• יו"ר: ד"ר אורי סגול
  • מזכירה: ד"ר פביאנה בנימינוב
  • חברי ועד: ד"ר אמאני בשארה, ד"ר גיל בן יעקב, ד"ר דוד ירדני, ד"ר דורון בולטין, פרופ' מחמוד מחמיד
סרטן המעי הגס

סקירה: NSAIDs היו היעילים ביותר למניעה שניונית של סרטן המעי הגס

מחקר מצא, כי בקרב מטופלים עם ממאירות קודמת במעי הגס, Non-aspirin NSAIDs היה הטיפול הכי יעיל למניעה שניונית של ממאירות מתקדמת נוספת, בעוד שאספירין במינון נמוך היה המועדף ביותר מבחינת פרופיל תועלת לעומת סיכון

28.12.2016, 12:26
תרופות, גלולות (צילום: אילוסטרציה)

סקירה סיסטמתית ומטה-אנליזה חדשה בדקה את היעילות והבטיחות של תרופות ותוספים שונים [אספירין במינון נמוך וגבוה, NSAIDי(non-aspirin non-steroidal anti-inflammatory drugs), סידן, ויטמין D, חומצה פולית, ביחד או בשילוב] למניעת ממאירות מתקדמת נוספת לאחר כריתת הממאירות הראשונית, בקרב מטופלים עם ממאירות קודמת במעי הגס.

נעשה חיפוש במאגרי המידע המקובלים אחר מאמרים שפורסמו עד אוקטובר 2015. נבחרו לסקירה מחקרים קליניים אקראיים שבדקו מבוגרים עם ממאירות קודמת במעי הגס, שטופלו עם אמצעי תרופתי למניעה, ושהושוו עם פלצבו או אמצעי תרופתי אחר. תוצא היעילות הראשוני שנבדק היה הסיכון לממאירות נוספת. בנוסף, נבדקו תוצאי בטיחות ותופעות לוואי חמורות.

שני חוקרים עצמאיים זיהו מחקרים ונתוני תקצירים. מטה-אנליזה Bayesian network בוצעה ודירוג יחסי של התרופות הוערך על ידי הסתברויות SUCRAי (surface under the cumulative ranking) (נע מ-1 המצביע על כך שהטיפול בעל הסבירות הגבוהה ביותר להיות היעיל ביותר ועד ל-0 המצביע על כך שהטיפול בעל הסבירות הגבוהה ביותר להיות הכי פחות יעיל). איכות המחקרים הוערכה על סמך קריטריוני GRADE.

15 מחקרים מבוקרים (12,234 מטופלים) שהשוו 10 אסטרטגיות טיפול שונות נכללו. בהשוואה לפלצבו, Non aspirin NSAID דורגו הכי טוב במניעת ממאירות נוספת מתקדמת (Odds ratio 0.37י; 95% credible intercalי0.24 – 0.53; SUCRA 0.98; מחקרים באיכות גבוהה). אחריו דורג אספירין במינון נמוך (0.71; 0.41 – 1.23; SUCRA=0.67; מחקרים באיכות נמוכה).

אספירין במינון נמוך דורג הכי בטוח בין כל הטיפולים (0.78; 0.43-1.38; SUCRA=0.84), בעוד ש-Non-aspirin NSAIDי(1.23; 0.95-1.64; SUCRA=0.26) דורגו נמוך עבור בטיחות. אספירין במינון גבוה היה בר השוואה לאספירין במינון נמוך מבחינת יעילות (1.12; 0.59-2.10; SURCA=0.58), אבל היה נחות מבחינת פרופיל בטיחות (SUCRA=0.51).

לא היה ניתן להעריך את יעילות הטיפולים האחרים בהפחתת סרטן נוסף במעי הגס.

מסקנת החוקרים הייתה, כי בקרב מטופלים עם ממאירות קודמת במעי הגס, Non-aspirin NSAIDs היה הטיפול הכי יעיל למניעה שניונית של ממאירות מתקדמת נוספת, בעוד שאספירין במינון נמוך היה המועדף ביותר מבחינת פרופיל תועלת לעומת סיכון.

מקור:
Dulai Parambir S, Singh Siddharth, Marquez Evelyn, Khera Rohan, Prokop Larry J, Limburg Paul J et al. Chemoprevention of colorectal cancer in individuals with previous colorectal neoplasia: systematic review and network meta-analysis BMJ 2016; 355 :i6188

נושאים קשורים:  סרטן המעי הגס,  פוליפ,  אספירין,  NSAID,  מניעה שניונית,  מחקרים
תגובות