• יו"ר: ד"ר אורי סגול
  • מזכירה: ד"ר פביאנה בנימינוב
  • חברי ועד: ד"ר אמאני בשארה, ד"ר גיל בן יעקב, ד"ר דוד ירדני, ד"ר דורון בולטין, פרופ' מחמוד מחמיד
דלקת בלבלב

הביטוי והתפקוד של CFTR נפגעים ע"י צריכת אלכוהול המובילה לדלקת בלבלב

לדברי החוקרים, יש להשתמש באסטרטגיות להגברת הביטוי הגנטי או התפקוד של CFTR כדי לטפל בדלקת בלבלב שנגרמה מצריכת אלכוהול

22.03.2015, 10:53
אולטרה-סאונד של איברים פנימיים (צילום: אילוסטרציה)

צריכה מוגזמת של אתנול היא אחד הגורמים השכיחים ביותר לדלקת חריפה וכרונית של הלבלב (pancreatitis). שינויים בגן CFTRי (cystic fibrosis transmembrane conductance regulator) גורמים גם הם לדלקת חריפה בלבלב, אך קיימות עדויות מעטות בלבד לגבי התפקיד של CFTR בהתפתחות של דלקת בלבלב הנגרמת מצריכת אלכוהול.

החוקרים העריכו את פעילות הגן CFTR על-ידי מדידת ריכוזי הכלור בזיעה של מטופלים עם סיסטיק פיברוזיס, אנשים שהופנו לחדר המיון עקב צריכת אלכוהול מוגזמת ומתנדבים בריאים. רמות CFTR ומיקום הביטוי הגנטי נבדק ברקמות הלבלב של מטופלים עם דלקת חריפה או כרונית של הלבלב שנגרמה עקב צריכת אלכוהול.

לפי המחקר, אלכוהול מפריע לביטוי ולתפקוד המקומי של CFTR, ובכך ככל הנראה תורם להתפתחות דלקת בלבלב

נבדקו ההשפעות של אתנול, חומצת שומן ואתיל-אסטר של חומצות שומן על הפרשות הלבלב וריכוז HCO3− בהפרשות הלבלב, רמות הביטוי ותפקוד הגן CFTR, וכן החילוף של Cl− תמורת HCO3− בתאי הלבלב וברקמות.

החוקרים בחנו גם את תאי הלבלב של חזירי ים (guinea pigs) ועכברים עם knockout בגן CFTR לאחר קבלת אלכוהול.

ריכוזי הכלור בזיעה היו גבוהים בקרב מטופלים שהגיעו למיון עקב צריכת אלכוהול מוגזמת, אך לא בזיעה של נבדקים בריאים. ממצא זה מצביע על כך שצריכת אלכוהול משפיעה על תפקוד הגן CFTR. רקמות לבלב ממטופלים עם דלקת חריפה או כרונית בלבלב היו עם רמות CFTR נמוכות יותר, בהשוואה לנבדקים בריאים.

אלכוהול וחומצות שומן עיכבו את ההפרשה של נוזל הלבלב ו-HCO3− ואת פעילות CFTR בתאי האפיתל בצינורות הלבלב (ductal epithelial cells).
השפעות אלו תווכו על-ידי עלייה עקבית בריכוזים התוך-תאיים של סידן ו- adenosine 3′,5′-cyclic monophosphate; מחסור ב-adenosine triphosphate ודה-פולריזציה של ממברנת המיטוכונדריה.

בדיקה של תאי הלבלב ורקמות הלבלב של חזירי הים והעכברים העלתה כי מתן אלכוהול הגביר את הייצור של mRNA של הגן CFRT, ערערה את היציבות של CFTR על פני שטח התא והפריעה לקיפול החלבון CFTR ב-endoplasmic reticulum. עכברים עם knockout ב-CFTR שקיבלו אתנול או חומצות שומן פיתחו דלקת חמורה יותר בלבלב, בהשוואה לעכברים שלא קיבלו אתנול או חומצות שומן.

מתוצאות המחקר, שבחן רקמות לבלב של בני אדם, חזירי ים ועכברים, עולה כי אלכוהול מפריע לביטוי ולתפקוד המקומי של CFTR, ובכך ככל הנראה תורם להתפתחות דלקת בלבלב. יש להשתמש באסטרטגיות להגברת הביטוי הגנטי או התפקוד של CFTR כדי לטפל בדלקת בלבלב שנגרמה מצריכת אלכוהול.

מקור:
Alcohol Disrupts Levels and Function of the Cystic Fibrosis Transmembrane Conductance Regulator to Promote Development of Pancreatitis. Available from: Gastroenterology, February 2015, Volume 148, Issue 2, Pages 427–439.e16.

נושאים קשורים:  דלקת בלבלב,  pancreatitis,  CFTR,  סיסטיק פיברוזיס,  Cystic Fibrosis,  CF,  אתנול,  מחקרים
תגובות