• יו"ר: ד"ר אורי סגול
  • מזכירה: ד"ר פביאנה בנימינוב
  • חברי ועד: ד"ר אמאני בשארה, ד"ר גיל בן יעקב, ד"ר דוד ירדני, ד"ר דורון בולטין, פרופ' מחמוד מחמיד
סוכרת סוג 2

הפסקת טיפול באינסולין ונסיגת הסוכרת לאחר ניתוח בריאטרי בחולי סוכרת

מחקר מצא, כי 62% מהחולים שעברו ניתוח מעקף קיבה הפסיקו את הטיפול באינסולין לאחר 12 חודשים, לעומת 34% בלבד בקבוצת החולים שעברו ניתוח טבעת מתכווננת

03.05.2015, 15:51
קיצור קיבה (אילוסטרציה)
קיבה (אילוסטרציה)

ההשפעה של ניתוחים בריאטריים על סוכרת סוג 2 המטופלת באינסולין (סוכרת מטופלת) באוכלוסייה הכללית אינה מתועדת. החוקרים העריכו את השינויים בטיפול באינסולין לאחר ניתוח בריאטרי בקבוצה גדולה של חולי סוכרת מטופלת, תוך השוואה של ניתוח מעקף קיבה (Roux-en-Y gastric bypass) עם ניתוח לפרוסקופי של טבעת מתכווננת (laparoscopic adjustable gastric banding) ותקנון להבדלים בירידה במשקל בשתי הפרוצדורות.

מבין 113,638 המבוגרים שעברו ניתוח וכלולים במאגר הנתונים האורכי הבריאטרי (Bariatric Outcomes Longitudinal Database - BOLD)י, 10% היו חולים בסוכרת מטופלת. האנליזה הייתה מוגבלת ל-5,225 חולים עם סוכרת מטופלת ושעבורם היה קיים תיעוד של לפחות שנת מעקב פרוספקטיבית אחת.

נעשה שימוש במודלים של רגרסיה על מנת לזהות גורמים המנבאים הפסקה של הטיפול באינסולין. על מנת לבצע תקנון לשוני בדפוסי הירידה במשקל בין ניתוח מעקף הקיבה לבין ניתוח טבעת מתכווננת, בוצעה גם אנליזה של מקרים תואמים ברמת הפרט (case-matched analysis).

מבין החולים עם סוכרת מטופלת שעברו ניתוח מעקף קיבה (n=3,318י) 62% הפסיקו את הטיפול באינסולין לאחר 12 חודשים בהשוואה ל-34% מהחולים שעברו ניתוח טבעת מתכווננת (n=1,907). מודל הרגרסיה הראה שניתוח מעקף קיבה ניבא פרוספקטיבית באופן ברור את הפסקת האינסולין לאחר חודש ולאחר 12 חודשים. באנליזת המקרים התואמים נמצא כי לאחר שלושה חודשים, פרופורציית הפסקת השימוש באינסולין הייתה גבוהה באופן מובהק בניתוח מעקף הקיבה לעומת ניתוח הטבעת המתכווננת (p=0.03).

כמו כן קצב נסיגת הסוכרת לאחר ניתוח מעקף הקיבה היה גבוה יותר בכל נקודות הזמן. ניתוח מעקף קיבה ניבא הפסקה של הטיפול באינסולין ללא קשר למשקל החולים, בעוד שהפסקת הטיפול באינסולין לאחר ניתוח הטבעת המתכווננת הייתה קשור בירידה במשקל.

החוקרים מסכמים כי חולים עם סכרת סוג 2 המטופלת באינסולין היו בעלי סבירות גבוהה יותר להפסיק את הטיפול לאחר ניתוח מעקף קיבה לעומת ניתוח טבעת מתכווננת (62% לעומת 34%, בהתאמה, לאחר שנה), כאשר האפקט של ניתוח המעקף לא היה תלוי במשקל החולים, בחודשים הראשונים אחרי הניתוח.

ממצאים אלו תומכים בניתוח מעקף קיבה כפרוצדורת הבחירה על מנת לגרום לנסיגה של סוכרת מסוג 2 המטופלת באינסולין.

מקור:
Ardestani, A., Rhoads, D., & Tavakkoli, A. (2015). Insulin Cessation and Diabetes Remission After Bariatric Surgery in Adults With Insulin-Treated Type 2 Diabetes. Diabetes Care, 38(4), 659-664. doi: 10.2337/dc14-1751

נושאים קשורים:  סוכרת סוג 2,  נסיגת סוכרת,  ניתוח מעקף קיבה,  ניתוח לפרוסקופי של טבעת מתכווננת,  הפסקת טיפול באינסולין,  מחקרים