• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

משרד הבריאות גנז הנחיות האוסרות על קופות חולים לממן הטבות לציבור החרדי

התקנות האוסרות על הטבות כמו חוגים, הרצאות ומתנות, שאין להן קשר לבריאות הציבור, הוצאו מהמסמך המקורי ובמקומו הופץ לקופות החולים מסמך מרוכך המתמקד בשיווק למטרת העברת מבוטחים

מוריס דורפמן, מנהל חטיבת הרגולציה במשרד הבריאות. עדיין לא סוכם במלואו התפקיד שימלא ב"מכבי". צילום: פלאש 90

משרד הבריאות גנז תקנות שהגבילו את הפעילות השיווקית של קופות החולים ומופנית בעיקר לציבור החרדי, כך מדווח "הארץ" הבוקר (ג').

סמנכ"לית הפיקוח על קופות החולים במשרד, רויטל טופר חבר טוב, ניסחה את התקנות האוסרות על הטבות כמו חוגים, הרצאות ומתנות, שאין להן קשר לבריאות הציבור וכן על הפעלת מוקדי שיווק להעברת מבוטחים בין הקופות. במקום הנחיות מחמירות אלו הופץ לקופות החולים מסמך מרוכך על עמוד וחצי, החתום בידי מנהל חטיבת הרגולציה במשרד הבריאות, מוריס דורפמן, ואין בו זכר להגבלות בנוגע להטבות, פרסום וקידום מכירות. ההנחיות צפויות להיכנס לתוקף ב-1 ביוני.

בדיווח מצוטט בכיר באחת הקופות, שאמר לעיתון: "ההנחיות מתחמקות מאיסור ברור וחד משמעי. הן ישיגו את התוצאה ההפוכה ויגרמו לקופות להוציא יותר על שיווק, רכישת מידע על מבוטחים פוטנציאליים ושיתופי פעולה לשיווק עקיף".

התחרות בין קופות החולים על רכישת מבוטחים התעצמה בשנים האחרונות. מאמציהן מתמקדים כיום בעיקר במגזר החרדי. שכונות ויישובים חרדיים זוכים להטבות כמו סבסוד חוגים, שירותי רפואת חירום ללא תשלום במוקדי שירות בשבת, או חסות לאירועים בחצרות רבנים.

לפי הערכות בכירים במערכת, מסר העיתון, הוצאות השיווק של קופות החולים נעות בין 200 ל-300 מיליון שקל — פי עשרה ממגבלת הסכום שקבע הרגולטור לשיווק, 30 מיליון שקל לכל הקופות יחד. "התחרות גברה עד כדי כך שגורמים בקופות החולים עצמן פנו למשרד הבריאות בבקשה שיפעיל סמכותו ויעצור את הסחף השיווקי, שחלק מהקופות מתקשות לעמוד בו כלכלית. במשרד הצטברו תלונות על פעילות השיווק הענפה של הקופות בשנים האחרונות".

החוזר שנגנז נוסח ב-2016. "נקבע בו, בין השאר", מדווח העיתון, "כי כי תחת הסעיף 'פעילות לקידום בריאות' לא ניתן לכלול מופעי סטנד-אפ, כניסה חופשית לבריכות שחייה, מופעי ליצנות וחלוקת בלונים, מתקנים מתנפחים והרקדות, הופעות של זמרים, הצגות, עמדות צילום ילדים בתחפושות, חלוקת בקבוקי מים וכדומה. פעילות זו, גם אם היא ניתנת לכלל הציבור, מהווה טובת הנאה פסולה".

המסמך המרוכך יותר שעליו חתום דורפמן לא מכיל את האיסורים הללו אלא מתמקד בתחרות השיווק שבין הקופות להעברת מבוטחים מאחת לאחרת.

העיתון מסר כי "אחד ההסברים לכך שהחוזר הראשון נגנז הוא מערכת היחסים העכורה שבין המחברת שלו לבין סגן שר הבריאות יעקב ליצמן".

תגובת משרד הבריאות המתפרסמת בעיתון: "הנחיית המשרד באה על רקע הסכמי ייצוב עם קופות החולים. מאחר שהצפי הוא שחלק מהקופות יחתמו רק בשנה הבאה, הוחלט להקדים את תחולת ההנחיות. לעניין טיוטת החוזר הקודמת: כאשר תסתיים עבודת המטה (בנושא זה) הגירסה העדכנית תפורסם. חלק מההוראות כבר מגולמות בחוזר שפורסם".

נושאים קשורים:  העברת מבוטחים,  הטבות למגזר החרדי,  קופות החולים,  הנחיות משרד הבריאות,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
15.05.2018, 15:42

ליצמן והמנכ"ל שלו משה בר סימן טוב עבריינים. יש לפטרם ולהעמידם לדין.

אנונימי/ת
16.05.2018, 20:03

מול הפסיכיאטרים הרמוסים ומדוכאים הם עושים שריר ומפילים את האשמה למצב הנורא שהיא של משרד הבריאות על הפסיכיאטרים, מול חרדים הם מתקפלים.

אנונימי/ת
19.05.2018, 16:28

משרד הבריאות משמיד את הרפואה בישראל. רומס את ההגינות והחמלה. שמח שעזבתי.