• יו"ר: ד"ר אורי סגול
  • מזכירה: ד"ר פביאנה בנימינוב
  • חברי ועד: ד"ר אמאני בשארה, ד"ר גיל בן יעקב, ד"ר דוד ירדני, ד"ר דורון בולטין, פרופ' מחמוד מחמיד
חדשות

מחקר ישראלי העלה כי ניתן לקצר משך הטיפול בהפטיטיס C

החוקרים השתמשו בטיפול מונחה-תגובה המבוסס על מודלים מתמטיים והראו כי ניתן להפחית את זמני הטיפול התרופתי היקר ב-DAA

HCV, הפטיטיס C, הפטיטיס סי (צילום: אילוסטרציה)

מחקר פיילוט ישראלי חדש העלה כי ניתן כנראה לקצר את משך הטיפול בהפטיטיס C בכ-50% מהחולים. ממצאים ראשוניים מהמחקר יוצגו היום (ב') במהלך הפגישה השנתית של האגודה האמריקאית לחקר מחלות הכבד בסן פרנסיסקו.

הטיפולים החדשים בהפטיטיס C יכולים לרפא יותר מ-90% מהחולים אלא שעלותם גבוהה מאוד ומגיעה ליותר מ-50 אלף דולר למטופל. ממצאי המחקר החדש, שנערך בשיתוף פעולה בין בתי החולים בילינסון וסורוקה בישראל ואוניברסיטת Loyola בשיקגו, עשויים להוביל לקיצור משך הטיפול בכמחצית מהחולים. "יישום המודל שנבדק במחקר יכול להוביל לחיסכון של עד 20% מהעלויות של הטיפול התרופתי להפטיטיס C״, מסבירים החוקרים.

את המחקר הובילו ד״ר אוהד עציון, מנהל יחידת הגסטרו במרכז הרפואי-אוניברסיטאי סורוקה, ד״ר הראל דהרי מאוניברסיטת Loyola וד״ר אמיר שלומאי, מנהל מחלקה פנימית ד׳ והמעבדה לחקר מחלות כבד במרכז הרפואי בילינסון.

ד״ר אמיר שלומאי, מנהל מחלקה פנימית ד׳ והמעבדה לחקר הכבד ב"בילינסון", מזכיר האיגוד הישראלי לחקר הכבד. "מדול חיזוי מתמטי"

החוקרים הראו כי על ידי יישום מודל מתמטי לחיזוי קינטיקת הנגיף תוך כדי הטיפול, ניתן לקצר את משך הטיפול מ-12 שבועות, שהוא הזמן הממוצע לטיפול סטנדרטי, עד לשישה שבועות במקרים מסוימים, מבלי לפגוע ביעילות הטיפול.

הפטיטיס C הוא זיהום הנגרם על ידי נגיף המתפשט באמצעות דם מזוהם. נגיף זה יכול לגרום לנזק בכבד, לאי ספיקת כבד ולסרטן הכבד. כ-70 מיליון אנשים ברחבי העולם, כולל כשלושה מיליון בארצות הברית וכ-60 אלף איש בישראל, נגועים כרונית בהפטיטיס C.

כניסתן לשוק תרופות אנטי-ויראליות ישירות (DAA) חוללה מהפכה בטיפול בהפטיטיס C. תרופות אלו מביאות לריפוי מהנגיף ביותר מ-90% מהחולים והשימוש בהן כרוך בתופעות לוואי מינימליות. עם זאת, המגבלה העיקרית לשימוש נרחב ב-DAA נובע מהעלות הגבוהה של הטיפול המהווה נטל כלכלי כבד על החולים ועל מערכת הבריאות.

"הטיפול ב-DAA כיום מאושר לתקופה קצובה של זמן, בדרך כלל 12 שבועות, במקום להיות מותאם אישית למטופל", מסבירים החוקרים. ״עובדה זו דחפה אותנו לנסות טיפול מותאם אישית בהסתמך על מודל חיזוי מתמטי״.

במחקר החדש, החוקרים השתמשו בטכניקת רפואה מותאמת אישית, הנקראת טיפול מונחה-תגובה המבוסס על מודלים מתמטיים, כדי להפחית את זמני הטיפול במידת האפשר. מעקב קפדני אחרי רמות הנגיף תוך כדי טיפול אפשר לחוקרים, באמצעות המודל המתמטי, לחזות מתי הנגיף ייעלם לחלוטין ובהתאם לכך האם ובכמה זמן ניתן לקצר את הטיפול ביחס למשך הטיפול הסטנדרטי.

המחקר כלל 22 חולים עד כה. המודל חזה כי ניתן לקצר את הטיפול לעשרה שבועות בחולה אחד (5% מכלל החולים), שמונה שבועות בשמונה חולים (36%) ושישה שבועות בשני חולים (11.9%). 50% נזקקו לטיפול סטנדרטי של 12 שבועות.

בסוף הטיפול, 93% מהחולים השיגו ריפוי. המטופל היחיד שאצלו נצפתה חזרה של הנגיף לאחר קיצור הטיפול היה חולה עם זן נגיף מגנוטיפ 3 הנחשב לקשה ביותר לטיפול.

מחקר פיילוט זה הוכיח, הדגישו החוקרים, כי שימוש בטיפול מונחה תגובה כדי להפחית את זמני הטיפול הוא אפשרי. כדי לאמת את התוצאות מתנהל כעת בישראל מחקר רב-מרכזי גדול.

נושאים קשורים:  הפטיטיס C,  DAA,  תרופות אנטי-ויראליות ישירות,  רפואה מותאמת אישית,  טיפול מונחה תגובה,  חדשות,  מחקר ישראלי
תגובות