הזדקנות

בדיקות סקר לסוכרת באמצעות בדיקת אוטופלורוסנציה עורית

מחקר פרוספקטיבי זה בהשתתפות מעל 70,000 נבדקים הדגים כי בדיקת אוטופלורוסנציה עורית מנבאת היארעות סוכרת סוג 2, מחלה קרדיווסקולרית ותמותה

13.01.2019, 17:45
תקריב על עור (צילום: אילוסטרציה)

מחקרים קודמים הדגימו כי אוטופלורסנציה שנמדדה עם מכשיר AGE י(Advanced Glycation Endoproducts) יכולה להעריך את ההצטברות של AGE בעור, אשר גוברת עם הגיל וקשורה בתסמונת מטבולית וסוכרת סוג 2. במחקר הנוכחי, החוקרים בחנו האם מדידה של אוטופלורוסנציית עור יכולה לנבא סיכון לארבע שנים להיארעות סוכרת סוג 2, מחלה קרדיווסקולרית ותמותה באוכלוסייה הכללית.

במחקר פרוספקטיבי זה נכללו 72,880 מטופלים מעוקבת ה-Dutch Liflines cohort אשר עברו בדיקות בין השנים 2007-2013, היו בעלי ערכי אוטופלורוסנציית עור מאומתים ולא סבלו מסוכרת או מחלה קרדיווסקולרית. המטופלים אובחנו עם סוכרת סוג 2 על ידי דיווח עצמי, מדידת גלוקוז בצום השווה או גדולה מ-7 מילמול לליטר או המוגלובין מסוכרר השווה או גדול מ-6.5%. המשתתפים אובחנו כסובלים ממחלה קרדיווסקולרית (אוטם שריר הלב, התערבות כלילית, מחלה צרברווסקולרית, TIA, קלאודיקציה התקפית או ניתוחים ווסקולריים) על ידי דיווח עצמי. תמותה אומתה באמצעות רשומות עירוניות.

לאחר זמן מעקב חציוני של 4 שנים (טווח, 0.5-10 שנים), 1,056 משתתפים (1.4%) פיתחו סוכרת סוג 2, 1258 (1.7%) אובחנו עם מחלה קרדיווסקולרית בעוד ש-928 (1.3%) מתו. אוטופלורסנציית עור בסיסית הייתה מוגברת במשתתפים עם סוכרת סוג 2 ו/או מחלה קרדיווסקולרית ובמשתתפים שמתו (p<0.001) לעומת משתתפים ששרדו ונותרו חפים משתי המחלות. אוטופלורוסנציית עור ניבאה התפתחות סוכרת סוג 2, תמותה ומחלה קרדיווסקולרית באופן עצמאי מגורמי סיכון מקובלים כדוגמת תסמונת מטבולית, גלוקוז והמוגלובין מסוכרר.

החוקרים מסכמים כי מדידת אוטופלורוסנציה עורית לא פולשנית הינה בעלת ערך לבדיקות סקר עבור התפתחות עתידית של סוכרת סוג 2, מחלה קרדיווסקולרית ותמותה ללא תלות במדידות גליקמיות ותסמונת מטבולית.

מקור: 

Waateringe, R.P. et al (2019). Diabetologia. 62(2), 269

נושאים קשורים:  הזדקנות,  מחלה קרדיווסקולרית,  סוכרת,  תמותה,  ניבוי,  אוטופלורסנציה עורית,  מחקרים
תגובות