חדשות

רופאי בריאות הציבור מתריעים: "החלשת הרגולציה הסביבתית עלולה להביא למותם של אלפי ישראלים"

האיגוד דורש מהממשלה לערב את גורמי המקצוע מתחום בריאות הציבור, כמו גם מדענים, עם כל החלטה על שינוי במדיניות הרגולציה הסביבתית

זיהום אוויר כתוצאה מכלי רכב (צילום: אילוסטרציה)
זיהום אוויר כתוצאה מכלי רכב (צילום: אילוסטרציה)

איגוד רופאי בריאות הציבור בהסתדרות הרפואית התריע במכתב למשרד ראש הממשלה מפני שינוי במדיניות הרגולציה הסביבתית בישראל מבלי שתתקיים על כך התייעצות עם גורמי בריאות הציבור.

אתמול (ב'), במענה לפניית האיגוד, מסרה מנהלת תחום מדיניות רגולציה במשרד ראש הממשלה: "אנחנו בוודאי מבינים את חשיבות הנושא הסביבתי והשפעתו על בריאות הציבור – שזה לב העניין ובשלב זה מובהר, הצוות (במשרד ראש הממשלה העוסק בנושא זה) נמצא עדיין בתהליכי עבודה ובגידור הבעיות הקיימות".

במכתב עליו חתמו יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור בהר"י, פרופ' חגי לוין ופרופ' נדב דוידוביץ', ראש בית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת בן גוריון, נאמר: "אנו מתריעים על כך שלשינוי ברגולציה הסביבתית השפעה מכרעת על בריאות הציבור בישראל, על תחלואה, איכות חיים ותמותה. לכן, כל שינוי במדיניות הרגולציה הסביבתית חייב להיעשות רק לאחר התייעצות מעמיקה עם גורמי המקצוע, כולל בתחום בריאות הציבור.

"החלשת הרגולציה הסביבתית תפגע בבריאות הציבור ועלולה להוביל למותם של אלפי ישראלים בשנה. כבר כיום מתים למעלה מ-2,000 איש בישראל כל שנה כתוצאה מזיהום אוויר שמקורו בתעשיה ובתחבורה. כלל לא ברורה המוטיבציה (למהלך השינוי במדיניות הרגולציה) והניסיון לקדמו בממשלת מעבר.

"איגוד רופאי בריאות הציבור של ההסתדרות הרפואית הוא האיגוד המדעי של המומחים בבריאות הציבור בישראל, ומשתף פעולה עם כלל בתי הספר לבריאות הציבור ועם כל הגורמים הרלוונטיים העוסקים בבריאות הציבור בישראל ובאירופה. לסביבה השפעה מכרעת על בריאות הציבור ולכן זהו אחד הנושאים המרכזיים שבהם אנו עוסקים, כולל מומחיות ברגולציה ומדיניות סביבתית".

האיגוד ציין כי משרד ראש הממשלה הודיע שנעשית התייעצות עם הגופים הרלוונטיים, "אך לא נערכה התייעצות איתנו, עם גורמי בריאות הציבור. המחסור בהתייעצות זאת פוגם קשות בתהליך. אנו מצפים ומבקשים להיפגש איתכם בהקדם על מנת לדון מבחינה מקצועית כיצד ניתן לטייב את הרגולציה הסביבתית בישראל, כך שיישמר האינטרס הציבורי בצורה המיטבית".

בהמשך המכתב מפרט האיגוד כמה סוגיות ספציפיות שהוא מבקש לדון עם גורמי משרד ראש הממשלה: יש צורך בטיוב הרגולציה הסביבתית בישראל. כיום אין חובת התייחסות לשיקולים הבריאותיים בעת קבלת ההחלטות השונות. המצב הזה פוגע לא רק בבריאות הציבור אלא גם בתעשיה. רגולציה חכמה היא רגולציה שצופה פני עתיד; שמתחשבת באינטרסים הציבוריים, שמערבת את הציבור ומתבססת על שיקולים מקצועיים כשהיא לוקחת בחשבון את מכלול ההשלכות, כולל ההשלכות הבריאותיות. רגולציה שבה התעשיה לוקחת סיכונים על חשבון הציבור, אך במידה שנגרם נזק לציבור היא איננה אחראית - איננה רגולציה חכמה. הרגולציה הסביבתית בישראל חלשה יחסית למדינות אחרות בעולם.

"בישראל", מציינים ראשי בריאות הציבור, "אין יישום של הכלל המזהם-משלם; אין כלי אכיפה אפקטיביים ואין אכיפה יעילה. יש מחסור חמור בכוח אדם לניטור ואכיפה. אין התייחסות לשיקולים בריאותיים ואין חובה חוקית לעריכת תסקיר השפעה על הבריאות במשולב עם תסקיר סביבתי. הרגולציה איננה מתעדכנת בקצב הנדרש לאור ההתקדמות המדעית בנוגע לסיכונים הבריאותיים; חסרה שקיפות וחסרה מעורבות הציבור וניתן משקל מופרז לחלוטין לאינטרסים של בעלי ההון על חשבון האינטרס הציבורי; אין חובה לבחינת השלכות ההחלטות בעידן של שינוי אקלים; חסרה מדיניות של זהירות מונעת המטילה על היצרן את חובת ההוכחה להיעדר נזק; חסרה הערכה והיערכות שיטתית לאירועי אסון סביבתיים. כשלים אלה באים לידי ביטוי בשגרה ובאירועים חריגים בישראל שפוגעים או מסכנים את בריאות הציבור".

עוד מבקש איגוד רופאי בריאות הציבור להתייחס למכתב ממשרד ראש הממשלה למנכ"ל המשרד להגנת הסביבה מיום 16 ביולי השנה – שהגיע לידי האיגוד – ושלגביו עלו כמה נקודות: על פניו ניכר בו משקל מופרז לשיקולים של בעלי ההון והזנחה של האינטרסים של הציבור הרחב.

"ניכרת היעדר ראייה רוחבית כללית ממשלתית. לעתים קרובות תופעה זאת מובילה להתעלמות והזנחה בשיקולי בריאות הציבור, סביבה ורווחה בעת קבלת החלטות (לא רק בתחומים הנחשבים ל"רגולציה סביבתית"). בולטת גם היעדר ראייה ארוכת טווח ושמירה על האינטרס הציבורי.

"כאשר מדובר במדיניות סביבתית 'מחמירה' - לפי איזה פרמטרים? בתחומים רבים המדיניות הסביבתית בישראל מקלה לעומת הנהוג במדינות אחרות בעולם, כך לדוגמה בנושא של חומרי הדברה ורגולציה של כימיקלים. גם בחוק אוויר נקי יש עדיין תחומים משמעותיים שבהם המדיניות בישראל מקלה ולא מחמירה, במיוחד בשל היעדר אכיפה מספקת". צריך לפעול למניעת זיהום במקור ולא רק להפחתת זיהום, מדגישים רופאי בריאות הציבור.

"יש חשיבות רבה ליציבות רגולטורית. יחד עם זאת המדיניות צריכה גם להתעדכן עם התקדמות הידע המדעי והטכנולוגיה ולצערנו איננו רואים מספיק גמישות בעניין הזה. יתר על כן, חשובה יותר הוודאות של הציבור הישראלי כי האוויר שהוא נושם, המים שהוא שותה, המזון שהוא אוכל וכו', אינם מזיקים לבריאותו וגורמים למותו".

בסיום מכתבם למשרד ראש הממשלה מציינים רופאי בריאות הציבור: "נשמח להציג בפניכם את הצעתנו ל-'חוק זכויות הבריא' המעגן את זכותם של אזרחי ישראל לסביבה בריאה, וממנו ייגזרו סנקציות למי שפוגע בזכות זאת".

נושאים קשורים:  רגולציה,  איגוד רופאי בריאות הציבור,  איכות הסביבה,  איכות חיים,  תמותה,  זיהום אוויר,  תעשיה,  תחבורה,  חדשות,  פרופ' חגי לוין,  פרופ' נדב דוידוביץ'
תגובות
אנונימי/ת
18.09.2019, 18:41

הגיע הזמן לבטל את המומחיות המגוחכת ב-"בריאות הציבור". מי שרוצה להיות פוליטיקאי, שיילך לפוליטיקה. רפואה היא לא פוליטיקה ופוליטיקה היא לא רפואה.

כמה שאתה טועה!!! להזכירך עישון...שנים שפרסומות הראו רופאים מעשנים על מנת להוכיח לציבור שאין סכנה בכך ובריאות הציבור לא נפגעת. רק מחקרים רפואיים הוכיחו חד משמעית את הנזק שנגרם מעישון לבריאות הציבור. כל שוטה כסיל וזב חוטם מבין שכאשר מפעלי התעשיה בחיפה מזהמים את האוויר, גורמים למחלות ריאה ומסכנים את בריאות הציבור - כאשר היארעות מחלת הסרטן לסוגיה באיזור חיפה עולה הרבה מעל הממוצע הסטטיסטי באוכלוסיה הכללית - לבוא ולומר כי התרעת רופאי בריאות הציבור הינה פוליטיקה? זאת עמדה נפסדת ומוגת לב. שומה עלינו הרופאים להשמיע קולנו בצעקה רמה כאשר אנו רואים יום יום את תוצאות אזלת ידם של הפוליטיקאים המושחתים. אף אחד איננו נאיבי בהשגתו את הקשר האמיץ והמושחת שנוצר במדינתנו בין הון לשלטון. הם יודעים המושחתים את נלוזות דרכיהם לסובב את העם בכחש! עלינו הרופאים מוטלת החובה - היות והידע וההשכלה היא חלקנו - לצאת חוצץ בהגנה על בריאות העם. למי יקשיבו? להדיוט ברחוב או לאיש המקצוע למהנדס ולמדען. התשובה ברורה..ואידך זיל גמור!