כריתה טרנסאורטרלית

מה הם גורמי הסיכון להתפתחות של דלקת בדרכי השתן לאחר כריתת גידול?

החוקרים הצליחו לזהות גורמי סיכון רבים להתפתחות של דלקת בדרכי השתן לאחר כריתה טרנסאורטרלית של גידול בשלפוחית השתן, והסיקו כי יש מקום להשתמש בטיפול אנטי-חיידקי מונע

תאי דם לבנים בשתן, בחולים בדלקת בדרכי השתן (מקור: ויקיפדיה)
תאי דם לבנים בשתן, בחולים בדלקת בדרכי השתן (מקור: ויקיפדיה)

מספר מחקרים הראו את הצורך בטיפול אנטי-חיידקי מניעתי (AMP –יantimicrobial prophylaxis) בביצוע של כריתה טרנסאורטרלית של גידול בשלפוחית השתן (TURBTי– transurethral resection of bladder tumor) ואת גורמי הסיכון לזיהומים בדרכי השתן (UTIs –יurinary tract infections) לאחר הניתוח. החוקרים רצו להעריך את הצורך ב-AMP ולזהות את גורמי הסיכון ל-UTIs, ולכן בחנו משתנים קליניים סביב הניתוח (Perioperative).

החוקרים בדקו בצורה רטרוספקטיבית 687 מטופלים שעברו TURBT בשנים 2006-2017 בבית החולים Hiroshima Prefectural. החוקרים הגדירו UTIs לאחר ניתוח כ-UTIs עם חום (38 מעלות ומעלה). במרבית המקרים, ה-AMP עבור TURBT היה עם צפלוספורין דור 1.

החוקרים השתמשו באופן רטרוספקטיבי ברגרסיה לוגיסטית במטרה להעריך את הקשר בין משתנים קליניים/ פתולוגיים סביב הניתוח לבין UTIs לאחר הניתוח.

תוצאות המחקר חשפו כי 21 מטופלים (3.1%) סבלו מ-UTIs לאחר הניתוח, וכמעט כולם טופלו בהצלחה באמצעות מתן מיידי של אנטיביוטיקה. אנליזה חד משתנית הראתה שחשיפה בעבר לקרינה באזור האגן (p= 0.024, יחס הסיכויים 6.00), גודל הגידול (≥ 2 ס"מ) (p=0.008, יחס הסיכויים 3.38), גיל (75 שנים ומעלה) (p=0.036, יחס הסיכויים 2.65), משך השהייה בבית החולים לפני הניתוח (≥ חמישה ימים) (p=0.017, יחס הסיכויים 3.76), פיאוריה ללא תסמינים (p=0.038, יחס הסיכויים 2.54) וחיידקים בשתן (p=0.044, יחס הסיכויים 2.97) קשורים כולם להופעה של UTIs לאחר הניתוח.

החוקרים הצליחו להראות ש-AMP יעיל עבור מטופלים שעברו TURBT, וכי משתנים כמו היסטוריה של חשיפה לקרינה באזור האגן, גיל מבוגר, שהייה ממושכת בבית החולים לפני הניתוח וגודל מסוים של גידול, כמו גם פיאוריה וחיידקים בשתן, מהווים גורמי סיכון ל-UTIs לאחר הניתוח.

מקור: 

Kohada, Y. et al. (2019) World Journal of Urology 37.

נושאים קשורים:  כריתה טרנסאורטרלית,  גידול בשלפוחית השתן,  טיפול אנטי-חיידקי מונע,  דלקת בדרכי השתן,  גורמי סיכון,  מחקרים
תגובות