חדשות

ארגוני הרופאים במאבק נגד עישון: "פרסום סיגריות ומוצרי עישון הורג"

ועדת הכלכלה של הכנסת בראשות ח"כ איתן כבל תדון ביום שני הקרוב בהשלמת עדכון החוק להגבלת פרסום ושיווק של מוצרי עישון, לרבות סיגריות אלקטרוניות

11.10.2018, 08:18
פרסום ושיווק סיגריות. אילוסטרציה

איגוד רופאי בריאות הציבור, החברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון, האיגוד הישראלי לרפואת ילדים בהסתדרות הרפואית והאגודה למלחמה בסרטן, שחברו למאבק בעישון, פרסמו אתמול (ד') הודעה משותפת לקראת ישיבת ועדת הכלכלה של הכנסת, שתתקיים ביום שני הקרוב (15 באוקטובר) לשם השלמת עדכון החוק להגבלת פרסומת ושיווק של מוצרי עישון וסיגריות אלקטרוניות. לישיבה הוזמן סגן שר הבריאות יעקב ליצמן.

בהודעת הגופים הרפואיים נקראו כל חברי ועדת הכלכלה לסייע באופן נמרץ ולהצטרף לח"כ איתן כבל, ח"כ יהודה גליק וח"כ איל בן ראובן כדי להשלים ובדחיפות (לקריאה שנייה ושלישית) את אישור החוק שיאסור פרסומת וכן מיועד להגביל את שיווק מוצרי עישון והאידוי.

הצעת החוק שבה תדון הוועדה אושרה בקריאה ראשונה. הדיון ביום שני נועד להשלים את הכנתה לקריאה שנייה ושלישית. לאחר אישור הוועדה, תועלה ההצעה להצבעה סופית במליאה בקריאה השנייה והשלישית.

"אנו מקווים שהחוק יעבור במהירות ובמתכונתו המלאה, ללא קיצוצים וללא ויתורים. איסור פרסום מוחלט והגבלת השיווק של מוצרי עישון חיוני על מנת להגן על בריאות האוכלוסיה ובמיוחד על בריאותם של בני נוער וצעירים.

"מגיפת העישון הורגת 8,000 ישראלים מדי שנה. לאמצעי הפרסום יש חלק דרמטי במקרי המוות הללו. פרסום הוא אחד הגורמים המשפיעים ביותר על תחילת העישון והוא ממלא תפקיד מהותי בעידוד צעירים להתנסות בסיגריה הראשונה. איסור פרסום יעיל לא רק לשם מניעת ההתחלה של העישון אלא גם יסייע בגמילה ובמניעת חזרה לעישון.

"אף אחד איננו מחוסן מפני הפרסום", הדגישו הארגונים בהודעתם. "על מדינת ישראל להגן על אזרחיה מפני השפעתו של הפרסום, בכל צורותיו. אנו מצפים מסגן שר הבריאות יעקב ליצמן, ליישר קו עם המדיניות המקובלת בעולם ולממש את הבטחתו להילחם בנזקי העישון, בהתאם להמלצות הגורמים המקצועיים והמשפטיים".

ארגוני הרופאים שבו והדגישו בהודעתם: "הפרסום הורג אבל הפרסום אודות נזקי העישון שאמור להופיע בהבלטה על גבי חפיסות הסיגריות יכול גם להציל חיים".

דו"ח שפורסם באחרונה על ידי האגודה הקנדית למלחמה בסרטן, בשיתוף ארגון הבריאות העולמי, שבו דורגו 206 מדינות וטריטוריות לעניין קיום החוק המחייב חפיסות סיגריות עם אזהרות, לפי גודל האזהרה והופעת תמונות עליהן, הציב את ישראל במקום הלא מכובד - 138, כאשר הרחק לפניה מדינות מהמזרח התיכון, אפריקה, אסיה, דרום אמריקה ואירופה.

"מחקרים מדעיים הוכיחו שאזהרות גדולות עם תמונות, וכן חפיסות סיגריות אחידות לכל מותגי הסיגריות, הן אמצעי בעל עלות-תועלת גבוהה לשם העלאת המודעות לנזקי העישון, להפחתת ממדי העישון ולמניעת התחלת עישון", ציינו נציגי המאבק. "לכן, יש לוודא שהחוק יכלול איסור על מכירת סיגריות בטעמים שונים כפי שצוין בהצעת החוק הקודמת וכן אזהרות בתמונות, שעל פי נתוני ארגון הבריאות העולמי מיושמות ביעילות כבר ב-118 מדינות בעולם".

לדבריהם, חובת השימוש בחפיסות אחידות מיושמת כבר בתשע מדינות בעולם, כאשר גודל האזהרות חייב להיות לפחות 50% משטח החפיסה, מקדימה ומאחורה.

"השלמת החקיקה תהיה נדבך נוסף, המתבקש על פי האמנה הבינלאומית נגד עישון, ה-FCTC, שעליה חתומה מדינת ישראל", ציינו ארגוני הרופאים ונציגי המאבק נגד עישון.

נושאים קשורים:  המאבק בעישון,  חוק להגבלת פרסום ושיווק מוצרי טבק,  חדשות,  האגודה למלחמה בסרטן,  נזקי עישון
תגובות
אנונימי/ת
11.10.2018, 21:39

העישון מחזיק את כלכלת מדינות המערב. אם מחר בבוקר יפסיקו כל המעשנים לעשן. תוך 30 שנה כל מדינות העולם התעשייתי המפותח יקרסו בגלל שתוחלת החיים תעלה , אבל במחיר של 30-35% קשישים באוכלוסיה. למי יש כסף לשלם לשנות פנסיה כה ארוכות, ביטוחי חיים שיקרסו, שירותי בריאות ורווחה שגם היום נמצאים במצב גבולי יתמוטטו כליל. זה לא מתאים לאף אחד. לכן הממשלות תמיד נמצאות בקונפליקט בנושא זה. ומתחת לפני השטח מודים למעשנים שמאפשרים לאחרים ליהנות מזיקנה ארוכה יותר.

אנונימי/ת
13.10.2018, 21:12

מה זה עוזר, אם לא כוללים בחוק גלגול טבק?
האוכלוסיות בסיכון להתמכרות, נערים וחיילים, מגלגלים במקום לקנות קופסאות.