• יו"ר: ד"ר אורי סגול
  • מזכירה: ד"ר פביאנה בנימינוב
  • חברי ועד: ד"ר אמאני בשארה, ד"ר גיל בן יעקב, ד"ר דוד ירדני, ד"ר דורון בולטין, פרופ' מחמוד מחמיד
חדשות

זעם בהר"י: האוצר הודיע על סיום תכנית המענקים לרופאים בפריפריה

בהר"י מוחים על החלטתו של הממונה על השכר על סיום תכנית המענקים בפריפריה ומאיימים להשבית את מערכת הבריאות | יו"ר ארגון רופאי המדינה: "האוצר שוב פוגע ביכולת לגייס את מיטב הרופאים לפריפריה"

ד"ר זאב פלדמן, סגן יו"ר הר"י ויו"ר אר"ם. "החוק הקיים מנציח ודאות של חוסר תקווה כלכלית לכלל בתי החולים". צילום: מרים אלסטר/ פלאש 90

ההסתדרות הרפואית בישראל הודיעה הבוקר (ה') כי היא מוחה בתוקף על החלטתו של הממונה על השכר באוצר על סיום תכנית המענקים לרופאים בפריפריה. הר"י הודיעה כי תשקול את צעדיה, כולל השבתה של מערכת הבריאות, במידה שהחלטה זו לא תבוטל לאלתר.

משרד האוצר הודיע השבוע לראשי מערכת הבריאות ולמנהלי בתי החולים כי החל מינואר 2020 מבוטלת תכנית המענקים לרופאים וסטז'רים המוכנים לבצע את ההתמחות במקצועות המצויים בחסר כוח אדם ולשרת בפריפריה. מדווח הבוקר (ה') אדריאן פילוט ביומון "כלכליסט".

תכנית המענקים נקבעה בהסכם השכר שנחתם עם ההסתדרות הרפואית, באוגוסט 2011. בהסכם שהושג בתקופת כהונתו של יו"ר הר"י דאז פרופ' ליאוניד אידלמן, נקבעה מסגרת תקציבית כדי לעודד רופאים מתחילים ומומחים לבחור להתמחות במקצועות שבהם היצע הרופאים נמוך וכמו כן, לעבור להתגורר ולשרת את האוכלוסיות ביישובי הפריפריה.

המסגרת התקציבית למתן התמריצים נוצלה במלואה עד סוף 2014 ומאז, מדי שנה תקצבו משרדי האוצר והבריאות תכנית תמריצים שנתית נוספת. בשנים האחרונות, סך התקציב לנושא הזה קטן: ב־2016 הוענקו בסך הכל 75 מיליון שקל כמענקי פריפריה לרופאים וב־2018 וב־2019 רק כ־70 מיליון שקל.

בדיווח נמסר כי על פי נתוני משרד האוצר במסגרת התכנית, מאז 2011 הוענקו 670 מיליון שקל (עד 2014) ועוד כ-330 מיליון לאחר מכן – בסך הכל כמיליארד שקל.

סגן הממונה על השכר באוצר, אפרים מלכין, הודיע במכתב לראשי מערכת הבריאות שהמענקים על פי תכנית זו ייפסקו החל מ־1 בינואר 2020. עם זאת הוסיף שהממשלה החדשה תצטרך לבחון את התכנית מחדש. משרד הבריאות מתנגד להפסקת תכנית המענקים וטוען שההחלטה נעשתה ללא דיון ועבודת מטה מסודרת עם גורמי המקצוע במשרד. מנכ"ל המשרד משה בר סימן טוב השיב למלכין כי "הדבר נעשה בניגוד גמור לעמדת משרד הבריאות ולצורכי המערכת" וכי "הדבר יפגע בצמצום הפערים בין המרכז לבין הפריפריה ובשיפור השירות, ולא פחות חשוב, בצמצום זמני המתנה לתור לרופאים".

יו"ר הר"י: "האוצר משחק בחיי אדם"

פרופ' ציון חגי, יו"ר הר"י, מסר הבוקר ל"דוקטורס אונלי" בתגובה: "תמוהה בעינינו העובדה שדווקא בתקופה בה מערכת הבריאות בארץ נמצאת במשבר חמור מוצא פקיד אוצר בכיר לפגוע בפריפריה אשר תושביה סובלים ממחסור ברופאים, תורים ארוכים למרפאות מקצועיות, המתנה ארוכה לבדיקות וניתוחים, וחמור מכל תוחלת חיים הנמוכה משמעותית בפריפריה בהשוואה לתושבי המרכז. אנו רואים בביטול המענקים על ידי משרד האוצר משחק בחיי אדם". לדבריו, "ההסתדרות הרפואית תשקול את צעדיה כולל השבתה של מערכת הבריאות במידה והחלטה זו לא תבוטל לאלתר".

ד"ר זאב פלדמן, יו"ר ארגון רופאי המדינה ומ"מ יו"ר הר"י, קרא גם הוא לממשלה לבטל מיידית את החלטת האוצר: "ביטול המענקים לרופאים בפריפריה הינה הסנונית הראשונה המעידה על המשך מדיניות הפגיעה במערכת הבריאות. אני קורא לראש הממשלה, ולראש המפלגה הגדולה בני גנץ, להתערב מיידית ולבטל מיד את החלטת הדרג המקצועי באוצר ולהקצות תקציב למענקים לרופאים שיתגייסו למקצועות הנמצאים במצוקה בכל הארץ  ויעברו לפריפריה".

עוד אמר ד"ר פלדמן כי "בשעה שכל מי שנזקק למערכת חווה תסכול בשל אשפוז במסדרון, המתנות אינסופיות במיון, תורים בלתי סבירים לרופאי המשפחה ולרופאים מומחים, בשעה שברור לכולם שצריך להזרים חמישה מיליארד שקל למערכת הבריאות כדי לשקמה, פוגע האוצר שוב ביכולת לגייס את מיטב הרופאים לפריפריה".

ד״ר ליאור אונגר, יו"ר פורום המתמחים, מסר: "משרד האוצר שוב מצא את הדרך העקומה להראות מי באמת מנהל את מערכת הבריאות. את המחיר האמיתי של משחקי השליטה והכוחנות הזו של הפקידים ישלמו אך ורק תושבי הפריפריה שממילא סובלים מזמינות ונגישות קלוקלת לשירותי בריאות. לא נעבור על כך לסדר היום בשום אופן גם אם המשמעות היא לדחוף לצעדים ארגוניים".

הארגונים לקידום הבריאות בנגב ובגליל: "האוצר פוגע שוב ושוב בזכויות הבסיסיות של תושבי הפריפריה" 

בהמשך להודעת האוצר על ביטול המענקים לרופאים בפריפריה, דורש הפורום האזרחי לקידום הבריאות בגליל מכל ממשלה שתקום לנצל את המשאבים טוב הרבה יותר כדי לשפר את הנגישות לבריאות בגליל ולעגן את עקרונות הפעולה לצמצום הפערים. "למדינה יש סל של כלים לא מנוצלים בדרך לצמצום הפערים בבריאות בין המרכז לפריפריה", נמסר. "אם כלי המענקים יוצא משימוש, יש ליישם כלים אחרים, כמו החלת מודל הפול-טיימרים בבתי החולים הממשלתיים בפריפריה או פתיחת הסדרי הבחירה.

"אנחנו, הפועלים בשנים האחרונות לשיפור הבריאות והנגישות לשירותי בריאות בפריפריה הצפונית, רואים איך בכל פעם שיש קיצוץ, אנחנו הראשונים שנפגעים. על כן, המינימום הנדרש הוא לשמור על הקיים, בדרך להרחבה ושיפור ותקצוב משמעותי לקידום הבריאות בגליל, אבל אפילו את השמירה על הקיים האוצר מונע מאיתנו".

עוד ציינו בפורום לקידום הבריאות בגליל כי "ככל שהרפואה הפרטית משגשגת במדינת ישראל, המדינה נדרשת לשלם יותר לרופאים כדי לעבוד בפריפריה, וכך תכנית המענקים הופכת להיות פחות ופחות אטרקטיבית".

גם בקואליציית ארגוני הבריאות בנגב הגיבו על ההחלטה: "מקוממת ומכעיסה הודעת האוצר על ביטול המענקים לרופאים בפריפריה והיא מצטרפת לשורה של צעדים מתמשכים אשר פוגעים בתשתיות הבריאות בפריפריה ובייחוד זו הדרומית, ביניהם ההחלטה של המל"ג לא לאשר הגדלת מספר המקומות ללימוד רפואה באוניברסיטת בן גוריון ל-120 מקומות לימוד וזאת לאחר שהיתה הסכמה לכך, הצמצום המתמשך במענקי העידוד למתמחים בפריפריה ובעיקר העיכוב המתמשך והסחבת בקידום החלטת הממשלה מ-2014 להקמת בית חולים נוסף לנגב.

"אנחנו קואליציית ארגוני הבריאות בנגב קוראים למשרד האוצר לחזור בו מהחלטתו ולפעול למען שימור המצב הקיים. קידום בית חולים נוסף לנגב דורשת השקעה בתשתיות ובעיקר בתשתיות מקצועיות של כוח אדם רפואי וההחלטה הנוכחית מרחיקה עוד יותר את האפשרות לפיתוח והרחבה שירותי הבריאות בדרום".

עוד ציינו בקואליציית ארגוני הבריאות בנגב כי ביטול מענקי העידוד תורם לחיזוק הרפואה הפרטית, "אשר עבור מרבית מתושבי הדרום הנמצאים באשכולות הסוציואקונומיים 1-4 היא בגדר אפשרות שאינה קיימת.

יוהן אטלן, מנכ"ל מועצת הנגב, אמר: "מדובר במחדל ובמחטף נוסף. במקום לדאוג לשימור ולשיפור שירותי הבריאות, פוגע משרד האוצר שוב ושוב בזכויות הבסיסיות של תושבי הנגב והפריפריה לקבל שירותי בריאות הולמים המעוגנים בחוק ביטוח בריאות ממלכתי. המחדל מצטרף לסחבת בהקמת בית חולים נוסף בנגב, אשר בגינו הגשנו עתירה לבג"ץ. גם במקרה זה, לא נהסס לעשות שימוש באמצעים משפטיים ובכל האמצעים הקיימים כדי לתקן את העוול המתמשך והזלזול בחיי אדם מצד פקידי האוצר.

"לקראת הדיונים על ההסכמים הקואליציוניים ולקראת הקמתה של ממשלה חדשה בישראל", הוסיף אטלן, "אנו קוראים למפלגות השונות ולעומדים בראשם לפעול למען צמצום הפערים בין המרכז לפריפריה בתחום הבריאות ולשיפור תשתיות הבריאות בדרום בקהילה בבתי החולים".

נושאים קשורים:  ד''ר זאב פלדמן,  מענקי פריפריה,  משרד האוצר,  חדשות,  מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן-טוב,  פרופ' ציון חגי
תגובות
27.09.2019, 09:08

מה איכפת להם הם לא גרים ם

אנונימי/ת
27.09.2019, 09:22

ההסכם עומד להסתיים והאוצר בחר לקצץ בכדי לפתוח את המשא ומתן בעמדה טובה יותר,
צריך לבציע במקביל מספר צעדים
1- הפסקת החתמת כרטיס לאלתר ( טעות היסטורית שהפכה אותנו לפקידים)
2- הפסקת שיתוף הפעולה עם האקרדיטציה וצעדים כנגד רופאים שלוקחים חלק בה
3- להימנע מכל צעד אירגוני שיש בו הורדה בפיעילות כמו שביתה מה שבאוצר מעוניינים בכדי לחסוך בהוצאות

27.09.2019, 09:36

ותודה שהצבעתם ביבי, נתראה בבחירות הבאות

אנונימי/ת
27.09.2019, 09:44

פקידי האוצר עושים כרצונם. וגם לא ברור מי זה שמקבל את ההחלטות בנוגע להגדרת מקצוע במצוקה.
מעניין הוא שבשנת 2015 הרדמה היה מקצוע במצוקה, בשנת 2017 הוא ירד מרשימת המקצועות במצוקה ובשנת 2018 חזר לרשימה. אז לא הבנתי מה היה שם. ב 2017 פתאום היתה נהירה המונית להתמחות בהרדמה שנפסקה באופן חד ב 2018 ואז המקצוע שןב חזר למצוקה ? כל אחד עושה מה שבא לו שם בלי שום הגיון אמיתי. מתסכל מאוד!!

אנונימי/ת
27.09.2019, 10:28

הסיבה לכל מה שצויין כאן היא העובדה שהמדינה עמדה מלכת.פשוט כך. מכיוון שאין ממשלה, הכל קפא על שמריו. אין תוכניות, אין תיכנון,ובכלל אין שום מבט מעשי קדימה מעבר ליום המחר. ולא רק במשרד האוצר כי אם בכל המשרדים. הבריאות, התחבורה, הביטחון ,החינוך.....וכו.
מה שקורה במיקצועינו הוא רק קצה קרחון.
והכי גרוע הוא שתמיד יכול להיות יותר גרוע,ואם לא תקום כאן ממשלה......

27.09.2019, 11:11

כולם באים בטענות ואף אחד לא רואה את הגיבנת של עצמו.
מזה 5 שנים המדינה דורסת את הרופאים ובהר״י יושבים שלובי ידיים, מוציאים איזו ״נפיחה״ קטנה או איזה ״פלסטר״ עלוב מדי פעם וחשים שיצאו ידי חובתם.
באג׳נדה של הר״י יש 2 מרכיבים עיקריים שנשכחו שם - הדאגה לרווחת הרופא וענייניו והדאגה לבריאות הציבור. בשני עקרונות אלה הר״י בגדה בכך שלא קמה על רגליה האחוריות והניעה את הרופאים למחות על מצבם ומצב מערכת הבריאות. רק כשאיימו על הכנסתם של מנהלי המחלקות, בבת-עינה של הר״י והמשת״פים שלה, הכריזה הר״י סכסוך עבודה. המדינה נסוגה תוך יממה. זאת ההוכחה לכח של הר״י שלצערי מופעל רק באופן סלקטיבי ואינטרסנטי. כשהמדינה נוכחת שהאיגוד של הרופאים אדיש לגורל הרופאים והרפואה - זהו אות עבורה שניתן להמשיך ולהתעמר בהם.
הר״י היא ארגון חשוב. התנהלותה הרופסת, חסרת השקיפות והיושרה - היא הבעייה.
אמנם קל להגיד מאשר לעשות אבל לו אני הייתי קובע איך הר״י צריכה להתנהל, הייתי גורם לממשלה להיות עסוקה ללא הרף בענייני הבריאות. שקט לא היה שם. הייתי היתוש באוזנו של טיטוס שגורם לו להשתגע.
אבל פני הדור כפני הכלב...הר״י פועלת באווירה המוכתבת על ידי המזכ״לית - חטוף מכל הבא ליד...משכורות שמנמנות, בונוסים מופרכים, נסיעות לחו״ל...הכל על חשבון הברון ולעזאזל כל היתר.

אנונימי/ת
27.09.2019, 12:02

אכן נכון
כדי לנער אותם צריכים להפסיק חברות בהר"י ....

שלום אנוכי אמנם חלקית בגימלאות. אבל מקווה ומייחל שראשי הר'י יעמדו בפרץ ולהבא לא יחתמו על הסכם עבודה רב שנתי********

אנונימי/ת
27.09.2019, 16:54

המענק לא תרם מאומה לפריפריה , אני מתמחה בפריפריה הדרומית - וגר צפונה מנתניה
קיבלתי מענק גדול ( 300,000 ) ב2014 וכעת סיימתי התמחות. ממש לא אשאר בךריפריה הנכשלת כשנופלים עלי טילים כל יום ואברח הבייתה או לתל אביב.
כולנו יודעים שזה בלוף..
אולי למומחים זה באמת עוזר שיבואו אנשים נורמלים דרומה אבל מתמחים ? גם ככה לא ימצאו עבודה במרכז ( כמוני ) מה זה משנה?

אנונימי/ת
28.09.2019, 11:07

תוצאות ההחלטה אף פעם לא ישפיעו לרעה על מי שמתאשפז ללא תור וזוכה לתשומת לב מיוחדת בחדר פרטי ועל חשבון הציבור.

חסל שטיח אדום ל"מורמים מעם" !
כך לחש באוזניי ידידי פרופ' יוגין קנדל , הכלכלן הידוע .
"אף פעם לא ישפיעו לרעה על מי שמתאשפז ללא תור וזוכה לתשומת לב מיוחדת בחדר פרטי ועל חשבון הציבור."!(כדברי ה"אנונימי" להלן)
כאשר ליאוניד אידלמן , היו'ר הקודם של הר'י בחוזר הקורא לחברי הר'י ללחום
בתופעת ה"פרוטקציה" - נתקבלה קריאתו בגחוך, בזלזול ואף בהכחשה ? !
נראה לי כי לצעירים בינינו אין את רוח הלחימה למען הר'י ועקרונותיה ולמען קהל המטופלים שאין שומע לזעקותיו !
היכן היא אותה רוח לחימה של תקופת רם ישי וגדעון מנליס ?
אכן " ביבי" יחד עם "סגנו" הזניחו לחלוטין את חזית ה"בריאות הציבורית" לאורך שנים ארכות ואנ החשינו ! כפי שהתלונן בפניי ליאוניד : "אין לי חיילים ! ! !"
היש כיום לציון חגי חיילים למאבק ? או רק מתבכיינים ואנונימים ? ?
אני יכול למנות על אצבעות כף יד אחת את ה"חיילים": זאב פלדמן, מיכאל שכטר ודב לקסמן, ןאולי עוד כמה שאיני מזהה את לחימתם ! (סליחה על בורותי...)
באם ניישר גוו , נרים ראשנו ונסתכל היישר בעיני "הקברניטים" ונואמר נחרצות :
בלי הר'י. בלי ציבור הרופאים המאורגן - אין רפואה, אין בריאות בישראל ! היזהרו !
רק כך במאורגן ובלכידות ניתן לשוחח עם כל אלה המתיימרים להבין בבריאות הציבור !
רק בסגנון זה נצליח לקומם ולשקם את מע' הבריאות הקורסת !
אני מקווה שיש מי המאזיו ? ! ?
מועדים לשמחה, פרופ' תיאו דב גולן (מאחרוני המוהיקנים ?)