• יו"ר: ד"ר אורי סגול
  • מזכירה: ד"ר פביאנה בנימינוב
  • חברי ועד: ד"ר אמאני בשארה, ד"ר גיל בן יעקב, ד"ר דוד ירדני, ד"ר דורון בולטין, פרופ' מחמוד מחמיד
חדשות

המקרה הראשון בעולם: במרכז הרפואי "קפלן" הוסר גידול של 10 ס"מ בוושט

הגידול הנדיר ביותר, המכונה בספרות המקצועית "פרא גנגליומה", התגלה במערכת העצבים של הוושט והוסר בניתוח מורכב

ד"ר גיא פינס ופרופ' אמיר אלעמי בחדר הניתוח ב"קפלן". צילום: דוברות "קפלן"

גידול נדיר במימדיו - 10 ס"מ - בוושט העליונה, שהתפתח אצל גבר בשנות ה-30 לחייו, הוסר בניתוח מורכב שביצע צוות מומחים לכירורגיה של מערכת העיכול העליונה במרכז הרפואי קפלן ברחובות, בניהולו של ד"ר גיא פינס.

מבית החולים נמסר אתמול (ג') כי על פי הספרות הרפואית המקצועית, מדובר ככל הנראה במקרה ראשון מסוגו בעולם של גידול בגודל הזה במערכת העצבים של הוושט, שהיה לו פוטנציאל ממשי לממאירות סרטנית. הגידול גרם למנותח קשיים בבליעה, תחושת מחנק, ירידה משמעותית במשקל ושאיפת חלקי מזון לריאות.

הוושט לפני הניתוח. גידול מוקף בעיגול

ד"ר פינס ציין כי "הניתוח נמשך כתשע שעות בהשתתפות צוות נרחב ביותר. הוא הסתיים בהצלחה והמטופל חזר לאכול ללא קשיים בבליעה ואף החל לעלות במשקל".

הוושט לאחר הניתוח ללא הגידול. מעבר חופשי

עוד אמר ד"ר פינס: "לעתים רחוקות נתקלים הצוותים הרפואיים במרפאות הכירורגיות שבבתי החולים בגידולים על הוושט ורובם נמצאים ברירית הוושט. הגידול שהתגלה למטופל בקפלן ממוקם על מערכת העצבים. הוא נדיר ביותר, ככל הידוע גם בעולם. מצאנו רק מאמר אחד בעיתון אנגלי משנת 2004 המדווח על הסרת גידול בוושט שמקורו במערכת העצבים עם התנהגות שפירה, אלא שגודלו היה 2 ס"מ בלבד".

הגידול הנדיר מכונה בספרות המקצועית "פרא גנגליומה". הוא נתגלה בבדיקות הדמיה שנועדו להעריך את גודלו, מיקומו המדויק, מידת התפשטותו ופוטנציאל הממאירות שלו. "מאחר שהגידול היה ממוקם על מערכת העצבים בוושט, הוא מנע תנועתיות של הוושט לצורך דחיפת המזון".

שלושה הכירורגים הבכירים בצוות הניתוח היו ד"ר גיא פינס, פרופ' אמיר אלעמי וד"ר שמעון ספוז'ניקוב וכן מרדים, צוות חדר ניתוח ואחות. במהלך הניתוח בוצעה כריתה מלאה של הוושט עם שחזור של חלק ממערכת העיכול.

מ"קפלן" נמסר כי הניתוח עבר בהצלחה ללא סיבוכים. המטופל עבר לחדר התאוששות ובהמשך ליחידה לטיפול נמרץ. משהחל לאכול, שוחרר לביתו ויעבור מעקב ממושך ב"קפלן", בגישה רב תחומית שבה ישתתפו כירורגים, אונקולוגים וגסטרואנטרולוגים על מנת לאפשר למטופל חזרה לחיים תקינים ומלאים.

נושאים קשורים:  גידול בוושט,  גידול נדיר,  בית החולים קפלן,  חדשות,  פרא גנגליומה,  תיאור מקרה נדיר
תגובות
13.06.2018, 19:46

ברכות למנתחים ובוז למערכת אשר השאירה טעות גסה בתחילת המאמר :ושט עליונה(1??) במקום עליון. אתר הרופאים חייב לדייק בכתיב.
דר. יובל זהר

אנונימי/ת
14.06.2018, 13:28

אתה צריך סדנה לשליטה בכעסים. זה יעשה לך אולקוס או מיגרנה.