חדשות

תרם את גופת אמו למדע וגילה שצבא ארה"ב ערך בה ניסויים בחומר נפץ

ה-FBI חוקר את הזוועה שמזעזעת את ארה"ב: סחר ושימוש בגופות ובחלקי גוף שנתרמו למדע ונמכרו לצורכי ניסויים של צבא ארה"ב

חדר מתים. צילום: אילוסטרציה

כמעט חמש שנים הרחק מעיני מצלמות הטלוויזיה והעיתונות הארצית בארה"ב, מתנהל בבית משפט במדינת אריזונה הליך משפטי שבו נתבעת חברה מקומית בשם Biological Resources Center, שבינתיים נסגרה, על כך שעשתה שימוש מפלצתי בגופת אישה שנתרמה לה לצורכי מחקר מדעי, כפי שהחברה התחייבה.

אלא שבשבוע שעבר נחשפו מתוך מסמכים שהוגשו לבית המשפט פרטים רבים על המקרה המזעזע ובהמשך התברר שיש עוד מקרים דומים לכך שנמצאים בחקירת ה-FBI תחת מעטה של חשאיות, במקביל לתביעה אזרחית שהגישו 33 אנשים נגד אותה חברה על מקרים דומים. תביעתם תחל להתברר באוקטובר.

במהדורת חדשות בערוץ הטלוויזיה המקומי ABC 15 המשדר בעיר פניקס, אריזונה, סיפר אחד מהתובעים, ג'ים סטאופר, כי לאחר שאמו, שנפטרה בגיל 73 ומתה בהוספיס, תרם את גופתה לצורכי מחקר רפואי מדעי בהקשר למחלת אלצהיימר שממנה סבלה בשנותיה האחרונות. רופאיה, ביניהם נוירולוג שטיפל בה, קבעו כי לא נשאה את הגן הספציפי של מחלת האלצהיימר.

אולם, התברר לו לתדהמתו כי החברה שקיבלה לידיה את גופת האם, שכאמור נמסרה כתרומה לצורכי מדע, מכרה אותה לצבא, לצורך ניסויים בחומרי נפץ שזה ביצע. עוד התברר כי החברה סחרה כך בחלקי גופות אדם רבים נוספים למטרות דומות. חקירה העלתה כי עבור גופת אותה אישה שילם צבא ארה"ב 5,893 דולר לחברה הנ"ל. מטרת הניסוי היה "ללמוד מה קורה לגוף האדם בעת שמכונית שבה הוא מוסע מתפוצצת ממטען נפץ".

הראיון עימו היכה גלים ומשך תשומת לב הולכת וגדלה בתקשורת האמריקאית ועתה גם מחוץ לארה"ב. התובע סיפר כי יש בידיו הוכחות ל"התנהגות מפלצתית נוסח פרנקנשטיין", כאשר גופת אמו הושבה על כיסא, נאזקה ואחר כך פוצצה בחומר נפץ צבאי במסגרת ניסוי. בראיון לטלוויזיה הראה סטאופר קופסת עץ ובה, כך נמסר לו, אפר גופת אמו, אבל התברר שהכילה אבקת צמנט, מלט ומעט מאוד אבקה הנראית כאפר הגופה לאחר שנשרפה בתנור.

"אנחנו קיווינו כי מוחה של אמנו ייחקר בהקשר למחלת אלצהיימר שממנה סבלה בשנותיה האחרונות", אמר סטאופר. "החברה, שעליה קיבלתי המלצות ממומחית לסיעוד, התחייבה בהתאם להסכם שהמוח ייחקר בידי צוות של נוירולוגים מומחים. נציג של החברה התייצב בביתי וקיבל לידיו את הגופה 45 דקות בלבד לאחר שאמא מתה", סיפר בראיון לערוץ אחר.

פרקליטו של סטאופר הגיש מסמכים לבית המשפט שבהם הובאו עדויות למקרים דומים של שימוש בגופות שנתרמו למדע במדינות נוספות בארה"ב בין השאר בשיקגו, בדטרויט ובקולורדו.

בעדות שמסר אחד מסוכני ה-FBI נאמר כי הוא זוכר שראה בעיניו באתרים הנ"ל "דליים ובהם חלקי גוף של בני אדם בכלל זה ראש אישה, פלג גוף עליון (טורסו), זרוע, רגל, ברך, איברי מין – לכל איבר וחלק גוף הוצמדה תגית-מחיר: 4,000 דולר לכל פלג הגוף העליון, 2,900 עבור פלג הגוף התחתון, 1,900 דולר עבור עמוד שדרה, חלק מגפה תחתונה עד קצות האצבעות - 600 דולר, ראש - 500, ברך - 375 דולר.

אחד התובעים מפלורידה סיפר בעדות שמסר כי נאמר לו ש"ראשו של אביו נמכר לגורם כלשהו בדרום מזרח אסיה". אותו סוכן סיפר כי בפשיטה שנערכה על אחד מאותם אתרים, הוא ראה עובדים במקום שבידיהם משורים וכלי עבודה אחרים לחיתוך וכי להערכתו חלקי הגוף אוחסנו במקפיאים, "שהזכירו לי מחסנים בחנויות לממכר בשר למאכל". במסמכים שהוגשו לבית המשפט נאמר כי באותו מתקן נמצאו יותר מ-1,755 חלקי גוף אדם ונדרשו 142 שקים שבהם נהוג לעטוף גופות של אנשים מתים, במשקל של כ-10 טונות כדי להעבירם למקום אחר, כך על פי דיווח של סוכנות רויטר'ס.

"זו איננה פרשת זוועות מקומית אלא בעיה ארצית ונראה לנו שזו התנהלות שנעשתה במחשכים לאורך תקופה ארוכה", התבטא פרקליט של אחד התובעים.

מנהל החברה מאריזונה הובא לבית המשפט עוד ב-2015, נדון לשנת מאסר משום שהחברה התנהלה ללא רשיון ולא נמצאה תחת פיקוח ובנוסף "חטף" ארבע שנים תחת השגחת קצין מבחן. ב-2017 אסרו המחוקקים במדינת אריזונה להציע תרומות לחברות ללא רשיון עסק ושאינן בפיקוח אבל החוק לא נאכף עד כה.

נושאים קשורים:  סחר בגופות,  מחקר מדעי,  צבא ארה"ב,  חדשות
תגובות