• יו"ר: ד"ר אורי סגול
  • מזכירה: ד"ר פביאנה בנימינוב
  • חברי ועד: ד"ר אמאני בשארה, ד"ר גיל בן יעקב, ד"ר דוד ירדני, ד"ר דורון בולטין, פרופ' מחמוד מחמיד
חדשות

פרוצדורת פיום קיבה בהנחיית שיקוף החלה להתבצע במרכז הרפואי "לניאדו"

"השיטה לא מוכרת מספיק להערכתי בקרב אנשי הצוות הרלוונטיים", אמר מנהל מחלקת הדימות בבית החולים, ד"ר זאב פויכטוונגר, שמבצע את ההליך

קיצור קיבה (אילוסטרציה)
קיבה (אילוסטרציה)

במרכז הרפואי "לניאדו" בנתניה החלו לבצע לראשונה פיום קיבה מלעורי בשיטה חדשה. את ההליך מוביל מנהל מחלקת הדימות, ד"ר זאב פויכטוונגר. בית החולים מסר אתמול (ג') שככל הידוע הוא הראשון בארץ שמתחיל לבצע הליך כזה.

בפיום קיבה מוחדרת צינורית דרך דופן הבטן לקיבה, לשם הזנת מטופלים שאינם יכולים לקבל את תזונתם בדרך הרגילה. הליך זה מתבצע עקב פגיעה במנגנון הבליעה, אירוע מוחי, גידולים בלוע או בוושט, דמנציה, דיכאונות, אספירציות חוזרות ועוד.

ד"ר זאב פויכטוונגר (צילום: "לניאדו")

רוב פיומי הקיבה בארץ מבוצעים בשיטה האנדוסקופית (PEG). אלא שלעיתים לא ניתן לבצע את פיום הקיבה בשיטה הזאת, הסביר ד"ר פויכטוונגר, מכיוון שלא ניתן להעביר את האנדוסקופ דרך הוושט עקב גידולים, או היצרויות שפירות, ומאחר שדופן הבטן עבה ולא ניתן לראות את הטרנס-אילומינציה של אור האנדוסקופ בדופן הבטן. כמו כן תיתכן, הוראת נגד אחרת לביצוע גסטרוסקופיה.

במרכזים רפואיים רבים עוברים חולים אלו פיום קיבה בניתוח. אלא שעתה, בבית- החולים "לניאדו" מבצעים את פיום הקיבה בהנחיית שיקוף הנעשה במחלקת הדימות. בית החולים ציין עוד, כי הפרוצדורה קצרה מאד. היא נעשית בהרדמה מקומית בלבד ללא סדציה וללא הכנסת אנדוסקופ דרך הפה - ולכן מתאימה גם לחולים בעלי הפרעות נשימתיות כמו חולי ALS וחולים מונשמים בעזרת בסיוע מכשיר B-PAP.

"שיטת פיום הקיבה באמצעות שיקוף", ציין עוד ד"ר פויכטוונגר, "לא מוכרת מספיק להערכתי בקרב אנשי הצוות הרלוונטיים - רופאים פנימאים, גריאטרים, גסטרו-כירורגים. אני סבור כי חשוב שיהיו מודעים לקיומה וליתרונותיה בכלל ובפרט במקרים שבהם לא ניתן לבצע פיום קיבה בשיטה האנדוסקופית. יתרונות השיטה הזאת משמעותיים ולכן מומלץ גם לרופאים הרלוונטיים ללמוד אותה לעומק".

הוא הוסיף: "מהמטופלים שמתאימים לעבור את ההליך הזה ייחסכו סיכונים, סבל ותופעות לוואי נוספות. מדובר בפעולה הנמשכת כעשר דקות בלבד וסטטיסטיקת ההצלחה שלה גבוהה במיוחד".

נושאים קשורים:  חדשות,  הליך,  המרכז הרפואי "לניאדו",  פיום קיבה,  דימות
תגובות