי החולים, כדי לסיים את המבצע במהירות האפשרית", סיכם ד"ר פלדמן.

התפתחות זאת גם הביאה את "הדסה עין כרם" לפתוח בשבוע שעבר מחלקת טיפול נמרץ ילדים ייעודית לחולי קורונה והיא נפרדת ממחלקות הקורונה למבוגרים. במחלקה שמונה מיטות ועד סוף השבוע שעבר ארבע מהן כבר היו תפוסות בתינוקות שחלו, ביניהם גם תינוק בן עשרהימים. מצבם של שניים מהחולים – אחד בן שנתיים ואחד בן  שבוע - הוגדר קשה. אחד מהמאושפזים הוא בן תשעה חודשים ללא מחלות רקע ואושפז עם דלקת ריאות קשה. האחרים עם מחלות רקע כרוניות.

ד"ר אורי פולק, מנהל המערך לטיפול נמרץ ילדים בבית החולים, מסר: "הפעוט והתינוק מונשמים ומורדמים סובלים ממחלה ריאתית משמעותית. מצבם קשה מאוד. השניים האחרים במצב יותר טוב, אבל הם זקוקים להנשמה, הרדמה וטיפול נמרץ". ד"ר פולק ציין שבאחרונה גם רואים במערך רפואת הילדים בבתי החולים ילדים שפיתחו תסמיני פוסט קורונה".

נושאים קשורים:  ילדים ובני נוער,  קורונה,  טיפול נמרץ ילדים,  פרופ' נחמן אש,  ד''ר זאב פלדמן,  ד"ר אורי פולק,  19-COVID
תגובות