חדשות

חוקרים בטכניון ריפאו זיהומים פטרייתיים בעור באמצעות חיידקים

החוקרים פיתחו "ג'ל חיידקים" ייחודי למריחה על הנגע המזוהם מבלי לפגוע ביכולת החיידקים להתרבות ולהפריש באתר המטרה את החומרים הרפואיים

פרופ'-משנה בעז מזרחי. צילום: דוברות הטכניון

חוקרים מהפקולטה להנדסת ביוטכנולוגיה ומזון בטכניון ריפאו זיהומים פטרייתיים בעור באמצעות חיידקים. על המחקר דווח לפני שבועיים בכתב העת Advanced Functional Material.

המחקר נערך בהנחיית פרופ'-משנה בעז מזרחי ובהובלת הסטודנטית מעיין לופטון וד״ר איילת אורבך.

הסביר פרופ'-משנה מזרחי: "זיהומים פטרייתיים נפוצים בבעלי חיים שונים ובאדם. אחד המקורות העיקריים להם היא הקנדידה, פטריית שמר הנמצאת באופן קבוע בגופנו. היא מנצלת שיבושים בתפקוד האורגניזם כדי להתפשט ולפגוע בו. רוב בני האדם יחוו לפחות פעם אחת בחייהם זיהום פטרייתי במקום כלשהו בגופם - על העור, במערכת העיכול או באיברים האינטימיים.

"שכיחות הזיהומים הפטרייתיים נמצאת בעלייה מתמדת בשל הזדקנות האוכלוסיה. ייתכן שגם בעקבות ההתחממות הגלובלית. סיבות נוספות לעליית השכיחות הן: שימוש בתרופות המדכאות את המערכת החיסונית והשימוש הגובר בתרופות אנטיביוטיות. כל אלו תומכות בקנדידה באופן עקיף - דרך פגיעה במאזן החיידקים בגוף. התרופות הניתנות כיום בבליעה כנגד זיהומים פטרייתיים מאופיינות ביעילות נמוכה ובשלל תופעות לוואי, ביניהן כאבי ראש ופריחה. במקרים מסוימים גם ברעילות מסכנת-חיים בכבד ובכליות. בשנים האחרונות אף התגלו זני קנדידה העמידים לתרופות הקיימות".

במחקר נבחנה האפשרות לטפל בקנדידה באמצעות החיידק בצילוס סבטיליס (Bacillus subtilis), המפריש באופן טבעי חומרים המעכבים את גדילת הקנדידה. מנגנון זה התפתח בחיידק כחלק מהמאבק שלו בקנדידה על הקרקע, על בית הגידול ועל שורשי הצמחים.

פרופ'-משנה מזרחי: "האתגר הראשון שלנו היה לפתח מערכת הובלה שתאפשר למרוח את החיידקים על הנגע המזוהם מבלי לפגוע ביכולתם להתרבות ולהפריש באתר המטרה את החומרים הרפואיים".

לשם כך פותח ג'ל ייחודי שבמצב נוזלי ניתן לאחסנו במקרר וגם בטמפרטורת החדר, כך שיהיה נוח למריחה. עם זאת יתרונו בכך שהוא מתקשה בתוך שניות לאחר מריחתו על העור. בנוסף לחומרים הפולימריים האחראיים להתקשות, הג'ל מכיל גם חומרי מזון המבטיחים שהחיידק ימשיך לחיות על העור ובכך הוא יוכל "לטפל" בזיהום.

במחקר נמרח הג'ל שפותח על פי פורמולה כימית חדישה על רקמת העור, "לאחר שסימנו אותה בחומר פלורוסצנטי. כך ראינו שהפורמולה חודרת למעמקי העור אך לא לכלי הדם שמתחתם. בהמשך, נבדקה יעילות הפורמולה על עכברי מעבדה עם זיהום פטרייתי. בקבוצות הביקורת, זו שקיבלה משחה ללא חיידקים וזו שלא טופלה כלל, המשיך הזיהום להתפתח.

"לעומת זאת בקבוצת העכברים שטופלה בג'ל החיידקי שפותח בטכניון, נרפא העור במהירות. יתר על כן: בדיקת הטיפול החדש, לעומת הטיפול במשחה הנפוצה קטוקונזול, הדגימה לא רק את עדיפותו של הג'ל על פי הפורמולה החדשה אלא גם את העובדה שהוא נעדר תופעות לוואי".

החוקרים ציינו כי מעבר לפיתוח הג'ל הספציפי, פותח במחקר זה מודל חדש לטיפול תרופתי: לאחר החדרת החיידק ליעד הרצוי בגוף, הוא מתרבה והחיידקים שבתוכו מתחילים לייצר את החומר הפעיל. זאת בניגוד למודל התרופתי הרגיל שבו התרופה נעה בתוך הגוף וחלקים ממנה עלולים להתפרק בדרך.

החוקרים מקווים כי בעתיד אפשר יהיה להשתמש במודל זה לטיפול במגוון מחלות בהן פסוריאזיס, אקנה, דלקות שונות ואולי אף סרטן.

נושאים קשורים:  פרופ'-משנה בעז מזרחי,  ד״ר איילת אורבך,  קנדידה,  זיהום פטרייתי,  קטוקונזול,  הפקולטה להנדסת ביוטכנולוגיה ומזון בטכניון,  חדשות,  מחקרים
תגובות