• יו"ר: ד"ר אורי סגול
  • מזכירה: ד"ר פביאנה בנימינוב
  • חברי ועד: ד"ר אמאני בשארה, ד"ר גיל בן יעקב, ד"ר דוד ירדני, ד"ר דורון בולטין, פרופ' מחמוד מחמיד
סכרת

שינויים במבנה המיקרוביוטה במעי אצל ילדים עם סוכרת

המיקרוביוטה במעי של חולי סוכרת מסוג 1 שונה ברמה האפיונית והתפקודית לא רק בהשוואה לאנשים בריאים אלא גם בהשוואה לחולים בסוכרת שמקורה אינו דלקתי (חולים עם MODY2)

13.11.2018, 11:34
אוכלוסיית חיידקי המעיים (צילום: אילוסטרציה)

סוכרת מסוג 1 מקושרת עם הבדלים בהרכב המיקרוביוטה של המעי. עד לרגע זה, לא התבצעו מחקרי מיקרוביום בקרב חולי MODY2י(Maturity-onset diabetes of the young 2), סיבה מונוגנית לסוכרת. במחקר זה השוו את המיקרוביוטה של חולי סוכרת סוג 1, חולי MODY2 ומקרי ביקורת בריאים. 15 ילדים עם סוכרת סוג 1, 15 עם MODY2 ו-13 ילדים בריאים גויסו למחקר מקרה-ביקורת זה. בוצע תיקון לטיב השליטה בסוכרת ולגורמים שיכולים לשנות את הרכב חיידקי המעי. הרכבי המיקרוביוטה נקבע על ידי ביצוע Pyrosequence ליחידת ה-16s של ה-rRNA.

בהשוואה לילדים בריאים, לילדים עם סוכרת סוג 1 גיוון נמוך באופן משמעותי בהרכב המיקרוביוטה, עם עודף משמעותי בחיידקי Bacteroides, Ruminococcus, Veillonella, Blautia ו-Streptococcus genera ומיעוט משמעותי בזנים Bifidobacterium, יRoseburia, Faecalibacterium ו-Lachnospira. למטופלים עם MODY2 היו שיעורים גבוהים בצורה משמעותית של Prevotella ושיעורים נמוכים בצורה משמעותית של Ruminococcus ו-Bacteroides.

שיעורי הציטוקנים מעודדי דלקת וליפופוליסכרידים היו מוגברים בסוכרת סוג 1, וחדירות המעי (שנקבעה על ידי רמות Zonulin) הייתה מוגברת בקרב חולי סוכרת סוג 1 ו-MODY2. אנליזת PICRUSt לנתונים גילתה עלייה בביטוי גנים הקשורים למטבוליזם של חומצות שומן וחומצות אמינו, ייצור ליפופוליסכרידים, מטבוליזם של חומצות ארכידוניות, עיבוד והצגה של אנטיגנים ומסלולי איתות של כימוקינים בקרב חולי סוכרת סוג 1. יש לבצע מחקרים נוספים בשביל להעריך האם שינוי של המיקרוביוטה יכול לשנות את מהלך המחלה הטבעי.

מקור: 

Leiva-Gea I. et al (2018). Diabetes Care 2018 Nov; 41(11): 2385-2395.

נושאים קשורים:  סכרת,  מחקר מקרה-ביקורת,  מיקרוביוטה,  דלקת,  מחקרים
תגובות