קורונה בישראל

גוף חדש וזמני מוקם במשרד הבריאות לניהול גל תחלואה שני של קורונה

משל"ט ינהל וירכז את כלל הנתונים והמידע שיועברו לידי מנכ"ל משרד הבריאות בהחלטה על דרכי הפעולה בגל המגיפה הבא | בראש הגוף יעמוד כנראה סמנכ"ל משרד הבריאות אבי בן-זקן

בדיקת חום בכניסה למתחם ציבורי. צילום: יוסי אלוני/ פלאש 90

מרכז שליטה, ידע והכוונה אופרטיבית – גוף ייעוץ חדש, זמני, שיפעל עד סוף 2021, יהיה הגורם המקצועי הקובע עם מלוא הסמכויות למקרה שיתרחש בישראל גל חדש של התפרצות קורונה. בגוף החדש יהיו מיוצגים אנשי מקצוע בתחומים שונים ממשרד הבריאות, משרד הביטחון והצבא, אבל הכפיפות שלו תהיה למנכ"ל משרד הבריאות והוא שינהל את כל הפעילויות שיידרשו מהמצב, לרבות ריכוז הלוגיסטיקה, רכש ואיסוף מידע, יקבע הנחיות ויהיה אחראי להן.

בגוף חדש יועסקו 200 איש, ביניהם אנשי רפואה, בריאות הציבור, משפטנים, מומחים בתחום מערכות מידע. הוא גם ינהל את ביצוע החקירות האפידמיולוגיות, איתור נכנסים לישראל מחו"ל כדי להעבירם לבידוד וגם ניהול מערך הבדיקות.

פרטי מתווה הגוף החדש שיקרא בקיצור משל"ט סוכמו בימים האחרונים. בראש משל"ט יעמוד כנראה סמנכ"ל משרד הבריאות וראש מינהל פיתוח, תכנון ובינוי במשרד אבי בן-זקן. בתפקידו יוגדר כ"ראש מטה הקורונה".

הכוונה שמאחורי יוזמה זאת למנוע ריב סמכויות. בגל הראשון של המגיפה נוהלה הפעילות בדרך מבוזרת תוך שיתוף פעולה בין משרדי הבריאות, הביטחון והמל"ל אבל מהמסקנות שעלו עם דעיכת המגיפה הוברר שיש צורך בהקמת מרכז שליטה יחיד שינהל וירכז את כל ההיבטים הנוגעים למאבק בגל תחלואה שני אם וכאשר יתרחש.

בין תפקידי הגוף החדש יהיה גם לגבש את ההמלצות שיועברו לידי מנכ"ל משרד הבריאות על המדיניות ודרכי הפעולה; תיאום וסנכרון הנתונים והצרכים הבין-משרדיים; ניהול וריכוז את כלל הנתונים והמידע לצורך קבלת ההחלטות המבצעיות, קביעת יעדים לגבי מספר הבדיקות שיבוצעו, היכן ולחקירות האפידמיולוגיות ושליטה על מימושם. כמו כן ינוהלו מגוף זה נושאים כמו מו"פ, ניהול מלאים, קביעת פרטי הצטיידות והכמויות. במסגרת משל"ט ימשיך לפעול בהתאם לצורך גם מינהל הרכש והייצור ומפא"ת ממשרד הביטחון.

עם זאת דיווחה רוני לינדר ב"דה מרקר" כי שני הגופים - משל"ט החדש וה"מכלול" שינהל את ביצוע החקירות האפידמיולוגיות, איסוף המידע על נדבקים ואת פעילויות הבדיקות – "מעוררים ביקורת במערכת הבריאות מאחר שהמהלך נתפש על ידי חלק מהמבקרים כהפקעת סמכויות מגורמי מקצוע כמו רופאי מחוזות ובריאות הציבור במשרד הבריאות כאשר את 'מכלול' אמור לנהל תת אלוף במילואים". המבקרים טוענים שיש להשקיע משאבים באנשי המקצוע הקיימים ולשדרג שירותים שימשיכו לפעול גם בתום המגיפה.

נושאים קשורים:  משל"ט,  מכלול,  אבי בן זקן,  משרד הבריאות,  מגיפת הקורונה,  חדשות,  קורונה
תגובות
אנונימי/ת
26.05.2020, 08:18

יש את רח"ל. למה צריך גוף נוסף? היום קורונה. מחר רעידת אדמה ויקימו עוד מינהלת. למה לנפח במקום להיות אפקטיביים ולא לריב על סמכויות.

אנונימי/ת
27.05.2020, 22:11

מישהו שם לב שבמשל"ט חסר אחראי על הסברה? זה קריטי. לאנשים אין מושג איך לנהל את הסיכונים שלהם כי אף אחד לא הסביר להם איך הנגיף עובר ואיך למנוע את זה בצורה היעילה ביותר. תקנות היו, הפחדות היו, סגר היה, הסברה - לא היתה.