חדשות

תלונה נגד רופא שצילם מטופל מורדם כדי לציין הניתוח הראשון ב"אסותא" אשדוד

"ישראל היום" דיווח כי הרופא ביקש לציין את הניתוח הראשון בהרדמה שבוצע בבית החולים החדש "אסותא" באשדוד וכי תלונה נגדו הוגשה לוועדת האתיקה של הר"י; הרופא הדגיש כי ביקש את רשות המטופל, וכי לא ניתן לזהות אותו בצילום

הרדמה (צילום: אילוסטרציה)

ללשכה לאתיקה של ההסתדרות הרפואית הוגשה תלונה נגד רופא מרדים שהעלה לרשת פוסט שכלל תמונה שלו ושל מטופל שהיה מורדם ומנותח. הרופא ביקש לציין בכך את הניתוח הראשון בהרדמה שבוצע בבית החולים החדש "אסותא" באשדוד; כך דיווחה הבוקר העיתונאית מיטל יסעור בית אור  (ד') בעיתון "ישראל היום".

בדיווח נמסר, כי הרופא נראה מחדיר צינור לקנה הנשימה של המטופל. לא ניתן לזהות את המטופל בתמונה. העיתון מסר כי אין זו הפעם הראשונה שהרופא פירסם תצלומים ביחד עם מטופלים. לפי הדיווח, לפני כחודש - אז עזב את עבודתו כמרדים בכיר ב"הדסה" - פירסם הרופא פוסט הכולל צילום שהכתיר "האינטובציה האחרונה בהדסה". בינתיים, כל הכתבות הוסרו מהרשת והרופא הדגיש כי ביקש את רשות המטופל לצלם אותו במהלך הניתוח.

ד"ר תמי קרני: "אני מוכרחה לומר שזה מעשה צורם. לרופא אסור לחשוף את המטופל שלו. מדובר בפגיעה באוטונומיה ובסודיות הרפואית של החולה"

בדיווח מצוטטת ד"ר תמי קרני, יו"ר הלשכה לאתיקה בהסתדרות הרפואית, שהתייחסה לבקשת העיתון למקרה: "אני מוכרחה לומר שזה מעשה צורם. לרופא אסור לחשוף את המטופל שלו. מדובר בפגיעה באוטונומיה ובסודיות הרפואית של החולה. זו התנהגות בלתי קבילה לחלוטין".עוד אמרה ד"ר קרני: "ניתן לפרסם תמונה של החולה רק בהסכמה מפורשת שלו. אך גם אם התבקשה הסכמה של החולה, היה ראוי להמתין עד לאחר הניתוח ולהיות בטוח שניתנה הסכמה מודעת לכך ושההסכמה לא ניתנת כאשר המטופל נמצא זמן קצר לפני הניתוח, כשהוא תלוי ברופא ולא נעים לו לסרב לכך. מעשה חמור יותר הוא כשאפשר לזהות מי האדם (המטופל). כאשר לא מזהים זה דבר פחות מבייש".

נושאים קשורים:  חדשות,  הרדמה,  אתיקה,  צילום,  פוסט,  פייסבוק,  אסותא אשדוד
תגובות
אנונימי/ת
16.08.2017, 19:11

מכירים אותו. אישיות בעייתית

אנונימי/ת
16.08.2017, 20:12

קשקוש באלאבוש. כל עוד שהמטופל נתן את הסכמתו, אפילו בע״פ בנוכחות אנשי צוות אחרים ולא נתן לזהות אותו כל היתר זה אוד דוגמה של עצירות מח.
הייתי מאוד שמח לצלם אני את בית החולים הציבורי היעיל הראשון. אבל עדיין לא קיימת חייה כזאת.

אנונימי/ת
16.08.2017, 20:15

נראה שמדובר במקרה של התלהבות לאור הנסיבות של פתיחת בית חולים חדש. אפשר להתווכח על מידת טוב הטעם שבפרסום (לא לטעמי). אם המטופל הסכים וזהותו לא נחשפה- אזי שלדעתי זו תקרית לא משמעותית. נראה שהברור שהמרדים כבר עבר הבהיר שאין לחזור על התנהגות זו.

16.08.2017, 20:34

מהיכרות אישית, הלוואי היו הרבה רופאים שתורמים כל כך הרבה לחולים ולקהילה ושגם אחרי שנים רבות מוצאים התלהבות ולא שחיקה בעבודתם. אמנם במחשבה שניה בטוחני שגם הוא היה בוחר שלא לפרסם תמונות אלה אך אני יודע ללא כל ספק שהעלאת הפוסטים האלה באה ממקום טוב והבעיה האמיתית היא אותם נחשים המסתתרים מתחת לקש ובמקום לפנות אליו ישירות ולבקשו להסיר את הפוסט, פונים לעיתונות או לועדת האתיקה.

יום יום מדווחים פאראמדיקים על מצב הפצועים . מה היה בשטח .כמה קשה עבדו עד שהחולה נפטר. מנהלי בתי חולים מדווחים בפני מצלמות ומיקרופונים מה בדיוק נעשה ומה סוג הפציעות . אבל זה לא מביא לתגובה וזה לא פוגע בחולה. אם החולה אינו מזוהה והצילום הוא תקריב שלא מראה דבר וניתן להשיג צילום דומה ברשת - קשה לדבר על פגיעה באתיקה הרפואית . והתגובה של הר"י לפני שמבררים לעומק את הדבר היא לא בדיוק מתאימה לכללי האתיקה ......

אנונימי/ת
16.08.2017, 21:03

סערה בכוס מים.

אנונימי/ת
16.08.2017, 21:49

כאשר הותר פרסום ברפואה, כאחרוני החנוונים, החלו הבעיות. האם התכנית בייבי בום ראויה? ישבן לפני ניתוח וישבן אחרי?

אנונימי/ת
19.08.2017, 19:32

התלהמות קטנונית ולא הוגנת. אין הבדל בין בייבי בום לבין הצילום הזה מבחינה אתית. ולא שמעתי ביקורת של הר"י על בייבי בום. יש מי שינצל כל הזדמנות להתנכל ולצקצק. יש מספיק עוולות אתיות במערכת שלנו, הצילום הזה איננו אחד מהן.

17.10.2017, 19:06

איש מענין. למה לא צילם את הארוחה האחרונה בהדסה?