חדשות

נשים שחלו בסרטן שד מודאגות מהסיכון הגנטי להן ולקרובות משפחתן

כך מצא מחקר אמריקאי, שבדק את הגישה לבדיקות גנטיות בנוגע למוטציה שמעלה את הסיכון לסרטן שד ושחלות, בקרב נשים שאובחנו כחולות בסרטן שד

רקמת שד (צילום: אילוסטרציה)
רקמת שד (צילום: אילוסטרציה)

מחקר חדש, שנעשה במרכז למחקר סרטן בבית הספר לרפואה באוניברסיטת מישיגן באן-ארבור, בשיתוף רופאים וחוקרים מקליפורניה, ניו-ג'רזי ו"ממוריאל סלואן קטרינג", העלה כי 35% מקרב חולות סרטן השד מודאגות מהסיכון הגנטי שבפיתוח סוגי סרטן אחרים אצלן ואצל קרובי משפחתן.

המחקר מתפרסם הבוקר (יום ג') ב-Journal of Clinical Oncology והוא נוהל בידי פרופסור ראשמה יאגסי (Reshma Jagsi), רופאה מומחית לטיפולי הקרנות באונקולוגיה.

עוד עלה מהמחקר, כי הנשים המודאגות הביעו רצון חזק לעבור בדיקה גנטית מקיפה, אולם 43% מהן לא קיימו על כך דיון עם מומחה רפואי רלבנטי.

החוקרים ציינו, כי אצל 5%-10% מחולות סרטן השד קיימת מוטציה גנטית תורשתית שמעודדת הופעת סרטן. אצל רוב הנשים שהביעו עניין בבדיקה גנטית התגלה כי הן בסיכון נמוך למוטציה גנטית – והרופאים אינם נדרשים בהכרח לקיים דיון ממצה בסוגיה הזאת.

הנשים המודאגות הביעו רצון חזק לעבור בדיקה גנטית מקיפה, אולם 43% מהן לא קיימו על כך דיון עם מומחה רפואי

בתקופה האחרונה, בעקבות מאמרי דעה שהופיעו בתקשורת וכן נוכח מאמצי שיווק ישירים שעורכות החברות שמשווקות את ערכות הבדיקה ודיווחים על סרטן שד שהתגלה אצל ידוענים – הציבור נעשה הרבה יותר מודע לכך שקיימת בדיקה גנטית והיא נגישה. עם זאת, סיכון גנטי הוא נושא מורכב.

לכן, סבורה פרופסור יאגסי, עדיין יש יתרון בעריכת דיון בנושא הזה גם עם מטופלות בסיכון נמוך.

המחקר מבוסס על מסדי נתונים אפידמיולוגיים מדטרויט ומלוס-אנג'לס ועל סקר בקרב מדגם של 1,536 נשים שטופלו כנגד סרטן שד.

אותן נשים שהביעו "רצון חזק" לעבור בדיקה גנטית דיווחו כי הן חוששות שנשים אחרות במשפחותיהן עלולות לחלות בעתיד בסרטן שד. החששות היו גבוהים במיוחד בקרב יוצאות אמריקה הלטינית (83% מהן הדגישו זאת בסקר).

נשים שנטו יותר מאחרות לדבר על הנושא הביעו חששות בדבר הסיכון שלהן וסיכויי ההישרדות בטווח הרחוק.

המחקר מדגיש את הצורך של הרופאים לדון בסוגית הסיכון הגנטי על מנת לשפר את המיידע שמועבר לחולות – מה שעשוי להפחית בחששות ולהקטין מבוכה לגבי כל נושא הסיכון הגנטי. בנוסף, נשים שאצלן קיימת מוטציה גנטית עשויות לבקש טיפול יותר אגרסיבי ולקבל הדרכה לגבי פעולות מניעה וכן להימצא במעקבי סריקה תקופתיים.

נושאים קשורים:  חדשות,  מחקר,  סרטן שד,  BRCA,  מוטציה,  בדיקת סקר
תגובות