• יו"ר: ד"ר אורי סגול
  • מזכירה: ד"ר פביאנה בנימינוב
  • חברי ועד: ד"ר אמאני בשארה, ד"ר גיל בן יעקב, ד"ר דוד ירדני, ד"ר דורון בולטין, פרופ' מחמוד מחמיד
סקירה

פרק ב' של המדריך המלא לטיפול בקנאביס רפואי לשנת 2019

שנה לאחר הסדרת תחום הקנאביס הרפואי, הרפורמה עולה שלב והטיפול ינופק לחולים בבתי המרקחת המורשים בלבד. כיצד יושפע המהלך הטיפולי ואלו כלים עומדים לרשות הצוות הרפואי? החלק השני בכתבת המדריך המלא לרפורמת הקנאביס הרפואי

פרק ב' – ממתודה קלינית לפרקטיקה רפואית

אילו כלים מעניקה הרפורמה לצוות הטיפולי בניהול הטיפול?

במודל הישן, היו אלו הספקים/המגדלים שהתאימו למטופלים את הזנים או ריכוזי הרכיבים הפעילים במוצר. אך כחלק מן המודל החדש, הגדיר משרד הבריאות מתודה קלינית ("הספר הירוק"), המרכזת את הידע הקיים ומהווה כלי מנחה לרופאים בבניית תכנית טיפול, בחירת צורת מתן, יחס THC ו-CBD, כמות ומינונים במוצרי קנאביס העונים לקטגוריה IMC Medical Grade. אקסיבן, הרשום תחת קטגוריה זו, הוא הקנאביס הרפואי הראשון עם עלון לרופא בדומה לתרופת מרשם, ובאישור משרד הבריאות. העלון מנגיש לצוות הרפואי את המידע הנחוץ, וכולל בין היתר שימוש נכון, התוויות נגד, אזהרות, תגובות בין תרופתיות והנחיות לאופן הטיפול, ביניהן גם התאמת ריכוז למחלה או הנחיות בתהליך הטיטרציה.

איך מתחילים טיפול בחולה שטרם השתמש בקנאביס רפואי?

עפ"י נוהל IMC-GCP של משרד הבריאות, במטופלים אלו מומלץ להתחיל טיפול ב-20 גרם לחודש ובריכוז THC שאינו עולה על 10%. בדומה לתרופה, יש לעיין בנוהל IMC-GCP, או בעלון לרופא של כל מוצר, על מנת להבטיח שימוש נכון בהתאם להתוויות הנגד, תגובות בין תרופתיות וכיו"ב.

איך ניתן לבצע המרה ממוצר קנאביס במודל הישן למוצרים מפוקחים?

המרה בין מוצר במודל הישן למוצרים בבתי המרקחת צריכה להיות מבוססת על חישוב כמות הצריכה היומית של THC ו-CBD עד כה. בעלון לרופא של אקסיבן מפורטות הנחיות למעבר לטיפול באקסיבן במטופלים שטופלו במוצר קנאביס רפואי אחר.

מטופלים טוענים שזנים מסוימים מועילים להם יותר מאחרים, מה ההבדל ביניהם?

הרכיבים הפעילים הנחקרים ביותר בצמח הקנאביס הם הפיטו-קנבינואידים THC ו-CBD. בראיון ל- Cannabis and Cannabinoid Research אומר ד"ר איתן רוסו, אחד מגדולי החוקרים בעולם בתחום הקנאביס הרפואי, כי אין משמעות אמיתית להפרדה בין זני סאטיבה או אינדיקה, המעידים בעיקר על אופני הפריה ורבייה של הצמח. "אני ממליץ לקהילה הרפואית, לתקשורת ואף למטופלים לנטוש את הגישה המבדילה בין הזנים, ולהתעקש על מידע מדויק לגבי החומרים הפעילים" אומר ד"ר רוסו.

מוצרי קנאביס רפואי בצורות מתן תרופתיות דוגמת אקסיבן, מציגים רמת דיוק רכיבים גבוהה, בדומה לתרופה, דבר שיבטיח את יציבות ורציפות הטיפול.

מהם ההבדלים בין צורות מתן הקנאביס הרפואי? כיצד מחליטים על הצורה המועילה למטופל?

צורת מתן בשאיפה (עישון או אידוי) מאופיינת בתחילת פעילות מהירה יותר ממתן תת לשוני או בליעה, אך במשך פעילות קצר יותר. לכן היא יכולה להתאים לחולים הסובלים מתסמינים אקוטיים וזקוקים ל'גלגל הצלה'. עד היום, רוב המטופלים צרכו קנאביס בעישון תפרחות מיובשות, פעולה הכרוכה בשאיפת חומרי בעירה המצויים בתפרחת הקנאביס, החושפת אותם לסכנות הכרוכות בעישון. הפדרציה האירופאית לכאב (EFIC) מנחה את הצוות הרפואי בנייר עמדה בנוגע לטיפול בקנאביס רפואי בכאב ממושך, להמליץ למטופלים לא לעשן קנאביס.

צורת מתן תת לשונית (מיצוי/שמן) מאופיינת בתחילת פעילות מתונה יחסית ומשך השפעה ארוך יותר ממתן בשאיפה, ולכן מתאימה יותר לחולים הסובלים מתסמינים כרוניים. להבדיל מעישון, במוצרים בצורת מתן זו ניתן לשלוט טוב יותר ברמת הדיוק והעקביות של הרכיבים הפעילים ע"י הליך ייצור פרמצבטי. בנוסף, כ-80% מהאוכלוסייה הבוגרת בישראל אינה מעשנת, ולכן זוהי הצורה המתאימה למטופלים רבים אשר אינם רוצים, יודעים או יכולים לעשן.

מיהו הגורם המוסמך להדרכת המטופלים ומעקב אחר מהלך הטיפול?

בדומה לטיפול תרופתי, ניהול הטיפול והמעקב יתבצע על ידי הרופא, כאשר הרוקח המנפק יספק הדרכה רוקחית למטופל במעמד הניפוק. בנוסף, ובעיקר בתחילת השימוש, קיים צורך בטיטרציה ובמענה לשאלות שונות. ישנן חברות המשווקות קנאביס רפואי בבתי המרקחת המציעות כיום שירותי הדרכה ותמיכה למטופלים, במטרה להפחית עומס על המערכת הרפואית. חברת רפא מעניקה שירות תמיכה וליווי ייחודי למטופלים המבוצע על ידי אחיות ורוקחים מוסמכים ומוצע ללא תשלום. השירות תומך בהנחיות הצוות הרפואי ומעניק מענה למטופלים בכל הנוגע לבטיחות בשימוש ומענה לצרכי המטופל. השירות ניתן על ידי חברת שר"ן, בהתאם לנהלי משרד הבריאות בתוכניות תמיכה של תרופות וללא קשר ישיר בין המטופל לחברה המשווקת.

כיצד מועילה הרפורמה למטופלים?

המודל החדש שהגדיר משרד הבריאות יקצר וייעל תהליכים בטיפול בקנאביס רפואי, והוא מאפשר לראשונה פיקוח על איכות המוצרים, ניהול המשטר הטיפולי על ידי הצוות הרפואי והנגשת הטיפול לחולים הזקוקים לו. אחד מיתרונות המודל הוא בניתוק הקשר הישיר בין ספקי/מגדלי הקנאביס, והחזרת סמכויות הטיפול לצוות הרפואי. המטופל יקבל מוצרים המכילים ריכוזים מוגדרים של רכיבים פעילים על פי מרשם רופא היישר מבית המרקחת, בדומה לתרופה.

כיצד ישתנה תהליך הרישוי וקבלת המרשמים? קראו עוד בפרק א' – תשתית הקנאביס הרפואי על פי הרפורמה החדשה

נושאים קשורים:  סקירה,  קנאביס,  אקסיבן