• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
נגיף הקורונה

חשש מקריסת כלכלות העולם אם ארגון הבריאות העולמי יכריז על פנדמיה

במרכז האמריקאי לבקרת מחלות סבורים כי במצב הנוכחי יש להבהיר כי מדובר במגיפה ולהחמיר בהוראות הבידוד ובמאמצים למציאת חיסון ותרופה למחלה במדינות העולם | חשש כי מיליוני אנשים יימצאו בבידוד

תושבים בסיאול עם מסיכות הגנה כנגד נגיף הקורונה. צילום: fotografkr/ שאטרסטוק

מומחים של המרכז האמריקאי לבקרת מחלות, CDC, מסרו אתמול (ג') בדיון שהיה בקונגרס בוושינגטון בארה"ב כי מגיפת הקורונה "עונה כבר על ההגדרות של פנדמיה, ולא נותרה ברירה לארגון הבריאות העולמי אלא לצאת בהכרזה ברורה על כך". להכרזה הזאת השפעה מרחיקת לכת על התנהלות מדינות העולם.

בדיון בקונגרס אמרה ד"ר אן שוחט, המנהלת בפועל של ה-CDC: "זהו נגיף חדש ובעל פוטנציאל הדבקה בין בני אדם - גם מחוץ לסין. רואים כבר סימנים של הדבקות קהילתיות. עובדה זו מגבירה את האפשרות שארגון הבריאות העולמי ייאלץ להכריז על פנדמיה כלל עולמית".

בשלב זה ה-WHO הכריז על התפרצות הקורונה רק כעל מצב חירום בינלאומי. הכרזה זו נועדה קודם כל להעלאת המודעות למחלה המתפשטת במהירות. תחילה היתה ההערכה שמוקד ההתפרצות הוא בסין בלבד, אבל עד מהרה מתבהרת התמונה שמדי יום מצטרפות עוד ועוד מדינות לרשימה הולכת ומתארכת של מקומות שבהם מאובחנים חולי קורונה.

דיווחים המגיעים ממדינות שבהן מספר החולים והמתים מסיבוכי המחלה גדל והולך הגבירו את חששות הרשויות שהתפשטות המחלה כנראה יצאה משליטה. יש לא מעט מדינות, גם בין המפותחות ביותר, שלא ערוכות דיין להתמודדות עם הנגיף ואינן פועלות בנוקשות הנדרשת לשם בלימת עצירתו, וגם לא ברור עדיין אם הדבר בכלל ניתן לביצוע במתכונות הפעילות העכשווית.

ההכרזה הצפויה שמדובר בפנדמיה תבהיר למדינות העולם שהנגיף עלול להתפשט במהירות לכל המדינות ולכן נדרשת מכל אחת מהן החמרה בהוראות הבידוד לצד השקעת משאבים נוספים במציאת חיסון מתאים ותרופה.

המשמעות של ההכרזה שקורונה היא פנדמיה עלולה גם לגרום לקריסת כלכלות העולם ועניין זה מעורר חששות ודאגה רבה. יותר מדינות עשויות בקרוב לאסור טיסות בינלאומיות ואפילו פנים ארציות כדי שלא לתרום להדבקת אזרחיהן על ידי אנשים שיביאו את הנגיף עימם מארצות אחרות. קיים חשש שהמוני אנשים – יש אף מעריכים במיליונים - עלולים להידרש להיכנס לבידוד ביתי אם בסביבתם יתגלו נשאי הנגיף וחולים. עסקים ייפגעו, אירועים יבוטלו ובמדינות שונות כבר בוטלו לא מעטים מאלה, ביניהם כנסים, תערוכות מקצועיות וגם אירועי ספורט כמשחקי כדורגל.

מערכות הבריאות המדינתיות יידרשו אז להקים בזריזות – ולא ברור אם הן מסוגלות ללו"ז קצר - מעבדות רבות יותר לצורך עריכת הבדיקות לאימות חשודים כנשאים וכחולים וגם להקים יחידות בידוד ייעודיות ביותר בתי חולים מכפי שיש בהן כיום.

נושאים קשורים:  נגיף הקורונה,  פהדמיה,  מגיפה,  התפשטות מחלה,  WHO,  CDC,  ארגון הבריאות העולמי,  בידוד,  חדשות
תגובות