דמנציה

האם מטופלים עם דמנציה יכולים להיות שותפים בקבלת ההחלטות בתכנון טיפול מתקדם?

החוקרים בדקו את היעילות של מודל התערבותי בשם SPIRIT, שמטרתו לשפר את המעורבות של מטופלים עם דמנציה בקבלת ההחלטות לגבי תכנון טיפול מתקדם, בשלבים בהם הם יכולים לבטא את השאיפות שלהם

אם יתברר שהחשדות נכונים, המשמעות היא שבמשך שנים חלק עצום של תרופות פוטנציאליות לאלצהיימר פותחו תחת הנחה שקרית. אילוסטרציה: שאטרסטוק

למרות החשיבות שאנשים עם דמנציה (PWDs – Persons with dementia) יהיו מעורבים בתכנון טיפול מתקדם (ACP – Advance care planning) בזמן שהם עדיין כשירים למנות מיופה כוח עבורם ולהשתתף באופן משמעותי בהחלטות הנוגעות ל-ACP, ישנם מעט מאוד מחקרים העוסקים ב-ACP בקרב PWDs.

החוקרים ביצעו מחקר התפתחות התערבותי (Intervention development study) במטרה לאמץ התערבות ACP יעילה, SPIRITי(Sharing patient's illness representations to increase trust) – שיתוף בתפיסת המחלה של המטופל במטרה להעלות את האמון), עבור PWDs בשלבים מוקדמים (ציון MoCAי[Montreal Cognitive Assessment]י≥ 13) ומיופי הכוח שלהם (Surrogates), ולהעריך האם SPIRIT היא שיטה שיכולה לעזור ל-PWDs להיות מעורבים ב-ACP.

פאנל מומחים פורמטיבי סקר את ה-SPIRIT המותאם, ובהמשך בוצע מחקר אקראי שכלל ראיונות איכותיים. במחקר השתתפו צמדים של מטופלים ומיופי כוחם שחולקו באופן אקראי לקבוצת SPIRIT פנים אל פנים (בחדר פרטי במרפאת זיכרון) ולקבוצת SPIRIT מרחוק (באמצעות שיחת וידאו מהבית).

החוקרים גייסו 23 צמדים של PWDs ומיופי כוחם ממרפאת חוץ לבריאות המוח. המשתתפים התבקשו למלא שאלון בנוגע למדדי תוצאים של מוכנות (ההתאמה בצמד לגבי מטרות הטיפול, קונפליקטים של המטופל בנוגע להחלטות ורמת הביטחון של מיופה הכוח לקבל החלטות) בנקודת ההתחלה ופעם נוספת יומיים-שלושה לאחר ההתערבות. בנוסף, המשתתפים עברו ראיון מובנה למחצה.

החוקרים העריכו את רמת הבהירות של השאיפות בסוף החיים שביטאו ה-PWDs במהלך מפגשי ה-SPIRIT באמצעות דירוג (3 = ביטוי קוהרנטי מאוד של השאיפות, 2 = ביטוי קוהרנטי באופן חלקי, ו-1 = לא מסוגלים להתבטא באופן קוהרנטי).

כל המשתתפים במחקר הצליחו לבטא את עצמם בצורה קוהרנטית מאוד או חלקית במהלך מפגשי ה-SPIRIT, כאשר מתוך כל המשתתפים, 14 סבלו מדמנציה ברמה בינונית. החוקרים מצאו כי בזמן שיכולת קבלת ההחלטות הייתה גבוהה יותר בקרב PWDs שהצליחו לבטא את השאיפות שלהם בצורה קוהרנטית מאוד, לא נמצאו הבדלים בציוני ה-MoCA על פי יכולת הביטוי של המטופלים. בנוסף, ה-PWDs ומיופי הכוח שהשתתפו במחקר תפסו את ה-SPIRIT כהתערבות מועילה, אך לא נצפה שינוי בתוצאי המוכנות שלהם לאחר ההתערבות.

החוקרים הסיקו כי SPIRIT העלה את מידת המעורבות של PWDs ומיופי הכוח שלהם בקבלת החלטות משמעותיות בנוגע ל-ACP, אך עדיין קיים הצורך בבחינת היעילות של ההתערבות והתוצאים בטווח הארוך.

מקור: 

Song, M. et al. (2019) Journal of Palliative Medicine 22,11.

נושאים קשורים:  דמנציה,  תכנון טיפול מתקדם,  מיופי כוח,  טיפול סוף החיים,  מחקרים
תגובות