ערמונית

זיהוי גורמים מנבאים לסיבוכים זיהומיים בעקבות ביופסיה של הערמונית

מחקר עוקבה גדול זה בחן מהם הגורמים המנבאים לסיבוכים זיהומיים בעקבות ביופסיה של הערמונית וביקש לבחון האם יש צורך בשימוש בגישה אחרת לביופסיה בקרב מטופלים מסוימים

ביופסיה, מיקרוסקופ אלקטרוני (צילום: אילוסטרציה)
ביופסיה, מיקרוסקופ אלקטרונים (צילום: אילוסטרציה)

ישנה עליה בהיארעות של סיבוכים המובילים לזיהומים לאחר ביופסיה של הערמונית המלווה באולטרסאונד. מטרת המחקר הייתה לבדוק את ההיארעות של מקרים אלו ואת הגורמים היכולים לנבא סיבוך זיהומי באמצעות שימוש במחקר עוקבה גדול של גברים אשר עברו ביופסיה וקיבלו טיפול מונע ייעודי.

החוקרים ביצעו מחקר רטרוספקטיבי ובחנו רשומות של 5,214 מטופלים אשר עברו ביופסיה של הערמונית המלווה באולטרסאונד בתקופה שבין דצמבר 2013 עד דצמבר 2014 מקבוצת UroPartners, קבוצה גדולה המורכבת מ-28 מרכזים רפואיים במטרופולין של שיקגו.

הבדיקות בוצעו במעבדה מיקרוביולוגית אחת בה נבדקה ההמצאות של מתגים גרם שלילים עמידים לפלורוקווינלונים, ובנוסף בוצעו גם מבחני רגישות לחיידקים. מתן טיפול מניעתי לפני הביופסיה ניתן לאחר ביצוע תרבית רקטלית שנלקחה באמצעות מטוש.

החוקרים ביצעו השוואה של המאפיינים של מטופלים עם או בלי סיבוכים זיהומיים באמצעות המבחנים הסטטיסטים Kruskal-Wallis ו-Chi-square. בנוסף, החוקרים ביצעו גם ניתוח רב משתני באמצעות רגרסיה לוגיסטית על מנת לקבוע מהם הגורמים המנבאים לסיבוכים זיהומיים. הניתוחים בוצעו באמצעות תוכנת R, גרסה 2.14.2.

החוקרים מצאו כי מתוך 5,214 ביופסיות שנבדקו, נמצאו 56 מקרים של זיהום (1.1%) ו-24 מקרים של ספסיס (0.46%). בניתוח חד משתני שבוצע נמצאו שני גורמים מנבאים לסיבוך של זיהום: גזע המטופל אינו לבן והמצאות של חיידקים עמידים לפלורוקווינלונים (p<0.05). בניתוח רב משתני שבוצע נמצא כי המצאות חיידקים עמידים לפלורוקווינלונים בפלורת הרקטום (יחס סיכונים: 9.98, רווח בר סמך 3.79-26.3) ומספר הדגימות שנלקחו בביופסיה (יחס סיכונים: 1.28, רווח בר סמך: 1.04-1.54) מהווים גורמים מנבאים בלתי תלויים לזיהום.

החוקרים הסיקו כי למרות מתן טיפול מניעתי מכוון, מטופלים עם המצאות של חיידקים עמידים לפלורוקווינלונים בפלורת הרקטום מצויים בסיכון גבוה יותר לסיבוכים זיהומיים לאחר ביופסיה של הערמונית המלווה באולטרסאונד. ייתכן כי צריך לשקול שימוש בשיטות אחרות לביצוע ביופסיה בקרב מטופלים אלה על מנת להפחית את הסיכון שלהם.

מקור:

Papagiannopoulos, D. et al (2018) The Journal of Urology. 199,1

נושאים קשורים:  ערמונית,  ביופסיה,  טיפול אנטיביוטי מניעתי,  עמידות לאנטיביוטיקה,  חיידקים,  ספסיס,  מחקרים
תגובות