• יו"ר: ד"ר אורי סגול
  • מזכירה: ד"ר פביאנה בנימינוב
  • חברי ועד: ד"ר אמאני בשארה, ד"ר גיל בן יעקב, ד"ר דוד ירדני, ד"ר דורון בולטין, פרופ' מחמוד מחמיד
nonalcoholic steatohepatitis

ניתוח בריאטרי מרפא כבד שומני דלקתי לא אלכוהולי במרבית המקרים

מחקר העלה, כי מטופלים עם השמנת יתר קיצונית שעוברים ניתוח בריאטרי זוכים לא רק לירידה במשקל אלא גם לריפוי של כבד שומני דלקתי לא אלכוהולי, בעיקר במקרים שאינם חמורים

08.09.2015, 09:26
מבין סיבות המוות שניתן היה למנוע באמצעות טיפול, יותר מ-20% הן של מחלות לב וכלי דם. צילום אילוסטרציה

ההשפעה של ניתוח בריאטרי על כבד שומני דלקתי לא אלכוהולי (nonalcoholic steatohepatitis – NASH) לא נבחנה עדיין. במחקר פרוספקטיבי זה בדקו החוקרים את ההשפעות הביולוגיות והקלינית של ניתוח בריאטרי על מטופלים עם NASH.

בין מאי 1994 למאי 2013, 109 מטופלים עם השמנת יתר (obesity) ו-NASH שהוכחה בביופסיה עברו ניתוח בריאטרי בבית חולים אוניברסיטאי בצרפת (the Lille Bariatric Cohort). נתונים קליניים, ביולוגיים והיסטולוגיים נאספו לפני הניתוח ושנה אחריו.

שנה לאחר הניתוח, NASH נעלם בקרב 85% מהמטופלים. בהשוואה לתקופה טרם הניתוח, לאחר הניתוח נצפו ירידות מובהקות בממוצע ה-BMI (מ- 49.3 ל- 37.4) וברמות alanine aminotransferase (מ-52.1 ל-25.1 יחידות לליטר בממוצע). רמות γ-glutamyltransferases ירדו מממוצע של 51 יחידות לליטר טרם הניתוח ל-23 יחידות לליטר, וערכי מדד העמידות לאינסולין ירדו מממוצע של 3.6 ל-2.9.

ניתוח בריאטרי הביא להעלמות NASH בקרב כ-85% מהמנותחים, והפחית את התסמינים הפתולוגיים של NASH שנה לאחר הניתוח

NASH נעלם בשיעור גבוה יותר בקרב מטופלים שהיו עם NASH בחומרה בינונית (94%) בהשוואה למטופלים שהיו עם NASH חמורה (70%), כפי שהוערכה על ידי מדד Brunt.

ניתוח היסטולוגי מצא, כי 60% מהדגימות שנאספו לפני הניתוח היו של כבד שומני (steatosis), אך שנה לאחר הניתוח רק 10% מהדגימות היו של כבד שומני. הציון הממוצע של מחלת כבד שומני לא אלכוהולי ירד מ-5 ל-1. שיעור ההתנפחות (ballooning) של תאי הכבד ירד ב-84.2% מהדגימות, ודלקת באונת הכבד (lobular inflammation) פחתה ב-67% מהדגימות.

לפי מדדי Metavir, שיעור הלייפת (fibrosis) ירד בשליש מהמטופלים.

מטופלים שהמשיכו לסבול מ-NASH גם שנה לאחר הניתוח ירדו פחות במשקל באופן מובהק (שינוי ממוצע ב-BMI: 9.1), בהשוואה למטופלים שהיו שנה לאחר הניתוח ללא NASH (שינוי ממוצע ב- BMI: 12.3). מטופלים שעברו gastric banding בלפרוסקופיה ירדו פחות במשקל (שינוי ממוצע ב-BMI: 6.4), בהשוואה למטופלים שעברו מעקף קיבה (שינוי ממוצע ב-BMI: 14.0) והיו בשיעור גבוה של NASH שנה לאחר הניתוח (30.4% בהשוואה ל-7.6%, בהתאמה).

החוקרים סיכמו, כי ניתוח בריאטרי הביא להעלמות NASH בקרב כ-85% מהמנותחים, והפחית את התסמינים הפתולוגיים של NASH שנה לאחר הניתוח. ניתוח בריאטרי עשוי להוות אפשרות טיפולית עבור מטופלים עם השמנת יתר קיצונית ו-NASH שלא מגיבה לשינויים בסגנון החיים.

יש צורך במחקרים נוספים כדי לקבוע את ההשפעות ארוכות הטווח של ניתוח בריאטרי על מטופלים עם השמנת יתר קיצונית ו-NASH.

מקור:
Guillaume Lassailly, Robert Caiazzo, David Buob, Marie Pigeyre, Hélène Verkindt, Julien Labreuche, Violeta Raverdy, Emmanuelle Leteurtre, Sébastien Dharancy, Alexandre Louvet, Monique Romon, Alain Duhamel, François Pattou, Philippe Mathurin; Bariatric Surgery Reduces Features of Nonalcoholic Steatohepatitis in Morbidly Obese Patients; Gastroenterology, Volume 149, Issue 2, August 2015, 379–388

נושאים קשורים:  nonalcoholic steatohepatitis,  ניתוח בריאטרי,  קיצור קיבה,  השמנת יתר,  BMI מדד מסת הגוף,  alanine aminotransferase,  γ-glutamyltransferases,  כבד שומני,  steatosis,  Gastric banding,  מעקף קיבה,  מחקרים,  מחלת כבד שומני לא-אלכוהולית