• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
דעות

חשבון נפש ליום הכיפורים: עצירת התפשטות המגיפה אינה בידי נתניהו

שלוש פעולות כל כך פשוטות יכולות למזער את המגיפה, אבל אנחנו היינו יהירים, לא הקפדנו על הכללים והכחשנו את קיומה של מגיפת הקורונה. עכשיו זמן ימי תשובה

"גם בהפגנות, למרות שמדובר בזכות יסוד של האזרח, ראינו שלא שומרים על ריחוק, רבים לא עוטים מסיכות, לעתים מעורטלים ומזיעים, צועקים ושרים ומתיזים רסיסי זיעה ורוק לכל עבר". צילום: אוליביה פיטוסי/ פלאש 90

בימי תשובה אלה, בין ראש השנה ליום הכיפורים, מוטל עלינו לעצור רגע ולבדוק האם אין אנו מגזימים בשנאת האחר ובהטלת האשמה על האחר. עלינו לעצור רגע ולשאול במה אנחנו אשמים, כיצד אנחנו יכולים להשתפר ומה עלינו לעשות כדי שלאחר יהיה טוב יותר.

מדינה מושתתת על האזרחים ויכולתם לתרום לחברה ולא רק על המנהיגים. נכון שהמנהיגים הם קובעי המדיניות, אולם ללא חברה אנושית איכותית, גם מנהיגים טובים, ככל שיהיו, לא יצליחו במשימה והמדינה לא תוכל לכל מערכה כלכלית, צבאית, מדינית, חברתית.

קחו לדוגמה את משבר הקורונה. זהו משבר בינלאומי. הסיסמאות הנשמעות בציבור "רק ביבי אשם" איומות, לא נכונות והרסניות. אם נעצור רגע ונחשוב בהגיון: האם ביבי הביא לישראל את הוירוס האיום? האם ביבי גורם למחלות? האם ביבי רוצה שאזרחים יחלו וימותו? כמובן, זו שאלה רטורית. לא מנהיגים מביאים את וירוס הקורונה. ראו את כל ארצות העולם. האם האשימו את אליזבט מלכת בריטניה שהביאה את הוירוס? האם האשימו את פוטין? את נשיא צרפת? את מלך ירדן? כמובן אלו שאלות רטוריות.

לא יהיה חיסון בשנתיים הקרובות, שכן כל חיסון חייב לעבור שלבים הכרחיים לפני האישור, וגם כשיאושר קרוב לוודאי שמחצית מהאוכלוסיה בעולם לא תרצה לקבל את החיסון או לא תרצה לרכוש אותו מחשש לבטיחותו. כך נשארו רק צעדים פשוטים יחסית למנוע את ההדבקה

הוירוס הוא מגיפה בינלאומית, ולצערנו ארגון האומות המאוחדות הכריז על קורונה כפנדמיה באיחור רב. האם לביבי או לכל מנהיג אחר יכולת לחסל את הוירוס? האם לביבי יש חיסון סודי נגד הוירוס? האם לאיזה מנהיג יש תחבולת קסם לחסל את הוירוס? גם זו שאלה רטורית. התשובה היא, כמובן, לא ולא יהיה חיסון בשנתיים הקרובות, שכן כל חיסון חייב לעבור שלבים הכרחיים לפני האישור, וגם כשיאושר קרוב לוודאי שמחצית מהאוכלוסיה בעולם לא תרצה לקבל את החיסון או לא תרצה לרכוש אותו מחשש לבטיחותו. כך נשארו רק צעדים פשוטים יחסית למנוע את ההדבקה.

תחילה היה זה ביבי שהורה על סגירת שמי המדינה בפני כל הבאים בטיסות לישראל וכך מנע, לפחות בחלק מהמקרים, יבוא הוירוס מהעולם. אבל זה לא מספיק. כאן מגיע החלק החשוב ביותר שלנו, האזרחים, במניעה המגיפה: כמו בכל מגיפה, המפתח להצלחת מיגורה הוא שיתוף פעולה של הציבור והוא אינו קשור למנהיג זה או אחר.

הפעולות הבסיסיות, הפשוטות יחסית, המוכחות והנדרשות בכל מגיפה, כולל בקורונה, הן: (1) עטיית מסיכה בכל מקום על האף והפה ביחד. (2) ריחוק חברתי ומניעת התקהלויות. (3) היגיינה אישית ורחצה קבועה של ידיים.

משפחות לא שמרו על הכללים ושלחו ילדים חולים בנגיף לבתי הספר וגרמו לבידוד של רבבות ילדים אחרים ומורים. בתי החולים התמלאו בנדבקים, צוותים רפואיים קורסים, צוותים רפואיים נדבקים ונמצאים בבידוד

לצערנו, שלוש פעולות יסודיות אלו, שלא תלויות במנהיגים אלא באזרחים, לא מולאו בחודשים האחרונים. לצערנו, ראינו זלזול ואי קיומן על ידי אזרחים במגזרים שונים. ראינו חתונות המוניות, התקהלויות, מסיבות (עם וללא ידוענים), התקהלויות תושבים בכיכרות, בחופי הים, תפילות המוניות, בתי ספר, גני ילדים, הצגות, מופעים, מסעדות ועוד.

נכון, גם כשפתחו את המסעדות ונאספו האזרחים לאכול, ללא מסיכות עלה פוטנציאל ההדבקה. גם בהפגנות, למרות שמדובר בזכות יסוד של האזרח, ראינו שלא שומרים על ריחוק, רבים לא עוטים מסיכות, לעתים מעורטלים ומזיעים, צועקים ושרים ומתיזים רסיסי זיעה ורוק לכל עבר - אין ספק שגם אלה תרמו לעלייה במספר הנדבקים בנגיף.

משפחות לא שמרו על הכללים ושלחו ילדים חולים בנגיף לבתי הספר וגרמו לבידוד של רבבות ילדים אחרים ומורים. בתי החולים התמלאו בנדבקים, צוותים רפואיים קורסים, צוותים רפואיים נדבקים ונמצאים בבידוד.

פעולות יסודיות ופשוטות אלו למניעת התפשטות הנגיף אינן תלויות במנהיגים אלא בנו, האזרחים. לכן, בימי התשובה הקרבים ובאים, עלינו לעשות חשבון נפש ולזכור: קל להאשים את האחר. בואו נראה מה אנחנו לא עשינו ולא עושים נכון. שלוש פעולות כל כך פשוטות יכולות למזער את המגיפה, אבל עד כמה היינו יהירים ולא הקפדנו על שלושת הכללים האלה? עד כמה אזרחים במדינה הכחישו את קיומה של מגיפת הקורונה ונמנעו מקיום הכללים הנ"ל?

חוזקה של מדינה באזרחיה. עלינו לעשות הכל כדי למנוע החמרת המצב וקריסת התשתיות בישראל. עלינו לבדוק כיצד אנחנו יכולים לסייע ולא רק להאשים את האחר. תכלה שנה וקללותיה, תחל שנה וברכותיה. אמן.

הכותב הוא מנהל היחידה למחקרים קליניים, מרכז הלב, המרכז הרפואי ע"ש שיבא, תל השומר; יו"ר החוג לאפידמיולוגיה ולמניעת מחלות קרדיווסקולריות באיגוד הקרדיולוגי הישראלי

נושאים קשורים:  קורונה,  בנימין נתניהו,  מגיפת הקורונה,  עטיית מסיכה,  הפגנות,  חתונות,  ריחוק חברתי,  היגיינה,  דעות,  חדשות,  פרופ' מיכאל שכטר
תגובות
אנונימי/ת
24.09.2020, 15:39

דברים נוכחים.
למרבה הצער ללוקים בוירוס הרל"ב הנתונים בפסיכוזה בלתי פוסקת שום דבר לא יעזור.

אנונימי/ת
29.09.2020, 11:41

צודק ! אבל - דע לך שבתי כנסת רבים, בעיקר של החסידויות, ושל הליטאים - פעלו ביום כיפור כאילו אין קורונה !!! חללים סגורים + ללא ריחוק + מעט מאד מסיכות. למה ומדוע המשטרה לא קיבלה הוראה - מראש הממשלה - להלחים את דלתות בתי הככנסת בכל המדינה !!! גם אם המחיר הוא ריסוק הבלוק החרדי התומך בנתניהו. לא ייתכן לקבל החלטות הרות גורל כאשר מחזיקים אותך בב.... היה צריך להתיר תפילות רק במרחב הפתוח, או בחצרות הבתים, או במרכזי רחובות (ולספק לחזן רמקול עוצמתי, כמו זה שיש למואזין במסגד, שכל הכפר הערבי שומע בזמן תפילה). אפשר היה גם לספק מאווררים גדולים, וכל ציוד אחר להקל על השמש הקופחת. אבל להתיר תפילות המוניות בחללים סגורים, בזמן סגר !!!!!!!!! זו התנהגות מופקרת של ראש ממשלה. למה לא שלח משטרה לבתי כנסת כדי לפזר את המתפללים. לך לרבני ויז'ניץ, ולרבנים ליטאיים, ולעוד חסידויות - ותיווכח בעצמך מה היה שם אתמול, בתפילת נעילה. אתה מנותק מהמציאות !!!
והמציאות עגומה עד מאד !!!!!! חייב לחול שינוי דרסטי בהנהגה. המפגינים בבלפור אכן צפופים לעיתים, אך זה כאין וכאפס לעומת המצב בבתי הכנסת אצל החרדים. מקווה ששרשרת המכוניות לבלפור לא תיפסק - עד שאדם אחראי ייקח את המושכות במדינה המופקרת הזו, ויראה לדתיים החרדים איך צריך לחיות במדינת ישראל בזמן קורונה. נראה מי יידע להיות מנהיג אמיתי, ולא ייכנע לחרדים, וגם לא לחתונות במגזר הערבי. תראו איזה קנסות דרקוניים נותנים במדינה כמו יוון, אפילו מכניסים לכלא מפרי בידוד. וכאן? אנשים חולים בקורונה נכנסים לבית הכנסת להתפלל !!!
דרושה גם הסברה מקיפה בכל המדינה. חייבים, במיידי, להכשיר, מדריכי קורונה בכל שכונה, בכל מקום עבודה, בכל מוסד גדול. ולחייב את האזרחים להיות נוכחים בהדרכה כזו. נקווה לטוב... שנה טובה וגמר חתימה טובה.

07.10.2020, 19:20

תוציא את הליטאים מהמשוואה בבקשה. ההקפדה בציבור הליטאי גבוהה מאד! ביום כיפור לא היו בתי כנסת שתפקדו כרגיל, כולם התפללו בחוץ, בקפסולות, בקבוצות קטנות וכדו ברחוב לא תראה אנשים בלי מסיכה.
ר' חיים אמר להיזהר אז הזהירות הפכה עניין דתי.
זה נכון שההתמודדות שם לא פשוטה, המשפחות גדולות והדירות קטנות, הסמטאות צרות ועמוסות באנשים. אבל זלזול והפקרות - אין שם. יש דאגה גדולה.
עם החסידים זה בעיה, עם חלקם. יש חסידויות שמקפידות מאד (גור, צאנז) ויש כאלה שמשום מה לקחו את זה למקום של זלזול. לא ברור למה. כאילו מסיכה זה ס'פיש נישט. במיוחד בחסידויות האנטי ציוניות (מאה שערים, סאטמר, הפלג הירושלמי) שם תופסים את זה כמזימה של השלטון או עקירת הדת או משהו כזה, זו באמת בעיה.
ויש כמובן את המשטרה האידיוטית שמעוררת מהומות ומתעמתת עם כולם באלימות חסרת פרופורציות ומתעקשת להפוך את ביתר היפה ואת בני ברק הליטאית לקסבה של מאה שערים

אנונימי/ת
07.10.2020, 20:04

ברור שההקפדה בציבור הליטאי גבוהה מאוד. יעיד על כך הרב קנייבסקי שהזהיר מביטול תורה , וגם נדבק בקורונה.
ההבדל בין חסידים לליטאים הוא כמו ההבדל בין נבלה לטרפה.

אנונימי/ת
24.09.2020, 17:31

בודאי שחלקה היא נתניהו והממשלה ההזויה שלו. אין שרשרת אפידימיולוגית, מערכת בריאות שאינה מתפקדת, פרוייקטור שבזים לו , סקטוריאליות שכופפה מגבלות שמזמן היו צריכים להיות פה ווחוסר אמון מוחלט שנובע בעיקר ממנו, אבל אם תרצה, גם מאלו שלא מצטיירים במועדון המעריצים שלו (ונזכור את הפסח כשהוא וריבלין מצפצפים עלינו). אין קבוצה העם הזה כולל תומכי נתניהו שמאמינה שההחלטות הן עניניות. זה שלב ראשון של הטרגדיה**.

** הכותב לא מונע משנאת נתניהו. מודע לכך שהיא קיימת בציבורים שונים וחלקה פתולוגי. לא היה באף הפגנה עד היום, לא אוהב הפגנות, תמך בנתניהו פעם אחת לפחות בבחירות, אבל חושב שכרגע יש פה איבוד עשתונות בסגנון יום-כיפור והוא ראש פירמידת המחדל.

אנונימי/ת
25.09.2020, 10:29

ממשלה הזויה שבראשה עומדים הרועץ המשפטי וניסנקורן, מובילה את כולם לעברי פי פחת

אנונימי/ת
26.09.2020, 12:14

אה, מצאת אויב חדש, מנדלבליט וניסנקורן, הם ההזויים... המשך לדבוק בביבי, כי בעצם מה לו ולממשלה ההזויה שציינת? בקיצור- גם רופאים, אתה, עוסקים בפוליטיקה קטנה.

אנונימי/ת
25.09.2020, 11:00

מסכימה חלקית עם דברייך
גם למנהיג יש אחריות כבדה לנהל את המשבר הוא לא הביא את הפנדמיה אך גם לא נקט באמצעים הנדרשים להקטינה ולנהלה בתום הסגר הראשון וכנל בסגר זה אין תוכנית מובנית אחרי
במקום להתפאר כטווס כל הזמן עליו לדבר לא ביהירות אל העם ולהציג בפניו מה ייעשה לאחר הסגר כדי שאנשים יראו אופק בהתגייסות שלהם לעצירת המחלה.

אנונימי/ת
25.09.2020, 11:34

הוא גם אישר יבוא של קורונה מארה"ב ללא בידוד אפקטיבי!!
אז זה אומר שהוא לא "הביא " את הוירוס לישראל?
חוסר אמון של האזרחים והפילוג בעם נובע מהראש המפלג אותו השכם והערב

אנונימי/ת
25.09.2020, 12:31

יתכן

אנונימי/ת
25.09.2020, 12:55

המגיפה תעצר כאשר נתניהו יתפטר. לא יהיו הפגנות, לא טריקים ולא שטיקים, הממשלה תתעסק בבריאות וכלכלה ולא בדחיית משפטים ומניעת הפגנות, כוחם של החרדים יחלש, יתכן שיבחר מנהיג שעשוי להיות מודל חיקוי חיובי (שאינו נזקק לשירתי ניקוי יבש של ממשלות אחרות), יפסק השיסוי והפילוג ואנשי המקצוע יושפעו פחות משיקולים פוליטיים. אכן "העם" אולי לא התנהג כיאות, אבל כאשר מנהיגם אינו ישר או אמין וודאי הוא ויועציו דוגמא רעה להקפדה על כללים-אז מה רוצים מהעם ?
אכן נתניהו לא הביא את המגיפה וודאי נקט בתחילתה בדרכים הנכונות לצמצומה אבל מאז...
הכוח של העם הוא באחדותו ולא בפילוג אותו מקדם נתניהו. ולכן, כאשר הוא יתפטר או ישחרר-המגיפה תעצר.

אנונימי/ת
25.09.2020, 13:27

נכון !!!

אנונימי/ת
27.09.2020, 22:05

נכון. המגיפה תיעצר כשביבי יתפטר. וזה גם חרוז, אז זה סימן שזה נכון.

ד״ר בר מעיין
ואני לתומי חשבתי שלרופאים יש קצת יותר בינה מאשר לאלה שסובבים את נתניהו לומר שביבי לא נכשל בניהול משבר הקורונה ואנחנו האזרחים אשמים זה בדיוק להמשיך את הקו ההזוי של ראש ממשלה מושחת שמופיע כמעט כל ערב בטלויזיה , ועושה הכל כדי להמלט מאימת הדין ,כבר בסגר הראשון לא התנהל נכון חשב שיקצור תהילה ויוכל ללכת לבחירות ,לא הקים מערך אפידיומיולוגי כדי למנוע שרשרת הדבקה ,לא מסר לפיקוד העורף את הניהול ,סגר את נתב״ג אבל אפשר לחרדים מארה״ב חולי קורונה להגיע לכאן בלי בידוד ,וגם לישראלים שחזרו מחו״ל ללא אכיפה ,גרם למיליוני אנשים להיות מובטלים והוציאו לחל״ת דבר שלא נעשה בשום מדינה מערבית לאחר מכן פתח את הכל במהירות ולא בהדרגה ,שלא נדבר על מחדלי מערכת החינוך ,וגם לאחר הסגר לא עשה מאום כדי למנוע את הגל השני ,מינה כבר פרויקטור ולא שהה להמלצותיו בשום מדינה מערבית המנהיגים לא התנהלו כך ולזכירך שהבדיקות שנעשות כעת מצביעות על 30% הדבקה במגזר החרדי שהמשיך להתנהג כאילו אין קורונה עם ראש ממשלה חסר עמוד שדרה ,ערבים 14%והציבור הכללי 10% נכון שגם האזרחים צריכים לשתף פעולה אבל כשיש כזה זגזוג בממשלה וכאוס והחלטות משתנות כל רגע הציבור מאבד אמון,אז בבקשה פרופ שכטר אל תבלבל את המוח עם סיפור ההפגנות

אנונימי/ת
30.09.2020, 14:54

ומי בחר בנתניהו אם לא האזרחים?
you get what you deserve

07.10.2020, 19:15

שהה=שעה
כל השאר- מילה בסלע

אנונימי/ת
25.09.2020, 13:25

חלק מהדברים של פרו' שכטר נכונים, וחלק גדול לא . פעם היה מישהו שאמר דבר מה על היחס בין אמת, שקר וחצאי עמיתות. ההיסטוריה תשפוט בני אדם, מנהיגים וגם רופאים.

25.09.2020, 13:42

רופא ואדם האוחז בדעה פוליטית תהא אשר תהא הוא דבר מבורך, זה מעיד על מחשבה ועל רגש. רופא המפרסם דעתו תהא אשר תהא גם זה דבר מבורך, אפילו איני מסכים עמה. רופא הנלחם במגיפה מתקרב אולי למעלות צדיקים. רופא היוצא כנגד הציבור או חלקים ממנו או כנגד העם שבולבל והוטעה והותש, נשדד ונבזז, פוטר ונעשק ושדבריו נשמעים כדף מסרים מטעם המשטר... נו טוב, יום הכיפורים מתקרב ואני ההולך למקום רימה ותולע, לא לי לקבוע. גמר חתימה טובה לפרופ' שכטר, לכל בית ישראל ולכל באי עולם.

אנונימי/ת
26.09.2020, 12:05

סוף סוף קול שפוי שאינו מונע משנאה!

אנונימי/ת
28.09.2020, 12:42

כל כך שמח שישנם עדיין פרופסורים אמיתיים ולא מפוקפקים כמו לס המשוגע, במאמר הזה כל מילה סלע. העם בישראל מכל דבר עושה פוליטיקה, האזרחים רובם יהירים, לא ממושמעים, לא מכבדים זה את זה, לא מתחשבים. אגויסטים ואנרכיסטים שמשתתפים ב״הפגנות״ חושבים שהם מוגנים מכל צרה, אח״כ בהיסטריה מחפשים עזרה מיידית ומאשימים את המערכת הבריאות שכבר קורסת באשמתם.הכל תוצאה של חינוך ללא גבולות שבא מדור לדור בארץ. החינוך נכשל, לכן העם כולו נכשל, במקום להתאחד במלחמה הזאת כל אחד משתולל ומאשים את אחרים. בושה, בושה, בושה!

אנונימי/ת
07.10.2020, 19:14

להחליף את העם!

אנונימי/ת
28.09.2020, 22:14

האם זה נכון שהנוגדנים לקורונה נעלמים אחרי חצי שנה כלומר אפשרות להדבק מחדש? בעצם כאילו כלום לא קרה איפה חיסון העדר ??

אנונימי/ת
29.09.2020, 08:02

איש אינו מטיל ספק בכך שמקור ההדבקה בהתנהגות התושבים. ביבי אינו מסתובב עם תרביות וירוס ומפזר אותן כרצונו. אך הממשלה נושאת בחלק גדול של האחריות להתנהגות הזו בכך שאין לה מדיניות קבועה, הוראות שונות ומשונות צצות חדשות לבקרים, הרבה פעמים מהיום למחר. אמון הציבור נפגע וקשה יהיה לשקם אותו.
והוירוס אינו מועבר בזיעה, אני רק אומרת

אנונימי/ת
29.09.2020, 08:52

ברור שהממשלה נושאת בחלק גדול של האחריות. רק שהממשלה גם נבחרה על ידי הציבור...(באופן עקיף על ידי הבחירות לכנסת, אבל דה פקטו זה אותו דבר).
חלק מאחריות הציבור זה לבחור ממשלה שתוכל להנהיג אותו. אי אפשר להגיד שהציבור בחר בהנהגה הזו מבלי לדעת במי הוא בוחר..

07.10.2020, 17:43

מיכאל היקר, תפקידנו כרופאים הוא בראש ובראשונה לרפא ואחר כך לחנך את הציבור ולהטיף לו מוסר. אני מניח שאתה כשקרדיולוג קודם כל תתווה בפני חולה שעבר אוטם תכנית טיפולית הולמת ולא תטען שהמחלה היא באשמתו, מכיוון שהוא מזניח את בריאותו, Overwight, זולל, מקיים אורח חיים יושבני וכוי.
מדינה בעצם הגדרתה היא אמנה מוסכמת בין האזרחים וההנהגה. האזרחים יהיו צייתנים אם יאמינו במנהיגות ויפנימו שהצעדים שהיא מיישמת הם על פי חוק ובאים להיטיב אתם.
תפיסת היסוד שלך שגויה בכך שאתה מאשים את הציבור (מי זה?) ופוטר את הנהגת המדינה ואת העומד בראשה מאחריותם. כפי שהוכח במדינות אחרות, ניהול משבר סמכותי וקוהרנטי מוביל את האזרחים לציית להנחיות ולהפחית את התחלואה.

07.10.2020, 20:33

נאה דרשת ד"ר שכטר, יש יהירות מה ברופא הבא לחנך שלא לומר להאשים את העם ולנקות את השליט. אוי לנו ואבוי לנו אם נהפוך מרופאים לשרתים של המשטר.

08.10.2020, 11:30

דר שכטר היקר
מסכימה לכל מילה
חייבים להפסיק לחפש אשמים ולהתנהל בהתאם להנחיות הבריאות העולמיים עד השגת החיסון במיוחל